گرد و غبار ایران ربطی به سدهای ترکیه ندارد


ساعت: 18:22
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۲
کد خبر: 1838359

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد که گرد و غبار و طوفان های شن بیشتر مشکلات طبیعی هستند و ربطی به سدهای این کشور ندارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزارت امور خارجه ترکیه امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه ای تلاش کرد به اتهاماتی که به این کشور درباره سدسازی در مقیاس بزرگ به عنوان عامل اصلی گرد و غبار وارد شده، پاسخ دهد.

به گزارش سایت وزارت امور خارجه ترکیه، در این بیانیه آمده است: ادعاهایی مبنی بر اینکه سدهایی که ما ساخته ایم باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی اخیر در ایران شده است، موجب طوفان شن و گرد و غبار و افزایش آلودگی هوا در تهران شده است. رسانه ها و متعاقبا در دستور کار سیاستمداران قرار گرفت [ایران] گرفته شد.”

در این بیانیه آمده است: ادعاهایی مبنی بر اینکه سدها در ترکیه باعث ایجاد طوفان های شن و گرد و غبار در منطقه می شوند، غیرعلمی است. طوفان شن تا حد زیادی یک پدیده طبیعی است و مورد قبول همه است. علت اصلی طوفان های شن در ترکیه و ایران گرد و غبار بیابانی با منشا آفریقایی و خاورمیانه است که دو منبع مهم گرد و غبار در جهان هستند. در واقع، تخریب زمین، جنگل زدایی، بیابان زایی و خشکسالی ناشی از تغییرات آب و هوایی نیز این طوفان ها را تشدید می کند.

در آن زمان وزارت خارجه ترکیه تاکید کرد که برای جلوگیری از طوفان شن و گرد و غبار و کاهش اثرات منفی آن، هر کشور باید ابتدا به سهم خود عمل کند و اقدامات لازم را برای استفاده پایدار از منابع آب و خاک انجام دهد و ترکیه معتقد است که فرامرزی آب ها را باید به عنوان عنصر همکاری در نظر گرفت نه تنش.

دولت ترکیه همچنین گفت: «این یک رویکرد واقع بینانه برای حل مشکلات نیست که دولت تهران ترکیه را مقصر چنین مشکلاتی می داند».

در پایان این بیانیه که ترکیه به نیازهای رودخانه‌ها اهمیت می‌دهد، آمده است: سیاست آبی ترکیه مطابق با قوانین بین‌المللی است و این سیاست ادامه خواهد داشت و آنکارا آماده هرگونه منطقی و علمی است. همکاری با ایران در این زمینه.

به نظر می رسد این بیانیه وزارت خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات حسین امیرعبدلایان، وزیر امور خارجه ایران بیان شده است. امیرعبداللهیان در جلسه علنی روز سه شنبه (19 اردیبهشت) در پاسخ به سوال جلال محمودزاده نماینده مهاباد درباره ساخت سد غیرقانونی در ترکیه گفت: برای ما در ایران قابل قبول نیست که ترکیه برای ساخت سد اقدام کند. نتیجه آن مشکلاتی برای مردم ایران و منطقه و تاثیر منفی بر میزان آب ورودی به کشور خواهد بود.

البته ایران تنها معترض به سدهای ترکیه نیست و بیش از تهران، مقامات بغداد بارها اعتراض کرده اند. عراقی ها می گویند ساخت سد ترکیه، رودخانه های دجله و فرات را خشک کرده و ضربه جبران ناپذیری به کشاورزی و محیط زیست این کشور وارد کرده است.

در دهه های اخیر، دولت ترکیه سدی عظیم بر روی دو رودخانه بزرگ دجله و فرات به عنوان بخشی از یک پروژه استراتژیک به نام شکاف (به ترکی استانبولی: Guneydogu Anadolu Projesi و به اختصار GAP) راه اندازی کرده است. در همین راستا رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه سرانجام در 6 نوامبر 1400 سد مورد مناقشه ایلیسو بر روی رودخانه دجله را کشف کرد که این سد 43 میلیارد متر مکعب آب دارد که سه برابر سد کرخه (بزرگترین سد) است. سد ایران) و دومین سد بزرگ ترکیه پس از سد آتاتورک است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید