کی روش همه پیش بینی ها را به هم ریخت

کی روش همه پیش بینی ها را به هم ریخت

در روزهایی که بحث برکناری دراگان اسکوچیچ و جایگزینی کارلوس کی روش به جای او داغ می شد، یک نام بیش از هر نام دیگری شنیده می شد. شجاع خلیل زاده. چه شوخی های مکرری که با این بازیکن اتفاق نیفتاد. ساگیر و کبیر گفتند و اطمینان دادند که به محض ورود سرمربی پرتغالی به ایران شجاع اولین بازیکنی خواهد بود که صف آرایی می کند. این مشکل ریشه در مشکلات قدیمی خلیل زاده با کی روش دارد.

شجاع خلیل زاده در ابتدای حضور کارلوس در ایران و به طور مشخص قبل از جام جهانی 2014 مصاحبه ای انتقادی علیه کی روش انجام داد که پس از آن به لیست سیاه این مربی تبعید شد. این شرایط حتی پس از پیوستن شجاع به پرسپولیس هم تغییر نکرد و از حمایت هواداران این تیم برخوردار شد. کی روش طبق عادت هیچ گاه دلیل بی توجهی مداوم خود به خلیل زاده را توضیح نداد، اما گروهی که سیاست او را تئوریزه می کردند بهانه های مختلفی را مطرح کردند. مثلا گفتند شجاع عصبی است و ممکن است در یک لحظه حساس با رفتارهای نامناسب به تیم آسیب برساند. اما پس از بازگشت سرمربی پرتغالی به فوتبال ایران اتفاق دیگری افتاد. خلیل زاده بازیکن مورد اعتماد او شد و امروز هم در اردو حضور دارد. کی روش پیش از این که برای بررسی شرایط اردوی تیم ملی به قطر رفته بود، مهمان باشگاه الاهلی بود و با شجاع و محمدحسین کنعانی زادگان عکس یادگاری گرفت. به نظر می رسد او تصمیم گرفته به انتخاب اسکوچیچ در قلب خط دفاعی تیم ملی احترام بگذارد.

استثنای بزرگ
نکته کلیدی ماجرای شجاع خلیل زاده این است که او به نوعی تبدیل به تنها عصبانیت ساده کارلوس کی روش در طول یک دهه حضورش در فوتبال ایران شد. به سختی یادمان می‌رود که مربی پرتغالی با کسی قهر کند و بعد فراموش کند. مشهورترین نمونه های این گونه شاید مهدی رحمتی و هادی عقیلی باشند. دو بازیکنی که کی روش در مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 با هم کنار گذاشت و دیگر به لیست بازنگشت. نه فشار افکار عمومی و نه ضرورت فنی باعث نشد کارلوس از تصمیم خود برای تنبیه این دو بازیکن صرف نظر کند. بعدها شرایط مشابهی در مورد افراد دیگری مانند محمدرضا حلتبری، رضا گوچانژاد و حتی علی کریمی نیز تکرار شد. بنابراین انتظار نمی رفت کی روش به این راحتی با شجاع کنار بیاید. به خصوص که مدافع سابق پرسپولیس در دوران دراگان اسکوچیچ چندین مصاحبه علیه کی روش انجام داد. سوجا او را به قلدر بودن متهم کرد و ادعا کرد که چنین دستاوردهای دراگان اسکوچیچ چندان مورد توجه قرار نمی گیرد زیرا این مربی اهل بحث نیست. با شناختی که از کی روش داریم محال است این حرف ها را نشنیده باشد اما انگار تصمیمی برای برکناری خلیل زاده ندارد. از این نظر شجاع تبدیل به یک استثنای بزرگ در حرفه خود خواهد شد.

کیفیت و البته کمبود وقت
گشایش غیرمنتظره شجاع به نظر 2 دلیل مهم دارد. اولی کیفیت فنی این بازیکن است که بدون تعارف یکی از بهترین و آماده ترین مدافعان فوتبال مدرن ایران محسوب می شود و آزمون خود را در تیم ملی به خوبی پس داده است و دلیل دوم نیز به کمبود وقت مربوط می شود. اما در این فرصت کوتاه به خصوص در پست حیاتی دفاع میانی امکان پذیرفتن ریسک جفت گیری مجدد وجود نداشت. حال ببینیم پایان این داستان چه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید