یارانه ابراهیم رئیسی ارزش بیشتری دارد یا یارانه محمود احمدی نژاد؟

یارانه ابراهیم رئیسی ارزش بیشتری دارد یا یارانه محمود احمدی نژاد؟

روز جدید : قدرت خرید بین المللی یارانه نقدی پرداختی توسط دولت ابراهیم رئیسی معادل 14 دلار است.

دولت ابراهیم رئیسی نیز مانند محمود احمدی نژاد برنامه آزادسازی قیمت کالاها را از طریق توزیع یارانه نقدی آغاز کرده است. اما قدرت خرید یارانه سپرده آنها با توجه به افزایش تورم و نوسانات ارز در 12 سال گذشته چقدر متفاوت است؟

دولت محمود احمدی نژاد در آذرماه 1389 همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها قیمت 16 کالا و خدمات شامل بنزین، گازوئیل، گاز، نفت، برق، آب، گندم، شکر، برنج، روغن و … را تعیین کرد. شیر . . با حذف یارانه های دولتی برای رسیدن به سطح قیمت های بین المللی ظرف 5 سال، در اولین مرحله واریز یارانه نقدی به حساب خانوارها، برای جبران قدرت خرید هر فرد، مبلغ 45 هزار و پانصد تن را پرداخت کرد.

با توجه به اینکه مرکز آمار ایران شاخص بهای کالاها و خدمات خانگی (CPI) را فروردین 415 اعلام کرد و این شاخص در سال 1389 نزدیک به 34167 بود، ظرفیت هر 45500 تن در همان سال معادل 552 هزار تن در فروردین ماه بوده است. سال گذشته

ارقامی با قدرت خرید کمتر از 45500 تن در 12 سال پیش.

همزمان با شروع یارانه نقدی 45500 تنی، از سال 1065 هر دلار آمریکا در بازار آزاد تهران معامله می شد که به این معنی است که یارانه نقدی ماهانه 42.7 دلار بوده است.

اما همزمان با پرداخت یارانه حذف ارز ترجیحی که برای سه دهک پایین درآمدی 400 هزار تومان در نظر گرفته می شود، نرخ آزاد هر دلار آمریکا 28 هزار و 600 تومان بود.

به عبارت دیگر، قدرت خرید بین المللی یارانه نقدی پرداختی توسط دولت ابراهیم رئیسی معادل 14 دلار است.

بدین ترتیب قدرت خرید بین المللی یارانه نقدی 45500 تنی در ابتدای سپرده گذاری 3 برابر یارانه نقدی 400000 تنی است.

البته اگرچه دولت احمدی نژاد نتوانست به این مهم دست یابد، اما قصد داشت تعرفه 16 قلم کالا و خدمات یارانه ای را معاف کند، اما دولت اصلی در حال حاضر در حال اصلاح روش یارانه نان و دارو و حذف ارز ترجیحی برای کالاهای محدودتر است. مانند روغن و برنج. شکر، مرغ، گوشت، حبوبات، چای و تخم مرغ صحبت کردند و بر طیف محدودتری از کالاها تمرکز کردند.

دیدگاهتان را بنویسید