گزارش عملکرد نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات


ساعت: 15:27
تاریخ انتشار: 1301/07/30
کد خبر: 1905094

پدرام پاک آیان نماینده مدیران رسانه در هیات نظارت بر مطبوعات گزارشی از عملکرد خود در دو سال نمایندگی رسانه های سراسر کشور در این هیات منتشر کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پدرام پاک اعیان نماینده مدیران رسانه در شورای نظارت بر مطبوعات گزارشی از عملکرد خود در این نهاد را در اختیار رسانه ها قرار داد که در ادامه تقدیم می شود.

جلوگیری از تمرکز تبلیغات دولتی در سامانه الکترونیکی دولت و رفع ممنوعیت انتشار آگهی‌های دولتی در رسانه‌های بخش خصوصی، زمینه‌سازی برای توزیع آگهی‌های دولتی در پایگاه‌های خبری و نشریات، احیای رسانه‌های موضوع ماده 16 قانون اساسی. قانون مطبوعات، تلاش برای جلوگیری از رتبه‌بندی رسانه‌ها، سوء استفاده در اجرای آیین‌نامه‌ها، دریافت کد کارگاه بیمه رسانه، تسهیل در صدور حداکثر مجوزهای اضافی برای مدیران مسئول، تسریع در تغییر وضعیت رسانه‌های آنها و حمایت قانونی از از محورهای این گزارش، رسانه ها موضوعات جلسات هیأت نظارت بر مطبوعات است.

متن کامل این گزارش به شرح زیر است:

* گزارش عملکرد نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات

1. عدم اجازه تمرکز توزیع پیام های دولتی در سامانه الکترونیکی دولت و رفع ممنوعیت انتشار آن در رسانه ها توسط بخش خصوصی با هماهنگی معاون وقت رئیس جمهور، رئیس و اعضای کمیسیون اجرا. مصوبات دولت با قوانین؛

2. پيشنهاد و ترغيب دولت محترم براي تامين سهم متناسب از آگهي هاي دولتي به سايت هاي خبري و نشريات.

3. ادامه صدور مجوزهای جدید و تکمیلی برای مدیران مسئول رسانه بلافاصله پس از استعلام از مراجع سه گانه با اولویت رسانه ها، مجلات و پایگاه های خبری استانی و شهرستانی برای ارتقای بهره وری دارایی های ثابت و هزینه های سرمایه ای آنها.

4. احیای رسانه های مشمول ماده 16 در کوتاه ترین زمان ممکن به دلیل توجیه کلی مدیران مسئول به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی، گرانی کاغذ و شیوع کرونا.

5. موافقت با واگذاری فرآیند صدور مجوز نشریات تخصصی و دانشگاهی به معاونت مطبوعاتی، به منظور تمرکز و اختصاص هرچه بیشتر زمان ممکن به هیئت نظارت در رسیدگی به درخواست‌های مدیران مسئول رسانه‌های دولتی و خصوصی.

6. تسریع حداکثری در تغییر وضعیت رسانه از جمله تغییر ترتیب و زمینه انتشار، تغییر نام و تغییر صاحب امتیاز و مدیر مسئول.

7. مخالفت با اعطای هرگونه مجوز رسانه ای برای افرادی که مدیر مسئول نیستند و یا فاقد تجربه حرفه ای در عرصه رسانه هستند.

8. جلوگیری از صدور هرگونه مجوز رسانه ای برای بخش عمومی و دولتی به استثنای نشریات دانشگاهی و تخصصی.

9. طراحی و معرفی مدل «تولید/محتوا محور» حمایت رسانه ای و جایگزینی آن با الگوهای اشتغال محور، تأمین محور، اشتراک محور، رتبه محور، سلیقه محور و زوج اعداد.

10. حداکثر تلاش برای تغییر مقررات ناعادلانه دولت قبل، ممنوعیت پرداخت یارانه و تبلیغات دولتی به رسانه های کمتر از سه سال سابقه (امیدوارم به نتیجه برسم).

11. رایزنی با وزیر محترم فرهنگ و رهبری و معاونت محترم مطبوعاتی ریاست جمهوری برای جلوگیری از رویه غیرقانونی دولت قبل در واگذاری رتبه بندی رسانه ها به مدیران تعدادی از روزنامه های پایتخت بر اساس اصل تعارض منافع. مدیریت (رویه جدیدی به زودی اجرا خواهد شد)؛

12. دفاع قانونی مستدل بر اساس تفسیر مضیق از احکام کیفری قانون مطبوعات و اصل تفسیر مبسوط به نفع رسانه ها برای جلوگیری از توقیف رسانه ها و ارجاع به دادگاه به طوری که در دو سال اخیر تنها یک مورد. ابطال امتیاز و توقیف انجام شده؛

13. تلاش برای تبدیل سازوکار شکایت قضایی توسط رسانه ها به تذکر کتبی، تبدیل تذکر کتبی به تذکر شفاهی و تبدیل سازوکار تذکر به گفت وگوی قانع کننده و تفاهم آمیز با همکاری و هم افزایی وزیر محترم فرهنگ. و مقام معظم رهبری، معاون محترم مطبوعاتی، اعضاء محترم و دبیر هیأت نظارت بر مطبوعات، به گونه ای که شکایات هیأت نظارت بر رسانه ها در این مدت نسبت به دوره قبل کاهش محسوس و چشمگیری داشته است.

14. در این مدت هیچ رسانه منطقه ای و شهرستانی و همچنین نشریات از سوی هیئت نظارت توقیف و به دادگاه داده نشد.

15. در این مدت هیچ رسانه منطقه ای یا شهرستانی اطلاعیه ای از هیئت نظارت بر مطبوعات دریافت نکرد.

16. استقراض از وزارت فرهنگ و رهبری در خصوص اجرای مفاد اخذ کد بیمه رسانه به عنوان شرط دریافت یارانه و تبلیغات دولتی.

17. کمک به جلوگیری از حذف معافیت مالیاتی رسانه ها با مشورت دولت محترم، کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و اعضای شورای محترم نگهبان.

18. شرکت در جلسات تدوین لایحه اصلاح قانون مطبوعات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارائه استانداردهای لازم برای رفع بی نظمی توزیع و ایجاد تعادل ساختاری در حوزه رسانه.

19. تهیه و محاسبه 100 سؤال در حوزه فقه رسانه برای توسل به رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید به منظور تدوین نظریه حقوقی اصلاح قانون مطبوعات و ایجاد نظام صنفی رسانه.

20. همکاری با نایب رئیس محترم مجلس در رفع مشکلات حقوقی رسانه ها در زمینه معافیت مالیاتی.

دیدگاهتان را بنویسید