گزارش رسمی از هزاران تن ذرت آلوده / همه می دانستند!

گزارش رسمی از هزاران تن ذرت آلوده / همه می دانستند!

روز جدید اگرچه برخی ارگان ها از جمله وزارت جهاد کشاورزی پس از اعلام آلودگی 5000 تن ذرت آلوده به آفلاتوکسین این موضوع را تایید نکردند و پاسخ مبهم را ترجیح دادند، اما گزارش گمرک ایران به وزارت اقتصاد تایید کرد که این غلات رسماً آلوده شده است. مورد تایید سازمان ملی استاندارد برای حداقل یک سال.

شهریورماه امسال خبر فساد 5 هزار تنی ذرت و آلودگی به سم آفلاتوکسین در گمرک نوشهر منتشر شد و اقدامات بعدی گمرک به نوعی تایید این خبر بود.

ماجرا از این قرار بود که نزدیک به 5000 تن ذرت در یک محموله وارداتی از یک شرکت که دو سال پیش وارد گمرک شده بود به آفلاتوکسین آلوده شد و دیگر قابل ترخیص نیست.

سپس و حدود یک ماه پیش، وزارت جهاد کشاورزی برای روشن شدن این سوال و اینکه چرا این کالا از ترخیص خارج نشد، پیگیر شد: نمی توان با قطعیت گفت که آلوده است.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که ذرت در گمرک بوده و از سوی دیگر کالا باید قبل از پردازش و ورود به کشور توسط دستگاه های ذیربط از جمله استاندارد و وزارت جهاد مجوزهای لازم را کسب کند و مشخص نشود که آیا آلوده یا نه..

به هر حال سکوت دستگاه های ذیربط در این خصوص ادامه داشت تا اینکه مکاتبات اخیر معاونت فنی ایران با مدیرکل امور اقتصادی وزارت اقتصاد نشان داد که آلودگی این غلات حداقل برای دومین بار در سال گذشته تایید شده است. آیا واقعا ماشین آلات تا یک ماه پیش از آلودگی این حجم ذرت که دامپروری است که بیشترین واردات سال است اطلاعی نداشتند؟!

جزئیات سمی بودن محموله ذرت

اما در این مکاتبات گزارش شده است که «در سال 1388 یک شرکت بیش از 9000 تن ذرت برای دام در چهار موقعیت از اظهارنامه نهایی برای واردات از طریق منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر وارد کرده است که در مرحله اول انجام شد. با بررسی و تایید اداره کل “شهرستان نوشهر 5362 تن پاکسازی شد و 3770 تن مابقی به دلیل آلودگی به سم آفلاتوکسین مغایر با استاندارد ملی ایران اعلام شد.”

در ادامه خاطرنشان می شود: «یک بار در سال 1399 به دستور دادستان شهرستان نوشهر محموله ها مورد آزمایش قرار گرفت و اداره استاندارد اعلام کرد که ذرت برای این سرویس عمومی قابل مصرف نیست. لذا اداره نظارت بر گمرکات استان مازندران در حدود تکلیف قانونی خود با اعمال ماده 105 قانون امور گمرکی و تنظیم پرونده ثبتی و مراحل قانونی اخطار و ابلاغ به ذینفع که به دلیل عدم اقدام مؤثر ذینفع تعیین محموله مراحل قانونی به سازمان جمع آوری و فروش اموال استان مازندران ارسال شد که با وجود پیگیری های مکرر این سازمان در سال 1399، هیچ اقدامی صورت نگرفت. »

نمونه برداری استاندارد بدون هماهنگی با گمرک

در بیانیه این مقام گمرک ایران به وزارت اقتصاد آمده است: «اگرچه ذرت مورد نظر در نهایت توسط دولت ضبط شد، اما شرکت مربوطه از طریق اداره استاندارد نوشهر و بدون هماهنگی و اطلاع گمرک برای نمونه گیری. در این بین بیش از دو سال است که این محموله در انبار منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر موجود بوده و تاکنون اقدام خاصی صورت نگرفته است. اداره استاندارد همچنین در مکاتبات به آفلاتوکسین بودن کالا و غیرقابل استفاده برای دام و طیور اشاره کرده است.

این غلات تنها بخشی از فساد کالاهای اساسی رها شده در گمرکات و بنادر هستند و در مقایسه با حجم زیاد لجن قابل توجه نیستند و بعضاً در آستانه فساد هستند، اما در هر صورت این اقلام با ارز 4200 وارد کشور می شود. وضعیت فعلی معنا دارد.

دیدگاهتان را بنویسید