کیسه قطع اینترنت دست کیست؟

کیسه قطع اینترنت دست کیست؟

بر اساس گزارش Surfshark، 10 مورد محدودیت اینترنت در ایران مربوط به اعتراضات بوده و به همین دلیل دولت ایران دو شبکه اجتماعی اینستاگرام و واتس اپ را فیلتر کرده، اینترنت را در چهار منطقه قطع کرده و در 5 مورد اینترنت را قطع کرده است. ایران همچنین دارای رکورد بیشترین تعداد «محدودیت های طولانی» است.

روز گذشته برای دقایقی اینترنت ثابت و همراه در سراسر کشور قطع شد و تا زمان نگارش سیگنال اطلاع رسانی روشن و دقیقی در این باره وجود ندارد. قطع شدن اینترنت حتی برای 15 دقیقه در سراسر کشور غیرعادی نیست، اگرچه واضح نبودن آن غیرعادی تر است.

به گزارش هم میهن، در چهار ماه اخیر کندی و قطعی اینترنت زندگی بسیاری از مردم را با مشکل مواجه کرده است. بسیاری از افرادی که در شبکه های اجتماعی کسب و کار خود را راه اندازی کرده اند، مجبور به تجارت شده اند و رانندگان تاکسی اینترنتی نیز هر بار که اینترنت قطع می شود با مشکلات جدی در کار خود مواجه می شوند. در روزهایی که شورش ها خاموش شد، چه شد که اینترنت برای چند دقیقه در سراسر کشور قطع شد؟

اواخر هفته گذشته به دلیل برگزاری آزمون سراسری در اکثر نقاط کشور اینترنت همراه از ساعت 7.30 الی 12 به مدت دو روز قطع شد. این در حالی است که قبلاً اشاره کردیم که می توان از وسیله ای به نام «جمر» برای قطع سیگنال دانشگاه ها و مدارس محل برگزاری کنکور استفاده کرد و این قطع منطقه ای اینترنت اصلا منطقی نیست و راه حل صحیح

بازگشت به داستان دیروز؛ پس از قطعی اینترنت از مردم، شرکت ارتباطات زیرساخت ضمن عذرخواهی از مردم به دلیل قطعی ۱۵ دقیقه ای اینترنت، علت این حادثه را اعلام نکرد: «صبح دیروز از ساعت ۱۱:۴۳ به مدت ۱۰ دقیقه شاهد کاهش ترافیک بین المللی بودیم. این به سرعت حل شد. شرکت ارتباطات زیرساخت بابت این حادثه از عزیزان عذرخواهی می کند. لازم به ذکر است تیم های فنی در حال بررسی علت این حادثه هستند.» همچنین خبرنگار روزنامه همامیهن برای پیگیری این موضوع با روابط عمومی وزارت ارتباطات تماس گرفت اما آنها نیز پاسخ روشنی در مورد 15- نداشتند. قطع دقیقه ای اینترنت و دلیل چنین اتفاقی را نمی دانستم.

اخیراً شخصی به عنوان کارشناس رادیو و تلویزیون ادعا کرده است که رئیس جمهور ایالات متحده همیشه کیفی را با خود حمل می کند که دکمه هایی به نام اینترنت را بکش که با فشار دادن آن، کل اینترنت را خاموش می کند. این اظهار نظر در حالی مطرح شد که ایران در سال ۲۰۲۲ در مجموع ۱۱ محدودیت اینترنت را تجربه کرد که شامل فیلتر دو شبکه اجتماعی، ۵ قطعی سراسری و ۴ قطعی اینترنت منطقه‌ای بود.

بر اساس گزارش Surfshark، 10 مورد محدودیت اینترنت در ایران مربوط به اعتراضات بوده و به همین دلیل دولت ایران دو شبکه اجتماعی اینستاگرام و واتس اپ را فیلتر کرده، اینترنت را در چهار منطقه قطع کرده و در 5 مورد اینترنت را قطع کرده است. ایران همچنین رکورد بیشترین تعداد “محدودیت های طولانی” را دارد. آمار Surfshark نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲ کشورمان ۲۴۲۴ ساعت محدودیت واتس‌اپ و اینستاگرام، ۲۳۵۳ ساعت محدودیت اسکایپ، ۳۳۶ ساعت قطعی اینترنت در کردستان و ۳۳۳ ساعت قطعی اینترنت در سراسر کشور داشته است.

به گفته statista، بر اساس نظرسنجی های شرکت امنیت آنلاین و حریم خصوصی Surfshark از حدود 193 کشور عضو سازمان ملل، حدود 2 درصد از کشورهای مورد بررسی دسترسی به رسانه های اجتماعی و برنامه های ارتباطی را مسدود کرده اند. چین، کره شمالی، ایران و ترکمنستان. همچنین از نظر سایر کشورهای جهان، هیچ کشور اروپایی به جز چند کشور از جمله ترکیه و بلاروس، شبکه های اجتماعی را فیلتر نکرده است. تنها دو کشور بلاروس و ترکیه سانسور رسانه ای سنگینی دارند. هیچ یک از برنامه های پیام رسانی در اروپا فیلتر نیستند.

تاثیر بر زندگی مردم

شاید فکر کنید که قطعی 10-15 دقیقه ای اینترنت تاثیر چندانی بر زندگی نداشته است، اما اینطور نیست و همین چند دقیقه خسارت زیادی به بسیاری از بانک ها، مراکز آموزشی، مشاغل و … وارد می کند. در واقع امروزه اینترنت برای افرادی مانند هوا یک نیاز روزمره است. قبلاً اینترنت نقش مکمل را در زندگی روزمره مردم ایفا می کرد، زمانی که افراد شب ها برای بررسی سایت های خبری یا ارسال ایمیل به اینترنت متصل می شدند و کار فراتر از آن نمی رفت، اما در قرن بیست و یکم و سال 2023، وضعیت تغییر کرده است. . اینترنت تأثیر مستقیمی بر کسب و کار افراد دارد. خدمات پرداخت، خدمات بانکی، مسائل ارتباطی و سفارش افراد از رستوران ها همه به وجود اینترنت بستگی دارد.

وقتی اینترنت حتی برای 15 دقیقه قطع می شود، یعنی 15 دقیقه بانکداری مردم، ارتباط مردم با دنیا و کسب و کار بسیاری از مردم قطع می شود. می توان گفت مردم نمی توانستند ۱۵ دقیقه از شارژ اینترنت استفاده کنند و از خدمات بانکی استفاده کنند. کارشناسان معتقدند که این مشکل نباید به یک امر عادی تبدیل شود، برای هر مشکلی دست خود را روی اینترنت می گذارند و چند دقیقه یا چند ساعت آن را می شکنند.

محمد کیشوری، کارشناس فناوری اطلاعات، درباره قطعی اینترنت و تاثیر آن بر زندگی مردم گفت: «البته این 15 دقیقه برای افرادی که این روزها به سختی به اینترنت متصل می شوند، پیامدهای بزرگی دارد. من از این منظر به ماجرا نگاه می کنم که حتی اگر اینترنت را خراب نکنند، به دلیل استفاده مکرر از فیلترشکن، دسترسی افراد به بسیاری از سایت های داخلی به طور خودکار محدود می شود و کاربر مجبور است دائما فیلترشکن را روشن کند. و پایان کار. خبر بدی است که می شنویم همه فیلترشکن ها به زودی کار نمی کنند. هفته گذشته به دلیل کنکور سراسری اینترنت قطع شد و اکنون شاهد هستیم که در سراسر کشور به مدت 15 دقیقه اینترنت قطع شده است.

این دوره چه تفاوتی داشت؟

در گذشته شبکه‌های داخلی وصل بودند و فقط شبکه‌های بین‌المللی قطع می‌شدند تا مردم بتوانند امور بانکی روزانه خود را انجام دهند و به سایت‌های محلی دسترسی داشته باشند، اما دیروز شبکه‌های داخلی و بین‌المللی داخلی همزمان قطع شدند. همچنین اتفاق عجیب دیگری که افتاد این بود که آدرس IP سایت گوگل که 8888 است نیز لینک شده بود، بنابراین می توان حدس زد که “شاید” سایت دیگری جایگزین گوگل شود. اخیرا چند بار اینترنت قطع شده است. اینها با اختلالات مداوم و مداوم اینترنت که کاربران را بسیار سردرگم و حتی ناامید کرده است متفاوت است. متأسفانه، مقامات هنوز اینترنت را یک پدیده خارق العاده می بینند تا یک زیرساخت ضروری.

برخی بر این باورند که قطعی های مکرر اینترنت در دو سه ماه گذشته ما را به این نتیجه رسانده است که این قطعی ها ظاهراً مطابق با تغییرات گسترده در شبکه های ارتباطی کشور است. با توجه به اینکه دولت در این خصوص شفاف سازی درست و روشنی ندارد، طبیعتاً شایعات این ماجرا هر روز بیشتر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید