ما مخالف جنگ در اوکراین و مسلح شدن هر کشوری بودیم / رسیدن به یک نقشه راه مشترک برای پاسخ به سوالات آژانس


ساعت: 23:49
تاریخ انتشار: 08/02/1401
کد خبر: 1905687

وزیر امور خارجه با بیان اینکه مخالف جنگ اوکراین و تسلیح هر کشوری هستیم، گفت: آمادگی خود را از طریق بورل برای ارائه سند استفاده از پهپادهای ایرانی در نشست تیم فنی ایران و اوکراین اعلام کرده ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر دوشنبه در هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) میزبان میهمانان بود که طی آن دبیرکل این مجمع به وی تحویل داده شد. مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) به مدت سه سال

در این نشست که با حضور ده ها تن از مدیران رسانه های شرکت کننده در مجمع عمومی سازمان اوآنا برگزار شد، امیر عبدالخیان ضمن تشکر از دبیرکل قبلی مجمع عمومی اوآنا، برای دبیرکل آینده این اتحادیه آرزوی موفقیت کرد. بستر و ظرفیت مهم OANA برای ایجاد توازن خبری در جهان خوانی و مقابله با تولید یک سویه اخبار در دنیای مدرن بر ضرورت همکاری رسانه ای هر چه بیشتر کشورهای عضو این اتحادیه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به ظرفیت های مهم و رو به رشد قاره آسیا در عرصه های مختلف و نگاه ویژه دولت سیزدهم این قاره، به تشریح برخی از رویکردها و چشم اندازهای سیاست خارجی قاره آسیا پرداخت. دولت آیت الله رئیسی

رئیس دستگاه دیپلماسی جنگ در اوکراین و اتهامات کشورهای غربی به ایران را یکی از موضوعات سیاست خارجی روز برشمرد و تاکید کرد: همانطور که ایران مخالف جنگ و آوارگی مردم در افغانستان، سوریه، یمن و عراق، مواضع جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مخالفت با جنگ و آوارگی در اوکراین از روز اول مشخص شده است.

امیر عبداللهیان با برشمردن تلاش‌های ایران برای میانجی‌گری و پایان دادن به جنگ اوکراین و ادامه آن تلاش‌ها، تصریح کرد: همکاری‌های مختلفی از جمله در حوزه دفاعی با روسیه داشته و خواهیم داشت و در این راستا تجهیزات و تسلیحات را از این کشور دریافت کرده‌ایم. روسیه به صورت دفاعی یا تحویل این کشور می شود. با این حال، مطابق با سیاست منسجم و اصولی خود، ما به شدت با جنگ در اوکراین و تسلیح هر کشوری مخالفیم. بنابراین ما به روسیه هیچ سلاحی برای استفاده در جنگ اوکراین نداده ایم.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: از طریق نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام آمادگی کردیم در صورت وجود سندی مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین، در جلسه ای بین تیم فنی ایران و اوکراین ارائه کنیم. و در صورت تایید این موضوع در این جلسه نسبت به این مشکل بی تفاوت نخواهیم ماند. اگرچه مقامات روسی تصریح کردند که تجهیزات مورد استفاده در جنگ علیه اوکراین روسی است.

امیر عبداللهیان با اشاره به دستیابی به نقشه راه مشترک برای پاسخگویی فنی و بدون انحراف به سوالات آژانس بین المللی انرژی اتمی، به صراحت اعلام کرد که ایران آمادگی موافقت و پذیرش نظارت گسترده و فزاینده آژانس را ندارد. برای اتهامات وارده شکایت کنید و هیچ مبنایی در آژانس ندارند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین به توافق با آمریکا برای تبادل اسرا اشاره کرد.

امیر عبداللهیان همچنین مداخله خارجی در تقویت و حمایت از برخی شورش‌ها و حتی اقدامات تروریستی در ایران را محکوم کرد و آن را مغایر با رویکرد دیپلماتیک این کشورها و پیام‌های رسمی آنها خواند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده دستیابی به یک توافق خوب، قوی و با ثبات است.

امیر عبدالخیان به طرف آمریکایی توصیه کرد که از رفتارها و اظهارات ضد و نقیض دست بکشد و منافقانه آنچه را که در تبادل پیام و مذاکرات غیرمستقیم رخ می دهد، انکار نکند.

در این دیدار علاوه بر «جونگ سونگ لی» وزیر امور خارجه، دبیرکل سابق مجمع عمومی اوآنا، «علی نادری» دبیرکل جدید این اتحادیه و ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه به ایراد سخنرانی پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید