مقصر اصلی خشکسالی در همدان چه کسانی هستند؟ همدان در محاصره دولت بد

ساعت: 12:34
تاریخ انتشار: 1400/08/11
کد خبر: 1780998

صدای تشنگی در همدان روز به روز بیشتر به گوش می رسد و سد اکباتان پایان آخرین قطرات آب را تجربه می کند. حکمرانی ضعیف به اوج خود رسیده است و سازمان هایی که باید پاسخگو باشند سکوت کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصر همدان، این روزها سد اکباتان همدان نفس های آخر را می کشد و از فاصله نزدیک به چند کیلومتری تنها بی آبی و خشکی به چشم می خورد، تصویری که دل هر شهروندی را به درد می آورد.

درست است که بارندگی کم بود اما مدیریت آب کجاست؟ مدیران ارشد استان باید هر چه زودتر وارد این عرصه شوند؛ مدیرانی که هیچ برنامه‌ای ندارند، باید صندلی‌های خود را به کسانی بسپارند که بیشتر دغدغه دارند.

عدم آموزش کافی برای کم مصرف آب و هدر رفت آب در کشاورزی که بیش از 90 درصد در این زمینه از بین می رود، اکنون گریبان مدیران جهاد کشاورزی را گرفته است، زیرا باید پاسخگوی آموزش ناکافی کشاورزان باشند و این کار را نکردند. کاشت محصولات آبی را متوقف کنید؟

چاه های آبی که هنوز در اتاق هایی در برخی باغ ها نصب می شوند و آب را از زمین می کشند، اما همچنان پنهان و فعال هستند؟ چگونه است که در استان خشکسالی روستاها همچنان باغات خود را با آب چاه های خصوصی آبیاری می کنند؟

همدان یکی از 8 شهر تشنه ایران است

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو پس از بحران کم آبی در همدان حضور داشت و گفت: بارندگی سال گذشته نسبت به سال قبل 50 درصد و نسبت به میانگین 50 ساله 37 درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه حجم ذخایر آبی پشت سدهای کشور در حال حاضر حدود 18 میلیارد مترمکعب است، گفت: این میزان برای مدت مشابه سال گذشته 25 میلیارد مترمکعب است که نشان از کاهش هفت میلیارد مترمکعبی ذخایر آبی دارد. در کشور . .

محرابیان با اشاره به اینکه میزان مصرف آب در کشور در سال های اخیر افزایش یافته است، گفت: حجم کل مصرف آب در بخش های مختلف کشاورزی، صنعت، شرب و آب مدیریت شده در سال 1380 حدود 87 میلیارد متر مکعب بوده است در حالی که این میزان مصرف شده است. سال گذشته به 100 میلیارد متر مکعب افزایش یافت.

به گفته وی، داده های علمی از وضعیت بارش ها و همچنین آمارهای موجود از ذخایر آبی کشور نشان می دهد که سال سختی را پشت سر گذاشتیم و شرایط سخت تری را پیش رو داریم.

همدان در محاصره سوء مدیریت

دلیل دیگر خشکسالی در همدان، علاوه بر بارندگی کم و مدیریت ضعیف در بخش کشاورزی، می تواند توضیح دهد که چرا کشاورزان اجازه کشت محصولات پرآب را داشتند؟ با توجه به اینکه 70 درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی مصرف می شود، باید دید چه تمهیداتی از سوی مدیران جهاد کشاورزی برای کاشت و نهال اندیشیده شده است.جایگاه جهادگران در بدنه این سازمان را می توان در اکثر بخش ها

مدیرانی که در صورت کمبود مواد اولیه دام و سایر مشکلات صرفاً با ادعای تهران بودن مشکل از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند، باید موشکافی شوند.

نیروگاهی که آب را جذب می کند

یکی دیگر از مشکلات کم آبی در همدان به گفته برخی کارشناسان استفاده زیاد از نیروگاه مفتح است. البته نظرات در این زمینه متفاوت است اما نیازی به نظر کارشناسی نیست. در حال تبدیل شدن به یک نیروگاه است که باید در آن تجدید نظر شود.

همدان و چاه های غیرمجاز آن

یکی از مهم ترین مشکلات همدان چاه های غیرمجاز است که توسط باغداران و کشاورزان در اتاق های کوچک و بدون اینکه کسی متوجه شود که تمام آب منطقه را می کشند ساخته می شود و آب از چاه های غیرمجاز چرا می شود.

در مجموع با وجود همه مشکلات در بحبوحه خشکسالی همدان، با ضعف مدیریت داخلی استان مواجه هستیم و شهروندان می بینند که این روزها اگر لوله منطقه ای خراب شود، باز هم ساعت ها شاهد هدر رفتن آب هستند، به طوری که یک مامور لوله کشی ممکن است برای رفع آن حضور داشته باشد به نظر می رسد مسئولان مسئول هنوز موضوع تنش آبی را به طور کامل درک نکرده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید