گروسی: پاسخ ایران به سوالات آژانس اجباری است

گروسی: پاسخ ایران به سوالات آژانس اجباری است

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، این اظهارات را در مصاحبه با الجزیره بیان کرد.

او به مدت سه سال در مورد آنچه که فعالیت های هسته ای اعلام نشده در مکان هایی در ایران می خواند، ادعاهایی را مطرح کرده است. این ادعا ابتدا توسط نخست وزیر رژیم صهیونیستی مطرح شد و سپس رسانه ها و مذاکره کنندگان غربی به آن دامن زدند.

جمهوری اسلامی ایران با رد این ادعاها، همواره تاکید کرده است که تعهدات امنیتی کشورها نامحدود نیست.

دکتر محسن نظیری عسل، سفیر دائمی کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر گفته بود که برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان یکی از شفاف‌ترین برنامه‌ها در میان کشورهای عضو این آژانس است.

وی با تاکید بر اینکه ادامه اجرای پادمان‌ها و فعالیت‌های راستی‌آزمایی گسترده آژانس در ایران طی دو دهه گذشته تنها در سایه همکاری و حسن نیت ایران امکان‌پذیر بوده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به اصل وفاداری به تعهد در اجرای برجام پایبند است. تعهدات بین المللی در حفظ منافع و حقوق کشور و مقابله با فشارها و زیاده خواهی های آمریکا و کشورهای غربی قاطع و پایدار خواهد بود.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اما به قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در تاریخ 26 نوامبر درباره همکاری بیشتر ایران با آژانس برای حل مشکلات ادعایی رای مثبت داد. در واکنش به این قطعنامه، ایران اقداماتی را با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع‌های غنی‌سازی نطنز و فردو انجام داد که مهم‌ترین آن تولید اورانیوم 60 درصد در نیروگاه فردو است.

گروسی در ادامه مصاحبه با الجزیره مدعی شد: «این مقدار قطعاً نزدیک به ثروت مورد نیاز برای تولید سلاح (هسته ای) است.» ثروت مورد نیاز برای تولید سلاح 90 درصد است و این 60 درصد است. هیچ کس نمی گوید که آنها (ایران) در حال ساخت سلاح هستند، اما واضح است که انباشت مواد هسته ای بسیار غنی شده مستلزم حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی است تا مطمئن شوند همه چیز درست است.

گروسی در آن زمان با تکرار اتهامات حمایت گرایانه گفت: «وقتی این چیزها را کنار هم می گذارید، باید شفافیت وجود داشته باشد.

مدیرکل آژانس هسته‌ای، پیشرفت ایران در غنی‌سازی اورانیوم را «سریع» و «قابل توجه» توصیف کرد و گفت: راه‌اندازی نسل جدید سانتریفیوژها نشان داد ایران مصمم است اورانیوم بیشتری را با سرعت بالا تولید کند.

وی با اشاره به محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ایران در چارچوب برجام، افزود: اقدامات ایران نشان‌دهنده این واقعیت است که «آنها بسیار فراتر از آنچه توافق شده است حرکت می‌کنند و پیامی پشت این اقدامات وجود دارد».

وی این را در حالی بیان کرد که محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان پیشتر گفته بود: سلاح هسته ای در استراتژی ایران جایی ندارد و مطالبی که مطرح می شود صرفاً اتهامات مغرضانه است. وی تصریح کرد: آماده پایبندی به توافق هسته ای به شرط پایبندی سایر کشورها به تمامی بندهای توافق هستیم.

رافائل گروسی در پاسخ به سوالی درباره نسل جدید سانتریفیوژها در ایران تصریح کرد: استفاده از ماشین‌های جدید برای غنی‌سازی مواد هسته‌ای نشان‌دهنده تمایل ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای نیست. وی با استناد به حق غنی سازی کشورها، گفت: همکاری ایران با آژانس می تواند شبهات ادعایی را برطرف کند. وی افزود: غنی سازی اورانیوم ممنوع نیست، اما شما موظف هستید که اقدامات خود را شفاف کرده و در تولید مواد اتمی برای مقاصد غیر صلح آمیز انحراف نداشته باشید.

وی با ابراز گلایه از عدم تعامل رودرروی آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران در خصوص موارد ادعایی پادمان گفت: نظر ما این است که باید بنشینیم و با هم صحبت کنیم. گروسی با اشاره به ادامه فعالیت بازرسان آژانس در ایران گفت: اینطور نیست که در ایران حضور نداشته باشیم، بلکه مرتباً ظرفیت (بازرسی) کاهش می یابد.

مدیرکل آژانس در حالی این خبر را اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران نسبت به عواقب مواضع غیرسازنده غرب در قبال برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و تصویب قطعنامه اخیر ضدایرانی در نشست اخیر شورای حکام هشدار داده بود. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، چهارم آبان ماه گفته بود که در صورت تصویب مصوبه شورای حکام، علاوه بر اقدامات جبرانی ایران، برنامه سفر تیم فنی این سازمان نیز زیر سوال خواهد رفت.

دیدگاهتان را بنویسید