گرد و غبار پوشه برجام را پاک کنید

گرد و غبار پوشه برجام را پاک کنید

روز جدید : گزارش ها حاکی از آن است که متن از سرگیری توافق هسته ای در حال آماده شدن است و طرفین حاضر به ادامه مذاکرات و امضای نتیجه نهایی هستند. این تنها چند روز از سفر انریکه مورا و امیر قطر به ایران می گذرد و بر این اساس به نظر می رسد پیشنهادات ارائه شده به ایران و همچنین رویکردهای میانجی گری تا حدودی موثر بوده است.

در همین حال معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که متن ازسرگیری توافق هسته ای تقریبا آماده است. به گزارش الجزیره، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که متن از سرگیری توافق هسته ای تقریبا آماده است و تنها تصمیمات سیاسی باقی مانده است. ریابکوف گفت: در حال حاضر احتمال زیادی وجود دارد که متن توافقنامه تصویب شود. برخی مسائل سیاسی وجود دارد که ربطی به نهایی شدن این سند ندارد. تمام کارهایی که برای نهایی کردن این سند لازم است واقعاً ظرف چند روز انجام می شود.»

وی گفت: همانطور که بارها گفته شده، روسیه برای رسیدن به نتیجه تلاش می کند و متن توافق در مورد منافع ما از جمله در چارچوب همکاری های صلح آمیز هسته ای با ایران بسیار رضایت بخش است. این دیپلمات ارشد روسیه همچنین با اشاره به سفر اخیر انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین، گفت: ما در آستانه قرار داریم و این بدان معناست که ازسرگیری مذاکرات و توافق به زودی رخ خواهد داد، البته تا زمانی که شرایط سیاسی وجود داشته باشد. تصمیمات در پایتخت ها در یک راستا است.” – ما از او استقبال خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در عین حال دیروز با اشاره به مذاکرات وین و نتایج سفر اخیر انریکه مورا به تهران گفت: اکنون چند قدم از سفر آقای مورا به تهران فاصله داریم. سعید حاطب زاده روز گذشته در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره نتایج سفر انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات وین با تهران و تلاش رژیم صهیونیستی برای شکست در مذاکرات وین، گفت: حوزه دیپلماسی رژیم دروغین اشغالگر قدس در حال تحریکات خود علیه دیپلماسی است و این چیز جدیدی نیست.

وی افزود: پس از تماس های ایران با هماهنگ کننده مذاکرات در وین، آقایان امیر عبدالهیان و بورل طی تماس های تلفنی خود به توافق رسیدند که تماس ها حضوری انجام شود و آقای مورا به تهران بیاید. در این سفر مذاکرات جدی با محوریت نتیجه و با ابتکارات ویژه ایران انجام شد. در این سفر آقای مورا و باقری چندین گفتگو طولانی با هم داشتند. برخی از راه حل های پیشنهادی، در صورت پاسخ طرف آمریکایی، می تواند در شرایطی باشد که همه کشورها بتوانند برای دستیابی به توافق به وین بازگردند. حاتب زاده گفت: اگر امروز آمریکا تصمیم سیاسی بگیرد و اعلام کند می توانیم گام مهمی در مذاکرات برداریم.

حاتب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگر همین خبرنگار درباره اظهارات بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از سفر آقای مورا به تهران مبنی بر اینکه مذاکرات به بن بست رسیده است، گفت: به نظر من باید اظهارات وی را مثبت تر تلقی کرد. قرار داده شده. اختلاف نظر در یک یا دو نقطه در مذاکرات غیرطبیعی نیست. «جریان پیام‌ها هرگز در هیچ نقطه‌ای متوقف نشده است و همانطور که گفتم، شایسته است از منظر مثبت به این اظهارات نگاه کنیم.

وی افزود: نشست تهران در مسیر درستی است و حرکت رو به جلو است. ابتکارات اعلام شده از سوی ایران از دیدگاه اتحادیه اروپا امکان پذیر است و عملی به نظر می رسد. ما فقط منتظر تصمیم واشنگتن هستیم. ما اکنون در وضعیت بهتری نسبت به قبل از سفر آقای مورا به تهران هستیم.» حاتب زاده گفت: آنچه امروز در دسترس است، چند قدم قبل از سفر آقای مورا به تهران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره فعالیت های فوق برنامه و اینکه آیا ایران نیز الزامات فوق برنامه دارد، گفت: این آمریکا است که گاهی اوقات به تعهدات خود در آژانس بین المللی انرژی اتمی برچسب فوق برنامه می زند که از اساس اشتباه است. از ابتدای مذاکرات، آمریکا هر کاری را که باید انجام می شد نوشت، اما نمی خواست این کار را انجام دهد. ایالات متحده باید به تعهدات خود بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل کند تا ایران بتواند از مزایای اقتصادی کامل برجام برخوردار شود و تجارت خارجی خود را عادی کند.ایران. آمریکایی ها نمی توانند درباره توافق صحبت کنند، اما در عین حال می خواهند حداکثر فشار را بر ایران حفظ کنند. حاتب زاده افزود: آنها نمی توانند حداکثر فشار و پیچ فشار را بر ایران حفظ کنند، اما از طرفی فکر می کنند می توانند برای بازگشت به برجام به توافق برسند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال گزارش اخیر بلومبرگ مبنی بر بازرسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) از تاسیسات هسته ای ایران، به خبرنگاران گفت: ما اعضای NPT و پادمان ها هستیم. ما هم در چارچوب توافق فنی هستیم، رفتار آژانس یعنی. ما با حفظ بی طرفی و غیرسیاسی بودن خود، همواره روابط نزدیک با آژانس و در چارچوب قوانین روابط عادی ایران و آژانس داشته ایم. در دوره جدید که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی توسط ایران به حالت تعلیق درآمده است، همکاری ایران و آژانس در چارچوب NPT ادامه دارد. حاتب زاده گفت: گزارش های آژانس در این زمینه ها باید مبنا باشد نه گزارش های پراکنده ای که در برخی رسانه ها ارائه می شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر آمریکا به پیشنهادات پاسخ دهد به وین برمی گردیم، آیا این بازگشت به وین برای ادامه مذاکرات است یا برای امضای توافق، تاکید کرد: مذاکرات وین متوقف نشده است. . وین ادامه داد. وی گفت: همانطور که قبلاً بارها گفته‌ام پیام‌های بین دو کشور به طور مداوم رد و بدل شده است و سفر اخیر آقای مورا به تهران با هدف تسریع روند بازگشت بود. ما برای دستیابی به توافق به وین خواهیم رفت.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات وین در تهران و اینکه آیا خلاء وجود دارد یا آنها هم ابتکار و پیشنهادی داشتند؟ «آقای مورا با یک برنامه مشخص به ایران آمد. مذاکرات در تهران با ابتکارات ویژه ایران همراه بود. ایران از زمان آغاز مذاکرات چندین بار از این نوآوری ها برای رفع کاستی ها و عدم وجود راه حل های سیاسی استفاده کرده است. متأسفانه، توافق همچنان در انتظار تصمیم سیاسی در واشنگتن است.

حاتب زاده گفت: «همه حقیقت را می دانند که ایران چه می خواهد. این تنها حق اوست و او بیش از حقوق خود نمی خواست و بیش از آنچه در قطعنامه 2231 شورای امنیت وعده داده شده بود، نمی خواست. وی ادامه داد: عباراتی مانند «خارج از دادگاه» که گاهی از زبان مقامات آمریکایی می شنوید، هر جا که نخواهند توافق کنند و به تعهدات خود عمل کنند از همان روز اول مذاکرات، برچسب «فوق نهایی» زده می شود.

حاتب زاده گفت: آنچه ایران گفته روشن است و همه بخش ها و مولفه های فشار حداکثری و هر آنچه که دولت قبلی آمریکا، یعنی. ترامپ این پیچ ها و مهره ها را نیازمند باز بودن قرار داده است. دولت بایدن باید یک بار برای همیشه تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد میراث ترامپ باقی بماند یا به تعهداتش بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل کند و میراث جدیدی در حقوق بین‌الملل برای ایالات متحده به جا بگذارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات اخیر آمریکا و فرانسه گفت: ما همچنان منتظر پاسخ واشنگتن به خواسته های منطقی و اصولی ایران و متنی هستیم که ایران و 1+5 بر سر آن توافق کرده اند. وزرا ما بر این باوریم که واشنگتن می داند که باید چه کاری انجام دهد تا این توافق در دسترس تر از امروز باشد. او در مسیر درستی حرکت می کند و ابتکارات خوبی روی میز دارد. ما فکر می کنیم که می توان در واشنگتن یک تصمیم سیاسی گرفت. ما می توانیم پرونده را ببندیم.
این در حالی است که دیروز یک مجله آمریکایی در گزارشی با تاکید بر اهمیت به نتیجه رسیدن مذاکرات در وین برای احیای توافق هسته ای، راهکارهایی را برای دولت بایدن برای تسریع روند دستیابی به توافق با ایران تشریح کرد. نشنال اینترست در گزارشی درباره تلاش های دیپلماتیک برای احیای توافق هسته ای نوشت: دولت آمریکا به درک بهتری از عزم ایران برای حفظ توافق نهایی نیاز دارد. طولانی بودن تحریم ها دستیابی به توافق را دشوارتر می کند. تهدید و اجبار در جریان مذاکرات می تواند ناخواسته مانع دستیابی به هدف شود. با افزایش هزینه‌های تداوم خصومت‌ها، تحریم‌ها سیگنال‌های منفی از آمادگی طرف مقابل برای حل مشکلات با افزودن به حداقل‌های لازم برای دستیابی به توافق ارسال می‌کند.
این مجله می افزاید: بدون شک ایران از مذاکرات اصلی تعیین کننده تر است. انتخاب ابراهیم رئیسی گواه آن است. درک قوی تر و بهتر از این موضوع برای اجرای توافقنامه و شناسایی ناکارآمدی ها در این مسیر بسیار مهم خواهد بود. پرزیدنت بایدن به رویکرد مذاکره راهبردی برای این موضوعات نیاز دارد که با سیاست آمریکا، محدودیت های منطقه ای و شرایط داخلی ایران همسو باشد.
نشنال اینترست گفت: “دولت بایدن باید خروج از توافق را برای مقابله با محدودیت های سیاسی داخلی دشوار کند.” ادغام تجاری و اقتصادی می تواند این روند را تسهیل کند و به نفع هر دو کشور در صلح باشد. واشنگتن باید کسب و کارها را به سرمایه گذاری در ایران، توسعه وابستگی متقابل و ایجاد حمایت داخلی قوی برای اطمینان از تبعیت از توافق تشویق کند. پیشرفت های سریع ایران در علم و فناوری و همچنین جمعیت تحصیل کرده آن، سرمایه گذاری را به سود صنعت فناوری آمریکا تبدیل می کند. با ایجاد روابط ایران و آمریکا، واشنگتن می تواند به ایران اعتماد لازم را بدهد تا باور کند این توافق ارزشش را دارد.» پس از خروج دولت دونالد ترامپ از توافق اولیه گسترش یابد. این تحریم ها در جریان مذاکرات اعمال شد [میان ایران و آمریکا] از سر گرفته شده است و سوء تفاهم های فزاینده رسیدن به توافق را دشوارتر کرده است. تحریم‌هایی که به‌طور غیرمستقیم بر غذا و دارو تأثیر می‌گذارند باید فوراً برداشته شوند، زیرا آنها خصومتی را تحریک می‌کنند که برای امنیت ایالات متحده خوب نیست».

دیدگاهتان را بنویسید