کوه با شکوه جنوب کرمان، مناسب ترین مکان برای صخره نوردی در ایران


ساعت: 10:05
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۱
کد خبر: 1915061

میل فرهاد کوه نیست، صخره ای عظیم، مهیب و دیدنی است که بیش از هزار متر ارتفاع دارد. مانند نیشکر که سوراخ های زیادی در سطح صاف و صیقلی خود ایجاد کرده که به تدریج از پایین به صورت گرد به سمت بالا باریک می شود و مناسب ترین مکان برای صخره نوردی و پیاده روی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; «نمداد» و «میل فرهاد» نام دو منطقه کوهستانی در جنوب استان کرمان است که روستاهای زیادی را در خود جای داده است. کوهستانی بودن «نامداد» و «میل فرهاد» اجازه توسعه کشاورزی در این مناطق را نمی دهد. تولید خرما به مقدار محدود و قابل استفاده خانوار در زمستان سقف کار کشاورزی مردم است.

تنها منبع درآمد مردم این مناطق دامداری سبک و محدود است. «میل فرهاد» یکی از جاذبه های گردشگری این مناطق است. میل فرهاد کوه نیست، صخره ای عظیم، مهیب و دیدنی است که بیش از هزار متر ارتفاع دارد. مانند حبه قند که سوراخ های زیادی روی سطح صاف و صیقلی خود دارد که به تدریج از پایین به صورت دایره ای به سمت بالا باریک می شود، هنگام بارندگی، آب بارانی که از بالا پایین می آید دور تا دور کوه گرد را ایجاد می کند. آبشار

8f8fc51d 4844 440b b028 20e8a07fb231 خبر خاکستری

در واقع میل فرهاد یکی از شگفتی های جنوب کرمان و بهترین مکان برای صخره نوردی و پیاده روی است.

در ارتفاعات بوی هدر که گیاهی با آب و هوای سردسیر است از فاصله دور مردم را به خود جذب می کند.

روستای میل فرهاد که در 100 کیلومتری رودخانه جنوبی قرار دارد، درست در قسمت شمالی کوه زیبا قرار دارد و مردمانی سخت کوش و غیرقابل پیش بینی در آن زندگی می کنند.

کوه میل فرهاد کوهی صخره ای است که دور تا دور آن را دیوارهای صعب العبور احاطه کرده است و برای رسیدن به قله به تجهیزات فنی و صخره نوردی نیاز است.

این کوه با ارتفاع 180 متر در منتهی الیه جنوب شرقی رشته کوه جبالبارز که تک قله ای از سنگ گرانیتی با شیب بیش از 80 درجه است و یکی از کوه های جوان دوره سوم است.

درجه سختی صعود به قله در برخی از دیواره ها 16.5 متر است و راه آسانی برای صعود به قله وجود ندارد و با تجهیزات و نظارت صخره نورد مجرب می توان به قله صعود کرد.

ساختار و زمین شناسی

میل فرهاد یک شاخص فلزی است و ماده معدنی موجود در آن مس است. سنگ میزبان این شاخص گرانودیوریتی گرانیت است و سن آن به الیگو-میوسن می رسد. پاراژن های آزوریت در این شاخص وجود دارند.

شایان ذکر است با ایجاد بوم گردی و ایجاد بازار فروش کالاهای خانگی در این منطقه و جذب کوهنوردان و گردشگران می توان از اقتصاد منطقه حمایت کرد.

میل فرهاد در شهر زهکلوت از توابع شهرستان رودبار جنوب واقع شده است. فاصله شهر زهکلوت (جازموریان) تا رودبار جنوبی حدود 65 کیلومتر و فاصله زهکلوت تا میل فرهاد حدود 35 کیلومتر است. فاصله رودبار جنوب تا مرکز استان کرمان حدود 333 کیلومتر است.



انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید