گاما در انتظار اقدام جهادی استاندار ویژه خوزستان / لغو خدمات دولتی در روستا به بهانه جابجایی

یکی از نیازمندترین مناطقی که به نقطه فوق بحرانی تبدیل شده، روستای ولی عصر(عج) شهرستان بندرامام است که مردم آن در شرایط طاقت فرسایی به سر می برند.

گاما در سال 1375 رسماً به عنوان روستای کشور معرفی شد و حدود 1000 نفر جمعیت دارد و در مجاورت جاده ترانزیتی بندر امام خمینی (ره) به بندر ماهشهر است اما این منطقه فاقد امکانات اولیه بهداشتی، بهداشتی، ایمنی و شرب است. و تنها زیرساختی که می توان یافت تاسیسات برق است.

اگر برای دقایقی به درد و دل مردم روستای ولی عصر (عج) گوش کنید، با مشکلات ریز و درشت زیادی مواجه می شوید که تجربه هر یک از آنها حتی برای یک روز هم سخت است.

مجاورت جاده ترانزیتی و نبود پل عابر پیاده، قطعی مکرر و چند روزه آب شرب، نبود زیرساخت های فاضلاب، بیکاری جوانان روستایی، ناامنی در جابجایی منازل به مناطق دیگر و آلودگی شدید پتروشیمی ها از مهمترین مشکلات روستائیان است. گاما

اگر نام روستای گاما را در اینترنت جستجو کنید، با لیستی از وعده های مسئولان محلی و استانی برای حل مشکلات این روستا مواجه می شوید که در حد وعده ها باقی مانده است.

مردم گاما قربانیان جنگ آبادان و هرمشهر هستند که پس از گذشت 36 سال از جنگ همچنان در حالت حکومت نظامی هستند اما تصور کنید وضعیت و نابودی کامل معیشت آنها در باران های سیل آسای سال 1378 باعث آب و فاضلاب شد. وارد خانه‌هایشان می‌شود و هر چه گم شده و نرفته گم می‌شود.

گاما در آن روزها نمایان بود اما وعده های غرورآفرین مدیران ناکارآمد خورستان پایانی نداشت و با وجود اینکه در سال 96 به تقسیمات کشوری تقسیم شد اما همچنان بلاتکلیف است زیرا از نظر امکانات نه شهرستان است و نه روستا، اقدامی نمی شود. به بهانه جابجایی گرفته شده است هیچگونه ساخت و ساز و خدماتی انجام نشده است.

یکی از اهالی این منطقه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متأسفانه هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت این منطقه محروم انجام نشده است و سال هاست که وعده داده شده اما تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته است.

وی کمبود مدرسه را یکی از مشکلات اصلی منطقه دانست و گفت: مدرسه منطقه چند سالی است که به دلیل نوسازی تعطیل شده است و دانش آموزان با خطرات فراوان برای ادامه تحصیل به ماهشاه می روند. چند دانش آموز در راه مدرسه جان خود را از دست دادند. هیچ خدماتی به گاما ارائه نمی شود زیرا مسئولان شهر می گویند گاما باید جابجا شود.

این شهروند افزود: اگرچه گاما بین دو قطب اقتصادی کشور یعنی بندر ماهشهر و بندرامام خمینی قرار دارد، اما اکثر جوانان منطقه بیکار هستند و بیشتر آنها از محل جمع آوری و فروش زباله درآمد دارند.

وی با گلایه از عدم تحقق وعده های مسئولان ادامه می دهد: در حوزه شهرداری، بنیاد، زمین شهر، مقاوم سازی مدارس هیچ اقدامی صورت نگرفته است. محمد شنبدی، مدیر شبکه بهداشت و درمان بندرماهشهر نیز گفت: بودجه جداگانه ای برای ساخت خانه بهداشت وجود ندارد و خدمات بهداشتی و درمانی در این منطقه زیر صفر است.

این شهروند با بیان اینکه گاما بخش، شورا، روستا ندارد و روستا و حتی شهر محسوب نمی شود، می گوید: شهرداری بندر امام و حجت الله خسروی، بخشداری باید پاسخگوی نیازهای این بخش باشد.

این شهروند افزود: حبیب آغاجاری نماینده سد رامشهر تاکنون هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت گاما انجام نداده و حتی از منطقه بازدید نکرده است.

وی ادامه می دهد: سوال مردم منطقه گاما این است که چرا خدمات گاما را حذف کردند؟ مدرسه تعطیل است، خدمات ارائه نمی شود، مراقبت های بهداشتی حذف می شود، کد روستا و محدوده سکونت حذف می شود. تاریخ انتقال کی هست؟ چه منطقه ای به مردم داده می شود؟ آیا تا زمان واگذاری نباید به این روستا خدمات ارائه شود؟ اگر جابجایی وجود ندارد، پس چرا سازماندهی نمی کنیم؟

او گفت: مردم از ناامنی خسته شده اند و نمی توانند بسازند. بزرگترین بندر خاورمیانه و حدود 40 شرکت در منطقه افسرده گاما واقع شده است، اما جوانان گاما بیکار و مشغول جمع آوری زباله هستند، کسی نیست که منطقه را اداره کند. اینجا تبلیغاتی نیست همه بی سواد می شوند. دختران به دلیل قلدری ترک تحصیل می کنند.

در پی خسارات سیل به روستاییان گاما در سال 1378، جمعی از مداحان برجسته کشوری در بین اهالی این روستا مشکلات خود را از نزدیک دیدند و از آیت الله رییسی رئیس وقت قوه قضائیه خواستند تا به مشکلات مردم رسیدگی کند. .

مهدی رسولی از مداحان سرشناس کشور در جمع مردم منطقه خطاب به آیت الله رئیسی گفت: در این منطقه هزینه هایی که باید صرف رفع مشکلات مردم می شد با سوء مدیریت همراه است و ما به عنوان دادستان خواهش می کنیم وارد این موضوع شوید

وی افزود: درخواست مردم خوزستان به ویژه اهالی روستای گاما این است که اگر مسئولی در این مدت کارشکنی یا کم کاری انجام داده است، شناسایی، معرفی و مورد بازجویی قرار گیرد.

سید رضا نریمانی یکی دیگر از تصویرگران سرشناس کشور در بازدید از روستای گاما گفت: همه مردم امید ویژه ای به آیت الله رئیسی دارند و از ایشان می خواهند که پیگیر مشکلات مردم روستای گاما باشند. “

وی افزود: پس از 40 سال از انقلاب، دیدن چنین مشکلاتی در بسیاری از نقاط خوزستان غیرقابل قبول است و مسئولانی که در این سال ها اقدامی برای رفع آن نکرده اند، باید پاسخگو باشند.

روستای ولی عصر (گاما) نمونه ای از صدها روستا و ده ها منطقه حاشیه نشین در شهرستان های استان خوزستان است که با مشکلات زیرساختی زیادی دست و پنجه نرم می کند.

بودجه های کلان روی کاغذ در دهه های اخیر نه تنها باعث بهبود وضعیت این حوزه ها نشده، بلکه هر روز بر مشکلات آنها افزوده است و این تناقض عملی نشان از مدیریت ضعیف دستگاه های اجرایی دارد.

گاما امروز شاهد تولید میلیاردها دلار ثروت توسط شرکت های بزرگ پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه ماهشهر و بندرامام بوده است اما مانند سایر مناطق فقیر خوزستان جز آلودگی، بیماری و بیکاری چیزی عایدش نشده است.

انتظار می رود استاندار ویژه دولت سیزدهم همچون سید مارومان به رهبری جهادگران با کمترین امکانات دل مردم مناطق فقیرنشین مانند گاما را شاد کند و هر چه سریعتر گام موثری برای ساماندهی این منطقه محروم برداشته شود. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید