روز زمین چیست و اعمال آن چیست؟


ساعت: 13:49
تاریخ انتشار: 1401/04/04
کد خبر: 1878405

«داهو» به معنای انبساط است و برخی آن را به تکان دادن چیزی از محل اصلی خود تعبیر می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بیست و پنجمین روز از ذی القعده مصادف با انبساط زمین به معنای انبساط زمین است. از پروردگار مؤمنان (علیه السلام) روایت شده که فرمود:

«اولین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد در روز بیست و پنجم ذی القعده بود. «کسی که این روز را روزه بگیرد و شب را عبادت کند صد سال عبادت دارد که روز و شب را روزه گرفته باشد».

همچنین در برخی از روایات این روز را روز قیام امام موعودین، مهدی (عج) و خاتم المحدثین معرفی کرده اند، شیخ عباس کومی (ره) روز ذوالارض را در چهار معروف ذکر کرده است. روزهایی که پست آن جایزه هفتاد سال عبادت را دارد.

روز قیامت یکی از روزهای پر برکت خداوند برای بندگان سالک خداست. در کتاب شریف «المراکبات» آمده است که امام رضا (علیه السلام) فرمود: در شب بیست و پنجم ذی القاعده حضرت ابراهیم (ع) و حضرت عیسی (ع) متولد شدند.

در این روز رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به قصد وداع با صد و چهار هزار یا یکصد و بیست و چهار هزار نفر و حضرت فاطمه (س) از مدینه به قصد مکه حرکت کرد. و کل خانواده اش

توبه، استغف، رعیت، عبادت و شب زنده داری از جمله کارهایی است که در شب دحو الارض مورد سفارش و تأکید بسیاری قرار گرفت.

در زمین شبانه روز دعاها و مناجات خاصی است که کیفیت آن در کتاب مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس کومی آمده است. برخی از اعمال و برچسب های روز بیست و پنجم ذی القعده عبارتند از: روزه، اغلب ذکر خدا، چنگ، نماز با دو رکعت.


معنی زمین

«داهو» به معنای انبساط است و برخی آن را به تکان دادن چیزی از محل اصلی خود تعبیر می کنند. داهولارز (گسترش زمین) یعنی در ابتدا تمام سطح زمین از اولین سیلاب ها پوشیده از آب بود. این آبها به تدریج در گودالهای زمین مستقر شدند و زمینها از زیر آب برخاستند و روز به روز وسیعتر و وسیعتر شدند.

از طرفی زمین در ابتدا به شکل تپه ها و دامنه های شیب دار و خالی از سکنه بوده است. بعداً باران های سیل آسا بارید و ارتفاعات را شسته و دره ها را وسعت بخشید. کم کم زمین های همواری پدیدار شد که می شد برای زندگی و کشاورزی انسان ها استفاده کرد. مجموع این امتداد را «دهو الارض» می گویند.


من از تو مراقبت خواهم کرد

قرآن کریم از زمین یاد می کند. خداوند در آیه 30 سوره نازیات می فرماید: «وَ الْأَرْضَ بَعْدُهُ (خلق السموات و الارض). به نظر اکثر مفسران، منظور از «نزول» در این آیه، وضعیت زمین است.


دعای روز در زمین

یکی از برنامه هایی که در روز خجسته انبساط زمین ارائه می شود، خواندن دعای خاص آن روز است. در قسمتی از این دعا، سؤال از وضعیت زمین چنین آمده است: «وَ أَرْجَعُوا الْمُسْلِکَ».

اهمیت ویژه زمین به روزه این روز برمی گردد. روزه او مانند روزه هفتاد سال است و در روايت ديگر فديه هفتاد سال گناه است. هر که آن روز را روزه بگیرد و شب را به عبادت بگذراند، گویا صد سال عبادت برای او نوشته شده است.

کیفیت روزه و نماز روز بیست و پنجم ذی القعده به گونه ای است که وقتی خورشید کمی طلوع کرد، دو رکعت نماز می خواند. در هر رکعت بعد از سوره حمد پنج مرتبه سوره شمس را بخوان و بعد از سلام نماز بگو:


هیچ قدرت و نیرویی نیست مگر به خدای تعالی و بزرگ.

هیچ حرکت و قدرتی جز به سوی خداوند متعال نیست


سپس دعا کن و بخوان:

یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی یَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِی وَ ارْحَمْنِی وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِی وَ مَا عِنْدِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ.

ای نادان غافل، به غفلتهای من توجه مکن، ای اجابت دعا، اجابت دعای من، شنونده صداها، صدایم را بشنو و به من رحم کن، و از بدی های من و آنچه با من است ببخش ای صاحب بزرگی. و سخاوت

سپس دعای قیامت که کیفیت آن در مفاتیح الجنان آمده است خوانده شود.


طعم؛ ماه حرام

زیکادا اولین ماه از ماه های حرام است. ماه های حرام از مواقع حرام بودن جنگ است و از نظر شرعی و فقهی احکام خاصی دارد.

اما كاربرد اخلاقي و تربيتي كه از اين تصميم مي‌توان استفاده كرد، اين است كه «اگر در اين ماه جنگ و نزاع بين مردم حرام باشد»، حتماً بايد از تعارض با خدا منفورتر باشد. پس شایسته است مؤمن در این ماهها بیشتر بیندیشد تا افکار و اعضایش با گناه و جنایت بر ضد خدا قیام نکند.

زمین در چه روزی متولد می شود؟

غیر از حادثه ذوالارض، حوادث دیگری نیز در این روز رخ داد که اهمیت آن را دو چندان کرد; شامل:

ولادت ابوالانبیاء حضرت ابراهیم علی نبینا و اهل بیت آن حضرت.


ولادت حضرت عیسی مسیح علیه السلام.

خروج پیامبر اکرم (ص) از مدینه با هزاران زائر مکه به قصد عبادت وداع. در این سفر وجود مقدس امیرالمومنین و حضرت زهرا (سلام الله علیها) و نیز همه همسران و بسیاری از یاران پیامبر (ص) با ایشان همراه بود.

همچنین گفته شده است که قائم علیه السلام در همان روز زنده می شود.

عبادت امام رضا (علیه السلام) بهترین و با فضیلت ترین عمل مستحب برای این روز است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید