یائسگی مردان؛ اتفاقی که می افتد شوخی نیست!

یائسگی مردان و کاهش تولید تستوسترون بیشتر در مردان 50 ساله و بالاتر رخ می دهد. این مشکل ارتباط نزدیکی با هیپوگنادیسم (هیپوگنادیسم) دارد، زیرا هر دو بیماری از سطوح پایین تستوسترون تشکیل شده و علائم مشابهی را نشان می دهند. همین گروه از علائم به عنوان کمبود تستوسترون، کمبود آندروژن و هیپوگنادیسم دیررس نیز شناخته می شود.

در افرادی که مرد متولد می شوند، تستوسترون هورمونی است که در بیضه های آنها تولید می شود. البته فواید این هورمون تنها به تقویت میل جنسی افراد محدود نمی شود. تستوسترون همچنین باعث ایجاد تغییرات مختلفی در دوران بلوغ می شود، انرژی ذهنی و جسمی برای مردان فراهم می کند، توده عضلانی را حفظ می کند، پاسخ جنگ یا گریز را تنظیم می کند و سایر ویژگی های کلیدی رشد را تنظیم می کند. تمام نکاتی که در این زمینه مورد بحث قرار گرفته است از طریق وب سایت مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی ایالات متحده قابل دسترسی است.

یائسگی مردانه از چند جهت با یائسگی زنان متفاوت است. به عنوان مثال، مربوط به چرخه قاعدگی نیست و همه مردان آن را تجربه نمی کنند. این وضعیت همچنین منجر به آسیب کامل به اندام های تناسلی انسان نمی شود. با این حال، ممکن است در نتیجه کاهش سطح هورمون، چندین عارضه جنسی ایجاد شود.

علائم یائسگی
یائسگی مردان می تواند مشکلات جسمی، جنسی و روانی بسیاری ایجاد کند. این علائم معمولا با افزایش سن بدتر می شوند و اغلب شامل موارد زیر می شوند:

– انرژی کم

– افسردگی یا غمگینی

– کاهش انگیزه

– کاهش عزت نفس

– مشکل در تمرکز

– بی خوابی یا مشکل در به خواب رفتن

– افزایش چربی بدن

– کاهش توده عضلانی و احساس ضعف جسمانی

– ژنیکوماستی یا رشد سینه

– کاهش تراکم استخوان

– اختلال در نعوظ

– کاهش میل جنسی

– عقیمی

علاوه بر موارد فوق، سینه ها ممکن است متورم و حساس شوند، اندازه بیضه ها کاهش یابد، موهای بدن ممکن است ریزش کند و حتی ممکن است فرد تجربه ناخوشایند گرگرفتگی را تجربه کند. سطوح پایین تستوسترون مرتبط با یائسگی در مردان نیز با پوکی استخوان همراه است. وضعیتی که در آن استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند. البته به طور کلی این موارد جزو علائم نادر طبقه بندی می شوند. معمولاً در همان سنی که زنان وارد یائسگی می شوند، مردان را تحت تأثیر قرار می دهند.

تستوسترون با افزایش سن تغییر می کند
قبل از بلوغ، سطح تستوسترون پایین است و به تدریج با بلوغ افزایش می یابد. تستوسترون هورمونی است که باعث تغییرات طبیعی در بلوغ مردان می شود، مانند:

– رشد توده عضلانی

– رشد موهای بدن

– ضخیم شدن صدا

– تغییرات محسوس در فعالیت جنسی

با افزایش سن، سطح تستوسترون به طور طبیعی شروع به کاهش می کند. طبق مطالعات منتشر شده توسط کلینیک مایو، سطح تستوسترون پس از 30 سالگی به طور متوسط ​​1٪ در سال کاهش می یابد. لازم به ذکر است که برخی از شرایط سلامتی می توانند باعث کاهش زودتر یا شدیدتر سطح تستوسترون شوند.

تشخیص و درمان یائسگی مردانه
پزشک ممکن است از نمونه خون برای آزمایش سطح تستوسترون استفاده کند.

برای اکثر افراد، مدیریت این اختلال بدون درمان یا کمک پزشکی امکان پذیر خواهد بود، مگر اینکه یائسگی مردانه مشکلات جدی برای فرد ایجاد کرده باشد یا به عبارتی زندگی او را مختل کرده باشد. شاید عجیب به نظر برسد، اما بزرگترین مانع در درمان یائسگی مردانه چیزی نیست جز دشواری صحبت با پزشک در مورد علائم این بیماری. در واقع، بسیاری از مردان آنقدر خجالتی هستند که گاهی اوقات نمی توانند مسائل جنسی را با پزشک خود در میان بگذارند.

در این میان، رایج ترین روش درمان علائم یائسگی مردان، انتخاب سبک زندگی سالم تر نسبت به گذشته است. به عنوان مثال، پزشک ممکن است به بیمار توصیه کند:

– رژیم غذایی سالم داشته باشید

– ورزش منظم انجام دهید

– به اندازه کافی خوابیدن

– استرس خود را کاهش دهید

این عادات تغییر سبک زندگی می تواند برای همه مردان مفید باشد. در واقع، تنها پس از چند روز پیروی از نکات بالا، مردانی که علائم یائسگی مردانه را تجربه می کنند، متوجه تغییرات قابل توجهی در سلامت کلی خود خواهند شد.

علاوه بر این، برای افرادی که با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند، پزشک ممکن است هم داروهای ضد افسردگی و هم تغییرات سبک زندگی را تجویز کند.

درمان جایگزینی هورمونی یکی دیگر از گزینه های درمانی است. با این حال، بسیار بحث برانگیز است و یافته های علمی متناقضی در مورد آن وجود دارد. مانند استروئیدهای افزایش دهنده عملکرد، تستوسترون مصنوعی نیز می تواند عوارض جانبی مخربی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر سرطان پروستات دارید، این درمان می تواند باعث رشد بیشتر سلول های سرطانی شود. در نتیجه، اگر تحت درمان جایگزینی هورمون هستید، قبل از تصمیم گیری، تمام جوانب مثبت و منفی را بسنجید و با چند پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید