اگر امروز طرف آمریکایی به دو خواسته ما پاسخ دهد، فردا در وین آماده خواهیم بود


زمان: 18:18
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۵
کد خبر: 1816124

وی گفت: اگر بین تسویه بدهی انگلیس و آزادی بازداشت شدگان در ایران به جرم جاسوسی ارتباطی وجود نداشته باشد. اگر امروز طرف آمریکایی به دو خواسته دیگر ما عمل کند، فردا در وین آماده خواهیم بود.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) در حاشیه جشن دیپلماتیک نوروزی در جمع خبرنگاران درباره سفر خود به مسکو گفت: در مذاکرات روسیه به جز اوکراین، مذاکرات در وین مورد بحث قرار گرفت. با توجه به اینکه بخشی از افکار عمومی در ایران بر این عقیده بودند که طرف روسی هرگونه توافق احتمالی را که در جریان مذاکرات وین در مورد حوادث اوکراین به دست آورده ایم، به نوعی گروگان گرفته است، برای ما شفاف سازی این موضوع مهم بود.

وی گفت: در جریان مذاکرات، روسیه اطمینان داد که هیچ ارتباطی بین این دو موضوع وجود ندارد و هر زمان که خواسته های ایران برآورده شد و به توافق رسیدیم، آقای لاوروف گفت که اگر امروز به ما اطلاع دهید، فردا آماده هستیم تا یک توافق را تصویب کنیم. توافق در کمیسیون مشترک «که با برجام موافقت شد.

* ارتباطی بین پرداخت بدهی انگلیس و آزادی دو نفر که به جرم جاسوسی دستگیر شده بودند وجود ندارد

وی در خصوص آزادی نازنین زاگری گفت: ما قبل از پیروزی انقلاب برای برخی خریدهای دفاعی از انگلیس بیش از ۰۳۹۰ میلیون طلب داشتیم. در چهار ماه گذشته تماس‌های بسیار نزدیکی بین من و وزیر خارجه بریتانیا وجود داشته است. هدف ما احیای این مطالبات و دریافت این مبلغ از بانک مرکزی بود. صراحتاً اعلام می‌کنم که هیچ ارتباطی بین آزادی این مبلغ و آزادی دستگیرشدگان و محاکمه‌شدگان در ایران به اتهام جاسوسی و امنیتی وجود ندارد و جرایم آنها ثابت شده و قوه قضائیه باید در مورد وضعیت آنها تصمیم گیری کند.

امیرعبدالیان خاطرنشان کرد: این مبلغ را چند روز پیش دریافت کردیم. همزمان، تعقیب و محاکمه برای آزادی این دو ادامه یافت. شاید روزهای آزادی و واریز پول به هم نزدیک بود اما هیچ ارتباطی بین این دو موضوع وجود نداشت و آزادی این دو نفر با نگاهی انسانی در ایران محقق شد و خبرهایی مبنی بر گرفتن پول و آزادی این افراد منتشر شد. ، نادرست و نادرست.

* اگر طرف آمریکایی امروز به دو خواسته دیگر ما عمل کند، فردا در وین آماده خواهیم بود

او پرسید که آیا به توافق نهایی نزدیکتر شده ایم؟ وی افزود: ما در مذاکرات تقریبا نهایی خود چهار موضوع را به عنوان خط قرمز داشتیم. از این چهار موضوع، دو موضوع در سه هفته گذشته تقریباً حل شده و به توافق رسیده‌ایم، اما دو موضوع از جمله بحث ضمانت‌های اقتصادی باقی مانده است.» امروز با همکارم دکتر بیل مکانیکی گفتگویی داشتم. ما از طریق Non-Paper bread و انریکه مورا به تبادل پیام با طرف آمریکایی ادامه می دهیم و هر زمان که به نقطه توافق بر سر این دو موضوع و خط قرمز باقی مانده نزدیک شدیم، تیم ما و دکتر باگر در وین حضور خواهند داشت.

وی گفت: اگر طرف آمریکایی مایل به حل دو موضوع دیگر باشد. ما آماده ایم در اولین فرصت با حضور وزرا در وین تصمیم نهایی را بگیریم و به نقطه نهایی توافق برسیم. اما اکنون بستگی به طرف آمریکایی دارد و اینکه ابراز حسن نیت از طرف آمریکایی و آقای جو بایدن مشکل واقعی است یا خیر، بستگی به این دارد که در جریان روزانه پیام های ما چه می گذرد. آینده اتفاق خواهد افتاد.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: اگر طرف آمریکایی امروز دو درخواست دیگر ما را برآورده کند، فردا آماده حضور در وین خواهیم بود.

* زمان برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان هنوز مشخص نشده است

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره پنجمین دور مذاکرات ایران و عربستان گفت: این مذاکرات نهایی است اما زمان آن هنوز نامشخص است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید