گسترش چاه های عمیق و غیرمجاز زیستگاه آهو را تخریب کرد


ساعت: 10:31
تاریخ انتشار: 1401/02/05
کد خبر: 1834254

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش استان زنجان:

تنها مشکل مناطق حفاظت شده تخریب زیستگاه است چرا که حفاری چاه های عمیق و غیرمجاز باعث تعریض و تخریب زیستگاه های منطقه آهوان شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پرویز رستمی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی در خصوص آخرین وضعیت آهو در مناطق حفاظت شده گفت: خوشبختانه مناطق دارای علوفه لازم هستند و پیش بینی لازم انجام شده و مشکلی برای تغذیه آهوها وجود ندارد.

وی افزود: آب فغلا در چشمه ها و رودخانه ها نیز وجود دارد و حفاظت لازم برای آهوها انجام می شود و مشکلی ندارد.

تنها مشکل مناطق حفاظت شده تخریب زیستگاه است چرا که حفر چاه های عمیق و غیرمجاز باعث گسترش و تخریب زیستگاه منطقه شده است.

وی گفت: در گذشته کشت ها سنتی بود، به عنوان مثال کشاورزان گندم می کاشتند و مالکان حداکثر 10 روز در سال به زمین خود باز می گشتند.

رستمی ادامه داد: اما در حال حاضر چاه‌های غیرمجاز وجود دارد که برای انتقال آب به بالادست و کاشت گوجه‌فرنگی و سایر آبزیان از آن‌ها لوله‌کشی می‌کنند و به همین دلیل تعداد زیادی از مردم در روزهای مختلف در طبیعت حضور پیدا می‌کنند و باعث از بین رفتن رفتن به زیستگاه‌ها می‌شوند. حیوانات

رئیس اداره پایش حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: این کشتارها باعث افزایش جمعیت و تردد در مناطق و زیستگاه های در خطر انقراض شده است.

وی گفت: در گذشته آهو در اراضی روستای تازه کند و کاراچاریان زندگی می کرد اما اکنون به دلیل گسترش چاه ها و از بین رفتن زیستگاه ها آهو در این مناطق وجود ندارد.

رستمی با بیان اینکه کاشت نایلون در این زمینه نیز می تواند موثر باشد که برای محیط زیست مضر است، گفت: کاشت نایلون نیز معضل طبیعت و محیط زیست است به ویژه زمانی که نایلون ها پس از برداشت از طبیعت جدا نشوند.

وی گفت: این امر به وجهه منطقه آسیب می رساند، به محیط زیست آسیب می رساند و زیستگاه آهو و سایر حیوانات را از بین می برد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید