گمانه زنی ها درباره دور بعدی مذاکرات برای لغو تحریم ها علیه ایران

دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 که روز دوشنبه 9 آذرماه در شهر وین اتریش برگزار شد، روز جمعه (12 آذر) پایان یافت.

در نشست روز جمعه کمیته مشترک مجمع عمومی سازمان ملل متحد با حضور نمایندگان ایران، 1+4 و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ، شرکت کنندگان نتایج و پیشرفت های حاصل شده در این دور از مذاکرات را بر اساس متون ارائه شده توسط شورای اسلامی بررسی کردند. جمهوری ایران . .

ایران متن پیشنهادی را در قالب دو موضوع لغو تحریم های سرکوبگرانه و مسائل هسته ای به کشور دیگر ارائه کرد. در پی درخواست برخی از هیئت ها برای بازگشت به پایتخت های خود برای رایزنی ها و دستورالعمل های جدید، در جلسه روز جمعه مقرر شد مذاکرات هفته آینده پس از بازگشت هیات ها از پایتخت متوقف و از سر گرفته شود.

به گزارش اسکای نیوز، انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اروپا، مذاکرات وین را واقع بینانه توصیف کرد و گفت این مذاکرات می تواند هفته آینده تکمیل شود.

مورا گفت: ما به دنبال بازگشت به توافق هسته ای هستیم و تهران و واشنگتن به مفاد آن پایبند هستند و این مذاکرات را واقع بینانه خواند و افزود که در مذاکرات وین با ایران پروژه های مختلفی مورد بحث قرار گرفته است.

وی همچنین تاکید کرد که مذاکرات مثمر ثمری با تیم جدید مذاکره کننده ایرانی انجام شده است.

علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین، پس از نشست کمیسیون مشترک شورای امنیت سازمان ملل متحد با بیان اینکه سایر کشورها باید برای بررسی متون پیشنهادی ایران به پایتخت ها بازگردند، گفت: جمهوری اسلامی از کشورها انتظار دارد اسناد و مدارک مستند و مستدل ارائه کنند. و پاسخ منطقی به متون ایرانی.

معاون وزیر امور خارجه ایران پیش از سوار شدن به هواپیما به خبرنگاران ایرانی گفت: جمهوری اسلامی ایران با هیئت جدیدی متشکل از کارشناسان و مسئولان در حوزه مسائل اقتصادی، مالی و بانکی وارد مذاکره شده است. این نشان دهنده عزم جمهوری اسلامی ایران برای ورود به مذاکره با هدف دستیابی به توافق بود. این نکته بر طرف مقابل تأثیر گذاشت و برخی از طرفین در مذاکراتی که در جلسات انجام دادیم اشاره کردند که ترکیب هیئت نشان دهنده عزم جمهوری اسلامی ایران برای ورود به مذاکرات است.

وی افزود: نکته دوم این است که جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مذاکرات، همانطور که در پرتو دولت جدید، تیم مذاکره کننده جدیدی در ایران تشکیل شده است، در گفت وگو با دولت، دیدگاه های خود را در دستور کار ارائه کرد. طرف دیگر.” .

این دیپلمات کشورمان افزود: در دو حوزه یکی لغو تحریم های غیرقانونی و سرکوبگرانه و همچنین در موضوع اصلی، دیدگاه های تیم مذاکره کننده ایرانی را به صورت مستدل و مستند در قالب دو سند ارائه کردیم. البته وقتی این موضوع به طرف مقابل ارائه می‌شود، مبنای مذاکره است و قاعدتاً طرف مقابل باید به این پیشنهادها پاسخ مستدل و مستند بدهد.

حفاری ها بیان کردند: از آنجایی که طرف مقابل باید با سرمایه های خود رایزنی می کرد تا پاسخ مستند و مستدل به این پیشنهادات ارائه شود، پیشنهاد کردند مذاکرات برای چند روز متوقف شود تا بتوانند به پایتخت ها بروند و دستورالعمل ارائه را دریافت کنند. به یک پاسخ مستند و با انگیزه به پیشنهادات جمهوری: «ایران اسلامی به وین بازمی‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید