بهترین اعمال در ماه شعبان چیست؟


ساعت: 09:37
تاریخ انتشار: 14/12/1300
کد خبر: 1812795

ماه شعبان منسوب به پیامبر اکرم (ص) است. روزهای ماه شعبان را روزه می گرفت و آن را با ماه رمضان مرتبط می کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امروز اولین روز از ماه شعبان است. ماه شعبان منسوب به پیامبر اکرم (ص) است. ایام شعبان را روزه می گرفت و با ماه رمضان مرتبط می کرد. از معصوم فضیلت ماه شعبان روایاتی وجود دارد که بهشت ​​رفتن و برخورداری از کرامت الهی در قیامت ثواب روزه این ماه است. مرحوم شیخ عباس کومی در کتاب شریف مفاتیح الجنان در امور مشترک ماه شعبان المعظم می فرماید:

اما اقدامات رایج پس از آن چندین عمل هستند:


اولین:

هر روز «هفتاد مرتبه» بگو: از خدا آمرزش می طلبم و توبه می کنم. از خداوند منان طلب مغفرت و توبه می کنم.


دومین:

هر روز هفتاد مرتبه بخواند: أستغفر الله الذی لأله إله الهرحمن الررحیم الحی القی أس از خداوندی که معبودی جز او نیست، مهربان، زنده، پایدار، طلب آمرزش می کنم و به سوی او باز می گردم.

در برخی از روایات، «الحی القیوم» قبل از «الرحمن الرحیم» است و انجام هر دو خوب است; در روایاتی نیز آمده است که بهترین دعاها و ذکرهای این ماه استغفرار است و هر کس در هر روز این ماه «هفتاد مرتبه» استغفار کند مانند این است که در ماه‌های دیگر هفتاد هزار مرتبه استغفار کند.


سوم:

در این ماه حتی نصف خرما صدقه بدهید تا حق متعالی بدنش بر آتش جهنم حرام شود. امام صادق علیه السلام از فضیلت روزه رجب پرسیدند: چرا از روزه شعبان خبر ندارید؟ راوى گفت: اى فرزند رسول خدا كسى كه يك روز از شعبان را روزه بگيرد چه ثوابى دارد؟ فرمود: برای خدا بهشت ​​پاداش اوست.
گفت: ای فرزند رسول خدا بهترین اعمال در این ماه چیست؟ فرمود: با صدقه دادن و استغفار کسی که در ماه شعبان صدقه می‌دهد، خداوند آن را رشد می‌دهد چنانکه یکی از شما فرزندش را شتر تربیت می‌کند تا اینکه در روز قیامت به نزد صاحبش بازگردد. اندازه یک کوه


چهارم:

در تمام این ماه «هزار مرتبه» بگو: لا اله الا الله و لا عباد الا عباد مخلص دین و گرنه فاسق نیست. معبودی جز خدا نیست و ما جز او را نمی پرستیم در حالی که عبادت او را پاک می کنیم، هر چند مشرکان او را دوست نداشته باشند. این ذکر ثواب زیادی دارد از جمله نوشتن هزار سال عبادت در نامه عمل.


پنجم:

هر پنجشنبه این ماه باید دو رکعت بخوانم، در هر رکعت بعد از سوره حمد صد مرتبه سوره توحید و بعد از سلام صد مرتبه صلوات بفرستم تا حق تعالی برآورده شود. هر نیازی به دین و دنیا اجازه می دهد ; علاوه بر این، روزه گرفتن هر پنج شنبه این ماه بسیار فضیلت دارد. می گویند هر پنج شنبه ماه شبات، آسمان ها را زینت می دهند، به طوری که ملائکه می گویند: خدایا! بر روزه داران این روز و اجابت دعایشان رحم کن. در اخبار نبوی آمده است: هر که روز شنبه و پنج شنبه را روزه بگیرد، حق تعالی بیست حاجت دنیا و بیست حاجت آخرت را برآورده می کند.


ششم:

در این ماه صلوات فراوان بفرستید.


هفتم (صلوات شعبانیه):

هر روز از شعبان در دوران زوال [وقت ظهر شرعی] و در نیمه های شب باید آن صلوات را که حضرت زینا العابدین علیه السلام نقل کرده است بخواند.


هشتم (نماز شعبان):

برای خواندن این دعاها به روایت ابن حلویه; به گفته وی، این دعاهای پروردگار ارتدوکس (ص) و ائمه پس از او است که آنها را در ماه شعبان می خواندند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید