گذر بانک های خصوصی بین فرزین و خاندوزی/ اختلاف تیم اقتصادی دولت علنی شد

گذر بانک های خصوصی بین فرزین و خاندوزی/ اختلاف تیم اقتصادی دولت علنی شد

پس از ارسال نامه وزیر اقتصاد به بانک مرکزی در خصوص نسبت تسهیلات به سپرده بانک های خصوصی در استان ها، قائم مقام بانک مرکزی به این نامه واکنش نشان داد.

پس از ارسال نامه احسان خاندوزی وزیر اقتصاد به بانک مرکزی و هشدار نسبت به انحراف چشمگیر بانک های خصوصی در نسبت تسهیلات به سپرده ها در استان ها و تبعات منفی این موضوع، دیروز بانک مرکزی به این نامه پاسخ داد. . پاسخ را نه رئیس کل بانک مرکزی و حتی از طریق سایت رسمی این بانک، بلکه معاون نظارتی بانک مرکزی و در رسانه ایبنا داده است.

البته بر اساس اظهارات ابوذر سروش، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی پاسخ خود را به هشدارهای وزارت اقتصاد به احسان خاندوزی ارسال کرده و در آن نامه سهم این وزارتخانه در بانک های خصوصی را یادآوری کرده است. یعنی به نظر می رسد بانک مرکزی توپ را به زمین وزارت اقتصاد انداخت و از این وزارتخانه خواست که تکلیف این بانک ها را مشخص کند.

سروش در سخنان خود با اشاره به ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی در سال 99، نسبت تسهیلات به سپرده بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی سراسر کشور را قبل از ابلاغ این بخشنامه 77 درصد اعلام کرد و به 83.5 رسید. درصد در اردیبهشت امسال این نسبت برای بانک‌های خصوصی از 61 درصد به 67.4 درصد برای مدت زمان مشخص افزایش یافته است.

لازم به ذکر است، بر اساس بخشنامه مذکور، بانک هایی که نسبت کل تسهیلات ارائه شده در هر استان به کل سپرده های آنها در همان استان کمتر از 50 درصد بوده، موظفند نسبت مذکور را از دیرکرد به حداقل 50 درصد برسانند. دهه 1400; به گونه ای که حداقل 50 درصد از منابع سپرده قابل تخصیص در هر استان به همان استان اختصاص می یابد.

وی دلیل پایین بودن آمار وزارت اقتصاد در خصوص نسبت تسهیلات به سپرده را عدم احتساب مبالغ پرداخت شده در قالب قراردادهای تعاونی دانست و تاکید کرد: بر اساس آمار مربوطه این رقم بیش از 400 هزار میلیارد تومان که اگر به محاسبات اضافه شود نسبت به تسهیلات سپرده افزایش چشمگیری خواهد داشت.

قائم مقام بانک مرکزی در ادامه به نسبت تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در استان های فقیر اشاره کرد که بر این اساس این نسبت برای استان های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری بیش از 100 درصد است. لرستان و خراسان جنوبی.

وی همچنین با اشاره به نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در بانک‌های خصوصی، خاطرنشان کرد: این نسبت در پایان اردیبهشت در تمامی استان‌ها به جز فارس و گیلان و همچنین در برخی استان‌ها مانند بوشهر، ایلام، مرکزی، کوگیلویه بیش از 50 درصد بوده است. بویر احمد، کرمان، چهارمحال و بختیاری بالای 100 درصد ثبت نام دارند.

سروش با اشاره به اظهارات خاندوزی مبنی بر صفر بودن نسبت وجوه به سپرده در برخی از شعب بانک های خصوصی، گفت: برخی بانک های خصوصی از جمله خاورمیانه، ایران و ونزوئلا شعبه استانی ندارند و طبیعتاً فعالیت نمی کنند. بنابراین ضریب مذکور برای بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی خصوصی استان های فاقد شعبه صفر است.

این مقام بانک مرکزی در ادامه به قانون اصلاح قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی اشاره کرد که در تبصره دو ماده یک این قانون در تعدادی از موسسات اعتباری حق رای بیش از 10 درصد صاحبان سهام مشخص شده و بر اساس این قانون حق رای مازاد بر آن به وزارت اقتصاد اعطا شده است.

این در حالی است که حتی در چهار موسسه اعتباری بیش از 50 درصد از حق رای به وزارت اقتصاد و دارایی تفویض شده است اما این وزارتخانه از اختیارات خود در این زمینه استفاده نکرده است.

به این ترتیب به نظر می رسد پس از اینکه وزیر اقتصاد در نامه خود به فرزین تعیین تکلیف بانک های خصوصی را به بانک مرکزی واگذار کرد، اکنون بانک مرکزی این مسئولیت را به وزارت اقتصاد بازگردانده است.

حال به نظر می رسد این درگیری عمومی در تیم اقتصادی دولت ادامه داشته باشد و باید منتظر واکنش وزارت اقتصاد بود و دید کدام نهاد وظیفه تعیین تکلیف بانک های خصوصی را بر عهده می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید