در دایره فرش چه اتفاقی می افتد؟

در دایره فرش چه اتفاقی می افتد؟

روز جدید این نماینده مجلس افزود: رئیس مجلس با برخی گروه ها مانند دانشجویان صحبت می کند. البته در مقابل هر تغییری مقاومت وجود دارد. ما باید با منطق و درایت عمل کنیم.

محمدبکر کلیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به مناسبت فرارسیدن سال 1401 با اشاره به اینکه «قرن جدید را باید با حکومتی جدید آغاز کنیم»، برای اولین بار بود که یکی از سران سه قوه از قانون استفاده کرد، گفت: کلمه دولت جدید قالیباف هفته گذشته نیز بار دیگر از کلیدواژه «مدیریت جدید» استفاده کرد. چند روز پیش مهدی محمدی، مشاور راهبردی قالیباف گفت: ذهن نظام بیشتر به فکر اصلاحاتی است که باید انجام دهد تا سرکوب. اگرچه تیم قالیباف از اصلاحات صحبت می کند، اما ثبات به گونه ای دیگر می زند.

به گزارش دنیای اقتصاد، این در حالی است که پس از انتخابات ریاست جمهوری و تکیه دادن ابراهیم رئیسی بر کرسی پاستور و پیروزی سایر اصولگرایان پس از کسب اکثریت کرسی های مجلس و شوراهای شهر، فکری در بین ایرانیان در حال شکل گیری است. تحلیلگران سیاسی، که دولت یکپارچه شده است. اما واقعیت این است که حکمرانی در ایران به دلیل شرایط ساختاری و عملکردی هرگز یکسان نخواهد بود. از سوی دیگر، در ایران طیفی از جریان ها را می بینیم و از آنجایی که اصولگرایی و اصلاح طلبی یک حزب نیست، بلکه یک ایدئولوژی است، از راست افراطی تا چپ افراطی را شامل می شود. بنابراین امروز شاهد استقرار طیف های مختلف اصولگرایان در ساختار سیاسی هستیم. در حالی که اشتراکات استراتژیک میان اصولگرایان وجود دارد، تفاوت های مهمی نیز در این طیف دیده می شود. مثلاً بین قالیباف و رئیسی فرق است، همان طور که لاریجانی با رئیسی فرق دارد; حتی لاریجانی با قالیباف و محسنی آژه ای با هر دوی آنها فرق دارد.

اگر این تصویر را از فضای حاکم بر کشور داشته باشیم، متوجه می شویم که چنین فضا و ادبیات و اقداماتی که در پشت صحنه انجام می شود دور از ذهن نیست. حکومت داری ناهموار است و اگرچه قالیباف و لاریجانی بر لزوم اصلاحات توافق دارند، اما به شدت با یکدیگر رقابت می کنند.

به عنوان مثال، پس از حوادث سال 1387، اصولگرایان تندرو عنوان «شورش خاموش» را مطرح کردند، در حالی که قالیباف و لاریجانی عنوان «تجار شورش» را مطرح کردند. سپس رقابتی بین تیم کلیباف و تیم لاریجانی برگزار شد تا ببینیم چه کسی با عنوان «پروفسور شورش» اول شد.

با همه این تفاوت ها فضای امروز کشور بیش از هر زمان دیگری نیاز به اصلاح دارد، اصلاحی که امروز از سوی تیم قالیباف در مجلس در حال پیگیری است و خبری از تلاش گروه های دیگر برای اصلاح کشور نیست. البته تاکنون گروه کوچکی در حلقه فرش به دنبال اصلاحات در کشور بودند. این در حالی است که نمایندگان اصلاح طلب، حامیان احمدی نژاد، نزدیکان علی لاریجانی و برخی دیگر از اصولگرایان معتدل از این پروژه خاص در بخشی از جریان اصولگرایان و البته میزان و چرایی این اصلاحات هنوز اطلاعی ندارند.

چه اصلاحاتی باید انجام شود؟

جلال رشیدیکوچی نماینده مرودشت و عضو کمیسیون امور داخلی کشور در گفت و گو با خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: مجلس و دولت هم به دنبال اصلاحات در کشور هستند و هم جلساتی را برای اصلاح در کشور برگزار کردیم. مجلس.» برخی از نمایندگان برنامه ریزی کرده و هدفمند به دنبال اصلاحات در کشور هستند و ما نیز شاهد اجرای آن هستیم.

این نماینده مجلس افزود: رئیس مجلس با برخی گروه ها مانند دانشجویان صحبت می کند. البته در مقابل هر تغییری مقاومت وجود دارد. ما باید با منطق و درایت عمل کنیم.

جلسات فرش با مدیران اجرایی و تصمیم گیرندگان

وی ادامه داد: در راستای اصلاحات، تعدادی از نمایندگان در موضوعات مختلف با رئیس مجلس جلساتی دارند که در این جلسات مسئولان اجرایی و تصمیم گیران نیز حضور دارند.همه از تحولات اخیر کشور ناراحت هستند. اما ریشه این اتفاقات چیست؟ آنچه به آن رسیده ایم قبل از هر بحث فرهنگی بحث اقتصاد و معیشت است و باید برای حل مسائل معیشتی گام برداریم.

این معاونت تاکید کرد: زمانی که اصلاحات در معیشت و اقتصاد انجام شود آن وقت وارد حوزه سیاسی می شویم. جوانان امروز به دنبال یک زندگی عادی هستند و وقتی به آن رسیدند، روند سیاسی اصلاح می شود.

رشیدی کوچی گفت: بسیاری از مطالبات مردم معترض در حوزه های معیشتی، رفاهی و امکانات اولیه رفاهی درست است. من با دانش آموزان صحبت کردم و در بسیاری از موارد با آنها موافق بودم.

وی تاکید کرد: راه حل قدرت حکیمانه نظام انجام برخی اصلاحات است. اما فضا گرم است و منتظریم تا جو آرام شود تا این اقدامات را انجام دهیم. در مصاحبه ها به برخی از اصلاحات لازم در کشور اشاره شده است. حتماً در مواردی اشتباه کرده ایم که وضعیت امروز به اینجا رسیده است. اینطور نیست که ما به آرامی کار کرده باشیم. این عضو کمیته امور داخلی کشور و شوراها ادامه داد: این توقع بیهوده ای است که ما انتظار داشته باشیم دشمن دست از دشمنی بردارد و از سوی دیگر باید انتظار داشته باشیم که مسئولان با افزایش امکانات سعی در جلب رضایت مردم داشته باشند. و تقویت حوزه معیشت برخی از گرایشات نادرست گذشته را اصلاح و تقویت کنید. اگرچه جلال رشیدی کوچی از مجلس خبر اصلاحات در کشور را اعلام کرد، اما نمایندگان طیف های مختلف مجلس از این اصلاحات اطلاعی ندارند. مسعود مزکیان نماینده اصلاح طلب مجلس در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه با جریان اصلاحات در کشور آشنا نیستم، گفت: امیدوارم اصلاحات در کشور انجام شود.
شورای عالی امنیت ملی باید وارد عمل شود

همچنین محمدحسن آصفری نایب رئیس کمیته امور داخلی و شوراهای کشور در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» اظهار داشت: امیدواریم فضای کشور به زودی آرام شود تا جنبه های امنیتی کنار گذاشته شود. اصلاحات در برخی از ساختارها انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: قبول دارم پس از ایجاد صلح و عبور از بحران، دیگر بحث تغییر و اصلاح مطرح نخواهد شد. شورای عالی امنیت ملی باید وزرای مربوطه اقتصاد، فرهنگ و امور اجتماعی را احضار کند و از آنها در مورد موضوعاتی که موجب نارضایتی مردم می شود گزارش بخواهد.

دولت باید در حوزه اصلاحات لایحه هایی را به مجلس ارائه کند تا در آینده شاهد اتفاقات جاری کشور نباشیم.

این معاون ادامه داد: در خصوص اجرای اصل 27 قانون اساسی باید تصمیم جدی گرفته شود. اعتراضات باید قانونی شود و جامعه زنده ای است که در آن اعتراض وجود دارد. اعتراضات باید به مطالبه تبدیل شود نه شورش و شورش ها باید سرکوب شود. با فرونشاندن هرج و مرج، اعتراضات روی هم انباشته می شوند و به آتشی در زیر خاکستر تبدیل می شوند. وی ادامه داد: صدای معترضان باید شنیده شود و برای اصلاح برخی از مشکلات اقدام جدی صورت گیرد. از جمله اینکه باید در حوزه گشت ارشاد و حوزه اقتصادی اصلاحاتی صورت گیرد تا میزان رضایتمندی مردم افزایش یابد.

از سوی دیگر احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز در مجلس و استاندار آذربایجان شرقی در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» گفته است که آقای کلیباف اخیرا وعده تغییر رویه حکمرانی را داده است، اما این اصلاحات باید انجام شود. در عمل دیده شود و بگویند در چه موضوعاتی چه اصلاحاتی باید انجام شود؟ وی ادامه داد: آنچه می تواند آرامش بخش باشد توجه به مردم است. ما باید باور داشته باشیم که اگر مردم از جمهوری اسلامی حمایت نکنند، قطعاً آن مردم توسط آمریکا و غرب تسخیر خواهند شد. باید توجه مردم را در عملکرد نهادهای مختلف و در عرصه های سیاسی و اقتصادی ببینیم. این عضو شوراها و کمیسیون امور داخلی کشور گفت: باید دید در حوزه اقتصاد چقدر به مردم توجه می شود. آیا در عرصه سیاسی برای مردم در انتخابات ارزش قائل هستیم؟ و انتخابات طبق خواست مردم خواهد بود؟ یا هنوز معتقدیم که اگر مردم پای صندوق های رای نروند، انتخابات خواهیم داشت و هیچ اتفاقی نمی افتد؟ تکلیف این سوالات باید روشن شود.

علیرضا بیگی خاطرنشان کرد: باید در حوزه های مختلف از جمله سیاسی و اقتصادی اصلاحاتی صورت گیرد و اگر برای مردم ارزش قائل نباشیم و به خواسته ها و نظرات مردم توجه نکنیم، معلوم نیست در بحران بعدی چه اتفاقی می افتد.

این نماینده مجلس ادامه داد: اصلاحات باید در چارچوب تدابیر و سیاست های اتخاذ شده از سوی دولت مورد توجه قرار گیرد. دولت باید نشان دهد که سیاست هایش در راستای آموزش و پرورش رضایت مردم است. این مشکل می تواند در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود را نشان دهد. در کوتاه مدت، دولت باید تغییراتی در مدیران و وزرای خود ایجاد کند تا نشان دهد که به دنبال اصلاحات است.

اصلاحات راه برون رفت از شرایط کنونی است گلمرضا نوری کزالجه نماینده بستان آباد در مجلس و علی لاریجانی معاون اجرایی در مجلس دهم در گفتگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به وضعیت کنونی کشور و ضرورت اصلاحات و تاکید کرد: راه برون رفت از وضعیت کنونی کشور اصلاحاتی وجود دارد که باید انجام شود. شاید نیازی به اصلاحات عمیق نباشد. اما باید دایره را باز کنیم و نگوییم هر چه می گویم درست است. سال آینده انتخابات مجلس است و اولا همه گروه های سیاسی که در چارچوب قانون فعالیت می کنند باید بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: در این شرایط مشارکت مردم افزایش می یابد و صدای مردم در مجلس به گوش می رسد. در خیابان هم هیچ اتفاقی نمی افتد، اما نماینده ملت در تریبون رسمی در چارچوب قانون اساسی صحبت می کند و اگر قانون لازم باشد تصویب می شود یا قانون لغو یا اصلاح می شود.

اما امیدوارم هر چه زودتر میل به اصلاحات و چنین ظرفیتی در کشور ظاهر شود.

دیدگاهتان را بنویسید