گسترش اعتراضات در قزاقستان/ ده ها معترض در قزاقستان توسط پلیس کشته شدند

گسترش اعتراضات در قزاقستان/ ده ها معترض در قزاقستان توسط پلیس کشته شدند

در درگیری میان پلیس و معترضان در قزاقستان در چهارشنبه شب و بامداد پنجشنبه ده ها معترض کشته شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس، پیمان امنیتی روسیه به رهبری روسیه روز پنجشنبه (16 ژانویه) اعلام کرد که ساعاتی پس از درخواست قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، نیروهای حافظ صلح را به قزاقستان اعزام خواهد کرد.

سازمان پیمان امنیت جمعی یک ائتلاف نظامی متشکل از ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و روسیه است.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان و رئیس سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) اعلام کردند که این شورا با اعزام نیروهای حافظ صلح موافقت کرده است. با این حال، تعداد نیروهای حافظ صلح مشخص نشده است.

اعتراضات گسترده در قزاقستان که با افزایش قیمت گاز طبیعی مایع آغاز شد، در روزهای اخیر باعث درگیری بین پلیس و معترضان شده است. پلیس سعی کرد با استفاده از گاز اشک آور، نارنجک صوتی و ماشین های آبیاری معترضان را متفرق کند.

وزارت کشور قزاقستان می گوید هشت افسر پلیس و گارد ملی در ناآرامی های اخیر کشته و بیش از 300 نفر زخمی شده اند. با این حال، تاکنون تلفات غیرنظامی یا تظاهراتی گزارش نشده است.

قاسم جومارت تواکیف بامداد پنجشنبه اعلام کرد که به ارتش دستور داده است تا برای برقراری نظم و مقابله با آنچه «تروریست ها» خوانده است، اقدام کند.

رئیس جمهور قزاقستان گفت که چتربازان ارتش با “باندهای تروریستی” در خیابان های آلماتی درگیر شدند.

رویترز گزارش داد که صبح پنج شنبه، چندین نفربر زرهی و ده ها نیروی نظامی وارد میدان اصلی آلماتی، بزرگترین شهر قزاقستان شدند، جایی که صدها نفر برای سومین روز علیه دولت تظاهرات کردند.

شاهدان عینی به رویترز گفتند که با نزدیک شدن نیروهای ارتش به جمعیت صدای تیراندازی شنیده شد.

در همین حال، ایالات متحده و دبیرکل سازمان ملل متحد از کشورهای شرکت کننده در قزاقستان خواستار خویشتنداری شده اند.

توسعه در روز چهارشنبه

کابینه قزاقستان در واکنش به اعتراضات استعفا کرده است، اما قاسم جومارت توگایف صبح چهارشنبه پس از پذیرش استعفای کابینه گفت که برای سرکوب اعتراضات اقدام قاطعی انجام خواهد داد.

مدت کوتاهی پس از تهدید رئیس جمهور، دسترسی به سایت های خبری در قزاقستان غیرممکن شد و یک ناظر سایبری اعلام کرد که اینترنت در این کشور به طور کامل قطع شده است.

خبرگزاری های روسیه نیز با استناد به بیانیه ای که در شبکه تلویزیونی دولتی قزاقستان خوانده شد، از وضعیت اضطراری در سراسر کشور خبر دادند. با این حال، گزارش ها حاکی از آن است که فرودگاه آلماتی توسط معترضان تصرف شده و پروازها لغو شده است.

اگرچه ناآرامی‌های اخیر اعتراض‌هایی را به افزایش دو برابری قیمت گاز مایع به‌عنوان سوخت خودروها برانگیخته است، اما گسترش سریع اعتراض‌ها در شهرها و مناطق مختلف قزاقستان نشان می‌دهد که نارضایتی مردم عمیق‌تر است و دلایل بیشتری دارد.

قزاقستان نهمین کشور بزرگ جهان است که از شمال با روسیه و از شرق با چین همسایه است و به دلیل داشتن ذخایر بزرگ نفت و گاز از اهمیت اقتصادی برخوردار است. با وجود منابع طبیعی غنی، ثروت این کشور در انحصار تعداد محدودی از مردم و طبقات است و مردم قزاقستان از قدرت انحصاری حزب حاکم که بیش از 80 درصد از کرسی های پارلمان را در اختیار دارد، خسته شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید