فرانسه از ایران خواسته به سوالات آژانس پاسخ دهد


ساعت: 17:49
تاریخ انتشار: 1401/10/14
کد خبر: 1842920

در پی گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، وزارت امور خارجه فرانسه از ایران خواست به سوالات وی پاسخ دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزارت امور خارجه فرانسه امروز (سه شنبه) از ایران خواست تا فورا به سوالات آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های هسته ای قبلی خود پاسخ دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گزارشی به رویترز گفت: «ایران به سؤالات طولانی‌مدت ناظر هسته‌ای سازمان ملل درباره منشاء ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت کشف‌نشده پاسخی قابل اعتماد نداده است».

الجزیره گفت گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین اشاره کرده است که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به 18 برابر سطح قابل قبول در توافق هسته ای رسیده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران تا 15 می 2022 به 3809.3 کیلوگرم تخمین زده می‌شود.

پیش از این، ژائو لیجیانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری گفت که پکن از آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران در حل و فصل همه مسائل پیشگیرانه باقی مانده از طریق گفتگو و رایزنی حمایت می کند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین نیز با انتقاد از از سرگیری گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران در رسانه ها، آن را پیش از نشست شورای حکام گمانه زنی های غیرضروری خواند.

این گزارش همچنین واکنش محمدرضا گیبی، رئیس نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان های بین المللی در وین را در پی داشت که گفت گزارش رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان دهنده همکاری گسترده ایران با آژانس نیست.

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری امروز (سه شنبه) در واکنش به گزارش روز گذشته مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: این گزارش منعکس کننده واقعیت ایران نیست. – مذاکرات آژانس بین المللی انرژی اتمی. پس از توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس در تهران، ایران پاسخ‌های کتبی به آژانس ارائه کرد و چندین دور نشست‌های حضوری برای ارائه پاسخ‌های فنی و اسناد از ایران برگزار شد. این همان گزارشی است که گروسی در پارلمان اروپا پیش از دور سوم مذاکرات ایران و آژانس ارائه کرد.

وی ادامه داد: این گزارش از همان زمان و حتی قبل از نشست ایران و آژانس جمع بندی شده است و به نظر می رسد در این جمع بندی شتاب زده شده است. گزارش منصفانه و متعادل نیست. بیم آن می رود که فشارهای صهیونیست ها و برخی احزاب باعث شده مسیر گزارش از فضای فنی به فضای سیاسی تغییر کند و امیدواریم این مسیر اصلاح شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید