گچ کارها در انتظار جایزه تونل Deal/پروژه ای که مدت هاست خوابیده است+عکس


ساعت: 14:41
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۱۳
کد خبر: 1901380

اهمیت احداث تونل دیل در افزایش امکانات رفاهی و نقش آن در رونق کشاورزی و صنعت گردشگری به حدی است که مردم انتظار دارند پس از مدت ها تعطیلی این پروژه را تعریف کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح زاگرس ; عملیات اجرایی بزرگترین تونل منطقه جنوب کشور و اتصال کریدور شمال به جنوب (اصفهان به خلیج فارس و بوشهر) از مؤسسه حرا قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) در اسفند ماه 1394 آغاز شد. گچساران که برای اجرای این پروژه عمرانی در دره دیل به طول 14 هزار و 500 متر خواهد بود. .

به گفته مسئولان؛ این پروژه باعث نجات مسیر بویراحمد گرمسیر می شود و مهمترین فعالیت موسسه حرا احداث تونل در کشور است که با بهترین تجهیزات انجام می شود و با ساخت این تونل مسیر اصفهان. تا بندرگناوه حدود 100 کیلومتر کاهش می یابد.

با توجه به اینکه بیش از 2 سال است که ساخت تونل دیل به طول 2500 متر به عنوان یکی از پروژه های اصلی توسعه زیربنایی راه های شهرستان گچساران متوقف شده است، مردم انتظار دارند مسئولان نسبت به اعطای این پروژه اقدام عاجل کنند. .

نقطه شروع پروژه تونل دیل در قالب پروژه جاده چرام – باباکلان بندرگناوه در سال 1375 کلنگ زنی شد اما یک سال بعد به دلیل کشف گاز در این تونل، پروژه تعطیل و سپس این پروژه انجام شد. از پروژه ملی به استانی منتقل شد تا اینکه ساخت آن به طور کامل متوقف شد این پروژه که قطعه دوم جاده گچساران – چرام نام دارد قرار بود به طول 10 کیلومتر در قالب 7500 متر جاده ساخته شود. 2580 متر تونل با اعتبار 125 میلیارد تومان .


be3f4e29 22e8 45d6 8954 7907b041fa4a خبر خاکستری

ساخت این تونل قرار بود دهدشت را به پاتاوه با بنادر جنوبی کشورمان متصل کند و اجرای این پروژه علاوه بر ایمن‌سازی مسیر ارتباطی با رفع پیچ‌های خطرناک، آزادسازی تعداد زیادی از روستاهای کهگیلویه و بویراحمد از بن بست ارتباطی و توسعه گردشگری روستایی. پذیرفتن

تا تابستان 2018 حدود 630 متر از ورودی و 600 متر از قسمت خروجی تونل ایجاد شد، یعنی حدود 1230 متر حفاری در دو طرف تونل انجام شد، اما پس از آن به دلیل ظاهر شدن با نشت گاز ناشناخته، پروژه متوقف شد تا نکات ایمنی رعایت شود.

پس از تعطیلی پروژه، گروهی با هماهنگی شرکت نفت گچساران از محل بازدید کردند و با انجام یک سری آزمایشات فنی به این نتیجه رسیدند که گازهایی مانند متان، H2S، N2 و … وجود دارد. داخل تونل و حالا بعد از مدت ها هنوز هم همینطور است طرح متوقف شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه مهمترین مانع از سرگیری ساخت تونل دیل مشکل گاز است، گفت: از سرگیری ساخت این پروژه مستلزم مطالعه مجدد است. پروژه توسط مشاور ملی

محمد راستا اظهار داشت: در این چند سال انتقال پروژه از ملی به استانی و تغییر کارفرما باعث شد مطالعات انجام نشود اما امسال حدود 50 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای این پروژه اختصاص یافت. جاده دیلم، گچساران – چرام و تونل شوید نیز در این طرح پیش بینی شده و مشکل اعتباری وجود ندارد.

معاون ساخت و توسعه راه های وزارت راه و شهرسازی که چند روز پیش از این پروژه بازدید کرده بود، گفت: با کشف منبع گاز این تونل، کار متوقف و عملیات اکتشاف آغاز می شود. با همکاری شرکت ملی نفت و شرکت گاز و حتی نمونه هایی به کشورهای اروپایی ارسال خواهد شد.

محمدرضا کدزاده اظهار داشت: این پروژه به برنامه های ملی بازگشته و به زودی با تعیین مشاور قوی، کار اکتشاف گاز کشف شده در این تونل آغاز می شود.


2097bd56 eded 470c 837d db66f4ffd98e خبر خاکستری

نماینده مردم گچساران و باشت در شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح مرکز کشور را به بنادر جنوب نزدیک می کند، گفت: برای ساخت تونل دیل هزینه زیادی از بیت المال هزینه شد و باید تکلیف شود. در اسرع وقت مشخص شود.»

سیدناصر حسینی پور گفت: به زودی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه خاتم برای تعیین تکلیف این پروژه به کمیسیون عمران مجلس دعوت می شود.

روانبخش دیهیمی به خوبی به این سوال پاسخ می دهد که ادامه کار ساخت تونل گچساران در نهایت به کجا ختم شد؟ وی بیان کرد: در سفر قالیباف رئیس مجلس و رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس به شهرستان گچساران و بازدید از تونل دیل مشکل این بود که مسئول اجرای تونل پروژه مشخص نبود و شخص خاصی مسئول اجرای این پروژه نبود.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری در اجرای این پروژه مسئولیت مشترک دارند، خاطرنشان کرد: در آن زمان مشخص نبود که اجرای این پروژه بر عهده کیست و مشکل گاز داخل تونل را نیز کسی بر عهده نگرفت.

فرماندار گچساران گفت: مدتی مسئولیت بر عهده استان گذاشته شد اما اعتبارات استانی مسئولیتی برای احداث تونل نداشتند زیرا برای تکمیل این پروژه اعتبارات زیادی نیاز است.


3b38b38a 415e 48e6 8735 6c64b630d506 خبر خاکستری

دیهیمی خوب از بررسی پروژه تونل دیل در کمیسیون عمران مجلس یازدهم پس از سفر رئیس مجلس به شهرستان گچساران خبر داد و یادآور شد: متولی و مسئول اجرای این تونل باید باشد. شناسایی و توسط کمیته ساخت و ساز به مجلس گزارش شد.

وی گفت: البته در گفتگویی که با حسین پور، نماینده گچساران و باشت در مجلس داشتم، گفت: بودجه ای از سوی مجلس برای ادامه پروژه تونل دیل در نظر گرفته شده است، بنابراین با این بودجه فعالیت های وی انجام می شود. در سال 1401 آغاز می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید