گمانه زنی ها درباره آینده سیاسی روحانی/ بازگشت رئیس جمهور سابق گام های متعددی برداشته است

گمانه زنی ها درباره آینده سیاسی روحانی/ بازگشت رئیس جمهور سابق گام های متعددی برداشته است

روز جدید توئیت‌ها، پیام‌ها و حضورهای اخیر در محافل مختلف، این گمانه‌زنی را افزایش داده است که حسن روحانی برای آینده سیاسی خود برنامه‌هایی دارد.

شانزده سال پیش، دفتر سه جانبه یاسر و پایان سکوت سید محمد خاتمی، سال‌ها به مهم‌ترین لحظه تصمیم‌گیری‌های سیاسی و برنامه‌ریزی چپ تبدیل شد. هشت سال پیش، دفتر ولنیاک مهمترین نقطه برای احمدی نژاد و اطرافیانش شد تا در راس اخبار قرار بگیرند. چندین ماه از تحویل کلید ساختمان توسط حسن روحانی به کشیش ابراهیم رئیسی می گذرد و البته چندین ماه از سکوت سنگین وی می گذرد اما کم کم نشانه ها حاکی از آخرین روزهای آن سکوت است.

وی در اولین گام در توئیتی با حضور مرکز اطلاع رسانی حسن روحانی در مورد حمله طالبان به افغانستان و تسلط این گروه افراطی پاسخ داد. روحانی چند روز بعد به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) بار دیگر در حساب کاربری خود توییت کرد. بعداً در اواسط بهمن ماه، خبر دیدار حسن روحانی، ناطق نوری و سیدمحمد خاتمی به تیتر یک خبر رسید. این جلسه که برخی می گویند به دعوت روحانی و برخی دیگر به ریاست سیدحسن خمینی برگزار شده است. در همین راستا، محمود علیزاده، یکی از اعضای شورای مرکزی، این نشست را عزمی معنوی برای رهبری دولت در سایه عنوان کرد و گفت: رهبران اصلاحات خواهان احیای جمهوریت نظام هستند. اسحاق جهانگیری در هر دو دیدار روحانی با سران اصلاحات شرکت می کند و به تأمل می پردازد.

همتی و اسحاق جهانگیری با عوامل در تماس هستند و در حوزه های مختلف در حال گفت و گو هستند. هیاهوی دیدارهای سیاسی روحانی هنوز فروکش نکرده بود. روحانی در بخشی از پیام نوروزی خود در نوروز امسال نوشت: امیدوارم این روزها بالاخره نیاز به «مذاکره» به عنوان ابزار منافع ملی مورد قبول همه قرار گرفته باشد و از سوی دیگر جنون یک جانبه گرایی. کاهش یافته است.» همه به مسیر برگشتند… «روحانی حتی به غیبت 5 ساله خود در مجلس خبرگان رهبری پایان داد، در مجلس نهم خبرگان رهبری حضور یافت و در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری با مقام معظم رهبری، حسن روحانی نیز در این جلسه شرکت کرد و دوباره در مرکز توجه قرار گرفت.

رئيس جمهور سابق در اولين روزهاي سال جديد به تمايل خفيف خود براي حضور در محافل رسانه اي و سياسي ادامه داد. آیت الله شهری در مراسم اختتامیه حضور یافت و به همراه محسنی اجایی با آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت دوازدهم دیدار و گفتگو کرد. شد. به نظر می رسد حسن روحانی نمی خواهد از عرصه سیاسی فاصله بگیرد و در این بین تمرکز او بیشتر بر نقش هاشمی رفسنجانی است که به بازیگر اصلی سیاست ایران تبدیل خواهد شد. خروج او از انزوا این گمانه زنی را افزایش می دهد که حسن روحانی برای آینده سیاسی خود برنامه هایی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید