گزارش تفصیلی سایت کمیته بین المللی پارالمپیک از موفقیت های تیم والیبال نشسته؛ چگونه ایران به یک ابرقدرت والیبال جهان تبدیل شد؟

ساعت: 01:31
تاریخ انتشار: 25/10/1401
کد خبر: 1922646

سایت کمیته بین المللی پارالمپیک گزارش مفصلی از موفقیت های تیم والیبال نشسته ایران نوشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ تیم ملی والیبال نشسته ایران اولین رنکینگ تیمی و قهرمان جهان و پارالمپیک است. این بهانه ای شد تا سایت کمیته بین المللی پارالمپیک در گزارشی مفصل به موفقیت تیم ایران اشاره کند و دلایل این موفقیت را تحلیل و تحلیل کند.


سایت کمیته بین‌المللی پارالمپیک در گزارشی به قدرت والیبال نشسته ایران اشاره کرد و نوشت: ورزشکاران ملی پوش و ماسک‌هایی که پرچم ایران را به نمایش می‌گذارند در انتظار برگزاری مراسم مدال در توکیو عکس می‌گیرند. تیم ایران قهرمان پارالمپیک شد و از 9 بازیی که سئول از سال 1988 در آن شرکت کرده 7 برد را برد. آخرین طلای ایران در توکیو 2020 به دست آمد.


هادی رضایی به عنوان بازیکن، کاپیتان و سرمربی، جزء جدایی ناپذیر تسلط خارق العاده 4 دهه ای ایران در والیبال بوده است. پس چه کسی مناسب‌تر است که موفقیت تاریخی ایران را به‌ویژه با وسوسه رضایی برای بازنشستگی در نوامبر 2022 و هدایت این تیم به هشتمین عنوان قهرمانی جهان، بازتاب دهد؟


قهرمانان پارالمپیک پس از شکست نزدیکترین رقبای خود بوسنی و هرزگوین در سارایوو، یک ست را رها نکردند تا تأیید کنند که در شمارش معکوس برای پاریس 2024 خواهند بود.


رضایی سرمربی فعلی والیبال ایران می گوید: بزرگترین چالش ما این است که مردم ایران از ما انتظار قهرمانی دارند که مسئولیت زیادی را بر دوش ورزشکاران و مربیان ما می گذارد. در برخی رشته های ورزشی قهرمانی در آسیا یا حضور در بازی های پارالمپیک افتخار است، اما به نظر می رسد در والیبال نشسته شرکت و قهرمانی معیارهای متفاوتی دارد. ملاک این است که اگر در مسابقات پارالمپیک دوم شویم، شکست خورده ایم.

محمد طبیب، دبیرکل NPC ایران نیز مقایسه دیگری انجام داد و گفت: همانطور که مردم برزیل همیشه دوست دارند تیم فوتبال آنها جام جهانی را بالای سر ببرد، مردم ما در ایران نیز می خواهند و انتظار دارند که تیم والیبال ما همچنان در صدر این جام باشد. ورزش در جهان بمان.


چگونه ایران پس از معرفی در سال 1359 به یک ابرقدرت والیبال تبدیل شد؟ رضایی بازی را از سال 62 و با تغییر از هندبال آغاز کرد. او 12 سال کاپیتان تیم ملی بود و در 3 بازی پارالمپیک به عنوان بازیکن و 6 مسابقه به عنوان مربی شرکت کرد.


بازیکنان تیم والیبال مردان ایران با مدال های طلای خود در زمین ژست گرفتند. پیروزی 3-1 مقابل کمیته پارالمپیک روسیه، هفتمین عنوان قهرمانی ایران در پارالمپیک 2020 توکیو را تضمین کرد. در 9 بازی از سال 1988 سئول، ایران در 7 بازی قهرمان پارالمپیک شد. او توسعه ورزش را در ترکیبی از عوامل قرار می دهد و از آتلانتا 1996 به عنوان یک نکته برجسته یاد می کند، زمانی که او کاپیتان تیم بود و MVP نام گرفت. رضایی حمایت دولت، مردم، باشگاه ها، حامیان مالی، زیبایی ورزش و حمایت از ورزشکاران را از دلایل رشد آن می داند.


از همان ابتدا علاقه زیادی به والیبال نشسته در ایران وجود داشت، به دلیل اینکه تجهیزات زیادی برای شروع بازی لازم نبود، در حالی که تغییرات طبقه بندی باعث دسترسی بیشتر به این ورزش شد. رضایی با اشاره به نوآوری های مختلفی که از آن زمان تاکنون ارائه شده است، می گوید: ما از علم روز استفاده می کنیم. همچنین والیبال ایستاده و نشسته از نظر تاکتیکی ادغام شده است. حداکثر استفاده از افراد معلول وجود دارد.

استفاده از قدرت و سرعت در اجرای تکنیک ها و تاکتیک ها در والیبال نشسته بسیار مهم است. از زمانی که به عنوان مربی انتخاب شدم سعی کردم از همه این موارد برای ترویج والیبال نشسته استفاده کنم. والیبالیستی که نشسته است، دست چپ خود را دراز می کند و در حالی که می خواهد توپ را برگرداند، به عقب می رسد. قدرت و سرعت در قلب رژیم تمرینی تیم قرار دارد و از عوامل کلیدی موفقیت آنها در نظر گرفته می شود.

رضایی یک روز پس از توکیو 2020 کنار رفت اما تماس هایی برای بازگشت به مسابقات جهانی دریافت کرده است. او مطمئن نیست در سال 2024 چه اتفاقی خواهد افتاد. من معتقدم که در مقطعی باید مسئولیت خود را به دیگران واگذار کرد و به همین دلیل استعفا دادم. اما چالش قهرمانی در بوسنی برای من بسیار جالب و مهم بود، بنابراین تصمیم گرفتم برگردم. کسب عنوان قهرمانی در بوسنی یکی از بزرگترین افتخارات ورزشی من بود زیرا می دانستم که تیم بوسنی در آن زمان در اوج آمادگی قرار داشت.

ایران مدعی است بهترین کشور والیبال مردان در تاریخ است، اما رئیس NPC به سرعت این پیشنهاد را کم اهمیت جلوه داد و به جای آن به کارهای پشت صحنه اشاره کرد، از جمله لیگ قدرتمند داخلی که به تغییر تیم ملی کشور کمک کرد. برندگان سری همچنین برنامه هایی برای توسعه تیم زنان وجود دارد. طبی گفت: اجرای مستمر مسابقات سالانه قهرمانی کشور و برگزاری لیگ باعث جذب ورزشکاران زیادی شده است. تجهیز سالن های ورزشی سراسر کشور و حضور مستمر بازیکنان برتر در رویدادهای بین المللی را می توان از عوامل مهم این پیشرفت دانست. حمایت مالی همراه با رویکرد عملی، حمایت دولت، رسانه ها و پرداخت جوایز برابر برای ورزشکاران المپیک و پارالمپیک به تداوم این موفقیت کمک کرده است.

یک والیبالیست بلند قد که نشسته است، پاس را به تور برمی گرداند در حالی که هم تیمی ها و حریفان او حرکت را با چشمان خود دنبال می کنند. مرتضی مهرزاد سلاکجانی بلندقدترین مرد ایران و یکی از ورزشکاران محبوب کشور است. یکی از ستارگان این تیم مرتضی مهرزاد سلاکجانی با 2.46 متر (8 فوت 1 اینچ) بلندقدترین فرد ایران است. او در یک تصادف با دوچرخه دچار شکستگی لگن شد که باعث شد پای راستش رشد نکند. اکنون شش اینچ از سمت چپ او کوتاهتر است. او به یک کلوب هواداران بزرگ می بالد. او گفت: «والیبال نشسته زندگی من را تغییر داد. «مردم خیلی خوب هستند و این طبیعی بود که من شناخته شوم. ما تیم خوبی هستیم و انتظارات بسیار بالاست، اما این طبیعی است.

دیدگاهتان را بنویسید