گام بلند فنی و حرفه ای برای ایجاد اشتغال پایدار در سیستان و بلوچستان / از راه اندازی کلینیک مشاوره تا کار در محیط واقعی برای دانش آموزان


ساعت: 16:09
تاریخ ارسال: 05/03/1401
کد خبر: 1885393

مدیرکل فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان گفت: با سه طرح نخلستان، تلفیقی مهارت آموزی و مهارت آموزی در فضای کاری واقعی، می توانیم تحولی در زمینه مهارت آموزی ایجاد کنیم که منجر به اشتغال پایدار جوانان شود. یکی از اهداف و برنامه های این اداره کل است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، جلیل شهریاری; مدیرکل امور فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه هفته ملی مهارت بهترین فرصت برای رساندن پیام به جامعه هدف است، گفت: جامعه هدف ما در سراسر استان است که با بیکاری دست و پنجه نرم می کنند. و همچنین افرادی که در حال آماده شدن برای کار، دانشجو و سرمایه گذاری در آینده برای افراد بالای 15 سال و برای گروه دوم سربازی رفته و دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه اما فاقد مهارت، توانایی و تخصص هستند. و مشاغل


وی ادامه داد: در رده بندی مهارتی کارگر ماهر، مهندس ماهر و صنعتگر ماهر باید به نحوی آموزش هایی را به جامعه هدف ارائه دهیم تا به تمامی سطوح برسیم و مشکلاتی که در زمینه کمبود نیروی انسانی مورد نیاز استان وجود دارد، ناشی از آن است. به هرم.حرفه وارونه است یعنی مهندسان واجد شرایط بیشتر از کارگران هستند.


مدیرکل امور فنی و حرفه ای استان با اشاره به توسعه روزافزون استان افزود: این استان در حوزه صنعت، صنعت فولاد و پتروشیمی، حمل و نقل ریلی، حمل و نقل جاده ای، حمل و نقل بار و همچنین در حوزه معدن قرار دارد. صنعت و حوزه های مختلف گاز و انرژی، انتقال آب، گردشگری نیز در حال توسعه است و باید نیروی انسانی کافی داشته باشیم.



رشته صنعت ساختمان از جمله صنایعی است که باعث ایجاد نیروی کار و اشتغال می شود

وی با بیان اینکه باید نیروی انسانی کافی در صنعت ساختمان استان داشته باشیم، تصریح کرد: در شهرستان زاهدان هشت هزار ساختمان در حال ساخت و پنج هزار ساختمان در حال تبدیل به زمین در طرح نهضت ملی مسکن است که به همین دلیل نیازمند کارگر هستند. و کارگران نیاز مبرمی وجود دارد اما در حال حاضر تعداد مهندسان ماهر بیشتر از کارگران ماهر است و این شکاف باید با آموزش پر شود.



تسهیلات 100 میلیون تومانی برای کارآموزان فنی و حرفه ای

شهریاری بیان کرد: باید پیام خود را به جامعه هدف برسانیم و از منظر فرهنگ سازی و گفتمان مهارت آموزی وارد شویم و بتوانیم میل جوانان و تحصیلکردگان را افزایش دهیم و مردانی را که سربازی را به پایان رسانده اند در اولویت قرار دهیم. خدمات، چون نیاز به اشتغال دارد افرادی که در مراکز فنی و حرفه ای مهارت می گذرانند با معرفی ما می توانند از تسهیلات تا سقف 100 میلیون با سود 4 درصد بهره مند شوند.


وی ادامه داد: طی بررسی های انجام شده در سال گذشته از جامعه 2000 نفری جویای کار، 40 درصد مشاغل مرتبط، 13 درصد وارد مشاغل غیرمرتبط و 47 درصد نیز به دلیل عدم حمایت و سرمایه ناکافی بیکار شده اند.


وی گفت: 17 گروه در حال آموزش هستند که یک گروه هدف مراجعه مستقیم به مراکز فنی و حرفه ای و کسب مهارت و درخواست شغل و ورود به عرصه کسب و کار است، دانش آموزان، زنان سرپرست خانوار، زندانیان و روستاییان از دیگر گروه های هدف جویای کار هستند. .



26 مرکز آموزش حرفه ای در شهرستان ها فعالیت می کنند

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به ظرفیت آموزشی در یک سال گذشته اذعان داشت: 20 هزار نفر در بخش دولتی و 9 هزار و 510 نفر در بخش خصوصی; خدمات آموزشی در 108 کارگاه فعال با حضور 159 مربی متخصص در 26 مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان ها ارائه می شود.


وی با اشاره به اینکه محیط واقعی کار یکی از ظرفیت های جدید آموزشی در مراکز فنی و حرفه ای استان است، ادامه داد: 267 محیط واقعی کار با همکاری و مجوز واحدهای صنفی در حال آموزش است و تاکنون یک هزار مورد و 50 نفر از ابتدا آموزش دیده اند و سال خارج از محیط فنی و حرفه ای با مجوزهای فنی و حرفه ای و بیمه مسئولیت عمومی و حوادث انجام می شود که پیش بینی می شود تا پایان سال سه برابر شود.



فضای واقعی کار یکی از فرصت های جدید آموزشی در مراکز فنی و حرفه ای استان است

شهریاری افزود: برنامه محیط کار واقعی نظم محور است، کارگران بر اساس نیاز خود به اصناف معرفی می شوند یعنی با توجه به مشاغل مرتبط افراد آموزش و مهارت می بینند و طی تفاهم نامه سه جانبه با شهرک های صنعتی و یکی از باید از شرکت های دانش بنیان پارک علمی فناوری از آموزش های مهارتی واحدهای صنعتی استفاده شود و افراد جویای کار در این بسترها آموزش ببینند.


وی گفت: در حال حاضر مسئول جذب، استعدادیابی و اطلاع رسانی به جامعه هدف نیاز به شناسایی دارد و مسئولی برای ثبت نام این افراد نداریم و مهارت های فنی و حرفه ای از سطح آموزش حذف شده است. بیش از 50 درصد از فعالیت ها صرف شناسایی افراد می شود.



وجود مشاغل کاذب و گرایش به سمت دیپلم دو معضل بیکاری در استان است.

مدیرکل امور فنی و حرفه ای استان با بیان اینکه بحث فنی و حرفه ای امروز مشکل آموزش و پرورش نیست، تصریح کرد: با وجود 267 اتحادیه صنفی، 108 کارگاه آموزشی و 140 آموزشگاه آزاد در استان مشکلی نداریم. مشکل اصلی تحصیل در حال حاضر وجود مشاغل کاذب و در دسترس بودن مشاغل موقت و ناپایدار و از سوی دیگر مدرک تحصیلی و نبود مهارت کافی در دانشگاه و ورود بدون مهارت و شغل به جامعه است. که دو مشکل اصلی استان ما هستند.


وی از راه اندازی کلینیک مشاوره کسب و کار و کارآفرینان خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری مطابق با شعار سال و ایجاد اشتغال، این کلینیک با هدف اشتغال زایی راه اندازی شده و تاکنون 108 مورد مردم برای مشاوره به کلینیک مراجعه کرده اند.



ایجاد کلینیک مشاوره کسب و کار و کارآفرینی به منظور ایجاد اشتغال

وی ادامه داد: در این کلینیک افراد سرگردان، جویندگان کار، والدینی که به دنبال کسب و کار برای فرزندان خود هستند، با یک دوره کوتاه کارآفرینی و بازاریابی، انگیزه افراد افزایش می یابد و با نگرش خود نسبت به کار و نوع کار آشنا می شوند. که فرد باید برای آن آموزش ببیند و سپس مراحل مهارت آموزی را یاد بگیرد.


شهریاری گفت: از امسال به صورت رسمی افرادی که آموزش دیده و در معرض اشتغال هستند به صورت سیستمی به بانک ها معرفی می شوند و سال گذشته 29 هزار و 56 نفر و از ابتدای امسال 6 هزار و 344 نفر به این آزمون معرفی شدند. که 301 افرادی در صنعت ساختمان بودند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید