گفت‌وگوی بین نسلی باید احیا شود/ شورش‌های اخیر تصادفی نیست


ساعت: 11:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۳
کد خبر: 1917553

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: دهه 80 و 90 دچار شکاف عمیقی بین نسل ها و نسل های قبل شد و گفتمان آنها برای هیچ یک از نسل های گذشته قابل درک نیست و باید شرایط بازگشت به گفتمان بین نسلی را فراهم کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ موسی کاظمی در گفتگو با ۸دی درباره منشاء اغتشاشات اخیر با تاکید بر اینکه معضلات و پدیده های اجتماعی خودبه خود به وجود نمی آیند، اظهار داشت: اعتراضات و اغتشاشات اخیر در بستری از پیش آماده شده ایجاد شد و این اغتشاشات و اعتراضات فوری و فوری بود. خود به خود ایجاد نشده است، که می تواند به دوم کنترل شود.

وی افزود: مسائل مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در رساندن جامعه به شرایط کنونی نقش داشته است اما دلیل اصلی نابسامانی های اخیر شکاف نسلی است که اکنون به اشتباهات نسلی تبدیل می شود.

این فعال سیاسی با بیان اینکه پس از کرونا، فضای مجازی به صورت رسمی وارد خانواده ها شد، گفت: با خرید گوشی، تبلت و لپ تاپ برای دانش آموزان، فضایی ناآشنا را به آنها معرفی کردیم و فضای مجازی را برای افراد متصل به آن رسمیت دادیم. این یک شباهت حق را ایجاد کرد، در حالی که فضای مجازی نیاز به ادبیات و فرهنگ خاص خود داشت و فضای مجازی ظرفی بود که ظرف دیگری در آن ریخته می شد.

کاظمی ادامه داد: اتفاقات اخیر باعث شده این نسل خاص با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و گسل نسلی عمیق تری در جامعه و شکاف عمیق تری بین نسل ها ایجاد کنند. این شکاف های ایجاد شده بی سابقه است. پیش از این نسل سوم انقلاب فکر می کردند نسلی که انقلاب کرده توانایی تحلیل مشکلات نسل سوم را ندارد و از عنوان نسل سوخته برای خود استفاده می کردند.

این فعال سیاسی ادامه داد: دهه 90 و 80 بسیار بیشتر تحت تاثیر معضل شکاف نسلی هستند و چیزی برای تکیه ندارند و همچنین هیچ نقطه مشترکی برای گفتمان ندارند و گفتمانی دارند که مناسب هیچ کدام از گذشته نیست. نسل ها.بدون درک این عوامل به همراه بی تدبیری حوزه آموزشی باعث شد در جنگ شناختی ضربه بخوریم.


جنگ شناختی جنگ روایت نیست، جنگ خواندن است

کاظمی اضافه کرد: برخی جنگ شناختی را با جنگ نرم اشتباه می گیرند در حالی که در جنگ نرم ما درگیر روایت های متعدد هستیم در حالی که در جنگ شناختی شما درگیر تعابیر دیگری هستید و با همان داده ها به یافته هایی می رسند که دشمن می خواهد. در نتیجه این جنگ روایت نیست، جنگ قرائت است.

وی همچنین در مورد راه حل جریان های معتقد به نظام برای کاهش هزینه قیام ها گفت: در ماجرای کرونا، حرکت های جهادی به سطح بالایی رسید و بدنه اجتماعی جنبش که راستگو و وفادار به انقلاب است. وارد این فضا شد، از جمله حرکت هایی برای کمک به مردم در حوزه شفا و نیازمندان. یعنی این حرکت عاملی بود که تهدید را به فرصت تبدیل کرد. اکنون یک تهدید وجود دارد و من فکر می کنم مومنان نظام از آن تهدید استفاده می کنند و فرصت و مسیر جدیدی را برای خود باز می کنند.


این فرصت خوبی برای احیای اسلام اخلاقی است

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه باید شرایط بازگشت به گفتمان بین نسلی، قومیتی و بین ایدئولوژیکی بازگردد، تاکید می کند: دوستان معتقد به انقلاب باید با جدیت پای کار بیایند. اکنون آسیب ها مشخص است، از جمله اینکه تا به حال تاکید می کردیم که مطالب آموزشی کاملا کارشناسی باشد، اما هرگز توجه نکرده ایم که کدام معلم متخصص این محتوا را به دست بچه ها برساند. بدون این محتوا، یک استاد می تواند دست کسی را بگیرد و او را به مقصد برساند. تأکید بر معلم در اخلاق نیز به همین دلیل است. ای کاش تاکید بر اسلام فقهی در حوزه محتوا بر اسلام اخلاقی بود. این فرصت خوبی است تا اسلام اخلاقی را احیا کنیم و مداخلاتی را که مانع رفتار و تعامل دوگانه جامعه با یکدیگر و موجب دوقطبی می شود و برای احیای اسلام اخلاقی و مسائل مهم تری مانند بازتولید ارزش های انقلاب و انقلاب از سر بگیریم. ایجاد دایره المعارف اجازه دهید وارد گفتمان شوید و به جای منفعل بودن در فضای مجازی، حمله پیشگیرانه داشته باشید و از اعتقادات مردم استفاده کنید.

کاظمی تاکید کرد: در جنگ شناختی هدف اقناع است و این امکان پذیر است زیرا دسترسی ما به نسل جدید بیشتر از دسترسی دشمن به این نسل است و باید از این سطح دسترسی و این هجمه پیشگیرانه برای ایجاد یک اجرایی عمیق استفاده کنیم. دانش قدرت انجام دادن.

وی افزود: دوستان باید فضا را خوب بشناسند و به عنوان متخصص ابتدا باید کار تشخیصی انجام دهیم. اگر درد را درست تشخیص ندهیم نسخه اشتباه می نویسیم. بنابراین ابتدا باید به سراغ عیب یابی برویم و سپس گره ها را یکی یکی باز کنیم. سرعت تحولات اجتماعی در جهان افزایش یافته است و این مختص ایران نیست و آینده متعلق به کسانی است که بتوانند در این تغییرات تفکر بهتری ارائه دهند. ما از نظر ثروت معنوی غنی هستیم، اما نمی دانیم با زبانی که این معنا و ثروت را به نسل جدید منتقل کنیم. این زبان باید زبان روز باشد. در جنگ داخلی باید حرکت خود را در پازل حرکت دشمن مشخص کنیم. یعنی باید بتوانیم بر اساس برنامه آنها برنامه ریزی کنیم.


زبان ارتباط با نسل جدید نیاز به تمرین و آموزش دارد

این فعال سیاسی در نهایت تصریح کرد: زبان نسل جدید و روش های انتقال از مجاری مختلف در عرصه های مجازی و آموزشی نیازمند تمرین و آموزش است. ما باید این معنا را با استفاده از یک دیالوگ خاص که می تواند تصویر یا نوشته یا معماری شهری و … باشد، منتقل کنیم. فطرت انسان از عالم معنا دور نیست و این کار شدنی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید