گروسی به دنبال چیست؟ | روز جدید

گروسی به دنبال چیست؟  |  روز جدید

: فضای بین المللی پر از بلاتکلیفی در مورد مسائل مختلف است و نمی توان در مورد یک موضوع مهم در دنیای امروز به طور کامل و قاطع صحبت کرد. قدر مسلم یکی از مهم ترین موضوعاتی که در سال های اخیر در صحنه جهانی مطرح شده، موضوع هسته ای ایران یا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است. در سال 2015 که همه کشورها جلوی دوربین ها ایستادند و توافق هسته ای را اعلام کردند، هیچکس فکر نمی کرد این توافق کمتر از سه سال طول بکشد، اما در نهایت همانطور که پیش بینی می شد این آمریکایی ها بودند که به توافق پشت کردند و خروج از برجام اما این پایان کار نبود و آمریکایی ها علاوه بر خروج از برجام، تحریم های شدید و یکجانبه ای را علیه ایران اعمال کردند. در این میان ایران نیز به تعهدات خود در برجام عمل کرد و گام هایی برای عقب نشینی برداشت، اما نوع موضع اروپایی ها همیشه چالش و سوال بوده است که چرا آنها هرگز نتوانستند مستقل و جدا از آمریکا عمل کنند. کشورها و خود را به عنوان اعضای برجام نشان دهند. اروپایی ها آنقدر ناموفق و ناکارآمد بودند که حتی سازوکار پیشنهادی آنها تحت عنوان (اینستکس) نیز نتوانست تاثیر چندانی در دور زدن تحریم ها علیه ایران داشته باشد. به همین دلیل برخی از تحلیلگران معتقدند که اصولا اروپایی ها هیچ اختیاری از جانب خود ندارند و در تصمیم گیری اگر نگوییم از آمریکایی ها تبعیت می کنند اما در واقع تصمیم نمی گیرند و نمی کنند. بدون مشورت عمل کنید و با آنها موافقت کنید. در ماه‌های اخیر، عملاً شاهد بوده‌ایم که ایران در هر زمانی آماده از سرگیری مذاکرات برای احیای برجام بود. غربی ها با دلایل و بهانه های واهی با مذاکره مجدد مخالفت کردند و حتی آژانس و شورای حکومتی را به صدور قطعنامه علیه کشورمان تشویق کردند. نمونه آن را می توان در توسعه 4 ماهه مهر تا آذر مشاهده کرد که با وجود تمایل ایران به از سرگیری مذاکرات و حمایت چین و روسیه، غرب رسما از اعتراضات در ایران حمایت کرد و گفت احیای برجام. دیگر در کارت ها نبود. چیزی که علیرغم تحولات و اتفاقات مختلفی که پیرامون برجام رخ داده، اروپایی ها و آمریکا همچنان بر آن اصرار دارند و مشخص نیست دلیل عدم بازگشت به مذاکرات چیست. اما به هر حال، بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان معتقدند غربی ها به برجام 2015 برنمی گردند و اگر طبق توافق باشد، به دنبال توافق جدیدی هستند که موضوع هسته ای ایران نیز بخشی از آن باشد. این توافق. این در حالی است که مقامات کشورمان بارها اعلام کرده اند که به چیزی جز بازگشت به توافق 2015 فکر نمی کنند.

سفر گروسی به تهران

پس از هفته ها گمانه زنی و بحث های مختلف درباره سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران و اتفاقاتی که در آنجا رخ خواهد داد، سرانجام رافائل گروسی برای دیدار و گفتگو با رئیس سازمان انرژی اتمی به تهران رفت. و مقامات ارشد کشورمان برای گفتگو در مورد مشکلات ایران و آژانس به تهران آمدند. در عین حال، ایران و غرب با سوء ظن خود به این سفر می نگرند و منتظرند تا نتیجه مذاکرات گروسی و مقامات تهران مشخص شود و در بازگشت به وین، گزارش او به آژانس باشد و شورای حکام که مشخص می کند حضور گروسی در تهران چقدر مفید و موثر بوده است؟ روز گذشته رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در رابطه با سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ببینیم آژانس چه می گوید (پایبندی یا عدم پایبندی ایران به NPT). ) ) گزارش می دهد و پس از فرارسیدن زمان انجام اقدامات بعدی مناسب.» موضوعی که غربی ها در این زمینه مانور زیادی می دهند که اکثر آنها سفر گروسی را برای روشن شدن و بررسی این موضوع می دانند، بحث ادعاهای مبنی بر وجود است. غنی سازی 84 درصدی در ایران و با وجود تکذیب مقامات کشورمان اما غربی ها و خود آژانس این موضوع حساس شده و به نظر می رسد مذاکرات گروسی با اسلامی و امیر عبداللهیان این موضوع را به وضوح حل کند. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: طی دو ماه اخیر بازدیدهایی در سطح کارشناسان و معاونان با این سازمان صورت گرفت و در دو هفته گذشته هیئت هایی از سازمان حضور داشتند. به تهران آمدند و تبادل نظر کردند. در این بحث ها و رایزنی ها مواردی مانند «انطباق بیانیه طراحی چیدمان سانتریفیوژ» یا مشکل «تک ذره» به طور کامل بررسی و بحث و بررسی و نهایی شد و مشخص شد که انحراف خاصی وجود ندارد. معاون رئیس جمهور درباره بخشی از گزارش برجام که در آن به موضوع غنی سازی بیش از 83 درصدی در ایران اشاره شده است، گفت: بازرسان خاطرنشان کردند که حجم مواد تولیدی در پایان کار از 60 درصد فراتر نمی رود و خط تولید ما این است. تولید اورانیوم غنی شده 60 درصد است و ما نیز همین هدف را دنبال می کنیم، بنابراین این سوال با همان تعریف رد می شود.

پنجره توافق همیشه باز نمی ماند

وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با CNN درباره مذاکرات برای احیای برجام و امیدواری به این توافق گفت: جمهوری اسلامی ایران در خصوص برجام متعهدترین کشور در بین طرف های برجام بوده و هست. . طرفی که از برجام خارج شد ترامپ و آمریکا بودند. در حال حاضر آمریکا قادر نیست به جای رفتار سازنده با رفتارهای ریاکارانه مقابله کند و به برجام بازگردد. حسین امیرعبدلاخیان گفت: ما در دولت جدید ایران تصمیم داریم برای بازگشت به برجام مذاکرات را ادامه دهیم. به گفته دولت جدید، این برجام نیز ناقص است. نتیجه گیری ما در دولت جدید این است که اگر همه طرف ها به برجام بازگردند، عملاً این توافق را در چارچوب برجام احیا خواهیم کرد. مذاکرات طولانی در وین در حال انجام است. آمریکایی ها ایران را متهم می کنند که ایرانی ها اراده کافی ندارند و می گویند ما در مرحله توافق بودیم و ایرانی ها زیاده روی کردند. وی افزود: بگذارید صریح بگویم، اولاً در طول یک سال گذشته بارها شاهد بوده ایم که مقامات آمریکایی قادر به تعمیم نیستند. به دلیل فشارها و مشکلات داخلی، مقامات آمریکایی هنوز نمی توانند تصمیم جسورانه ای برای بازگشت به برجام بگیرند. رئیس اداره دیپلماسی گفت که ما بارها ابتکار عمل خود را نشان داده ایم. ما همچنان در مسیر گفتگو و توافق هستیم. البته مجلس ایران در هفته های اخیر به ویژه پس از ناآرامی ها و مداخله آمریکا و سه کشور اروپایی در تظاهرات مسالمت آمیز در ایران، فشار زیادی به دولت وارد کرده است. وی ادامه داد: همچنان در مسیر توافق هستیم. نقشه راه بین ما و آژانس بین المللی انرژی اتمی ترسیم شده است. بنابراین رابطه ما با آژانس در مسیر طبیعی خود پیش می رود. ما از طریق واسطه ها به طرف آمریکایی اعلام کرده ایم که هنوز در راه رسیدن به توافق هستیم. امیرعبداللهیان ادامه داد: پنجره توافق باز است اما این پنجره برای همیشه باز نخواهد ماند.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید