یقه گذاشتن؛ آیینی به جا مانده از دوران باستان


ساعت: 15:59
تاریخ ارسال: 05/12/1401
کد خبر: 1887676

مراسم نذری یکی از مهمترین آداب ماه محرم در شهرستان دامگان است که همه ساله با حضور پرشور عزاداران حسینی و هیئت های شرکت کننده دامگان در حسینیه اعظم حضرت ابوالفضل(ع) برگزار می شود. ع) این شهر.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرات؛ مردم متدین استان سمنان عشق و ارادت خود را به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در گوشه و کنار استان سمنان به نمایش می گذارند و در رحلت آن حضرت عزاداری و سوگواری می کنند.

مردم دامغان نیز مانند سایر نقاط ایران در دهه اول محرم با شرکت در آئین های سنتی ارادت خود را به امام حسین (علیه السلام) و یاران بزرگوارشان نشان می دهند و شور حسینی را در کنار هوشمندی حسینی به نمایش می گذارند.

یکی از این آیین های سنتی مردم دامگان، یقه بستن است که قدمت آن به بیش از 200 سال می رسد.

در گذشته چوب یقه ها را از سر یقه ها که معمولاً فلزی بود جدا می کردند و روی زمین می گذاشتند و پارچه هایی روی آن می انداختند و وقتی رزا توک می خواندند، چوب و چوب را به هم می بستند و می بستند. پارچه های اطراف توک


c5e27d95 39e8 400b a540 f25e2c83e415 خبر خاکستری

هر ساله همزمان با صبح روز ششم محرم، آیین سرکشی با حضور عزاداران حسینی و هیئت های شرکت کننده دامگان، در حسینیه اعظم حضرت ابوالفضل (ع) این شهر، پرشور آغاز می شود.

این آیین معنوی و سنتی از صبح روز ششم محرم الحرام آغاز می شود و تا روز یازدهم ادامه دارد و پس از آن از صبح زود گروهی با طبل و سنج و شیپور وارد حسینیه شده و اعلام می کنند که هیئت ها در تی در راه هستند. سپس هیئت های زنجیره ای با مداحی، نیم تنه و معرفت در محل حسینیه حاضر می شوند.

با ورود هیئت ها ابتدا علمای هر هیئت درب حسینیه توقف کرده و برای ادای احترام به حسینیه تعظیم کرده و پس از کسب اجازه وارد می شوند.

سپس دسته‌های عزاداری یکی یکی وارد حسینیه می‌شوند و آخرین گروه یقه‌های لباس را دراز کشیده و روی دست به داخل حسینیه می‌آورند. ورود تاج گل ها به حسینیه با ماتم و اشک ماتم و ذکر «وای بر حسین (م.ن) کشته شد» همراه است.


93ba49b5 dc4a 4fa3 83fd 76c0dadc2504 خبر خاکستری

پس از این عزاداری، در صبح و عصر روزهای بعد تا 11 محرم، حسینیه و تکایای دامگان میزبان این آیین است که به همت یکی از حسینیه ها برگزار می شود و به این ترتیب مراسم لباس پوشیدن در اکثر خاندان حسینی انجام می شود.

برگزاری این مراسم نوعی اتحاد و همبستگی بین هیئت های عزاداری و معتمدین مساجد، تقوا و حسینی را فراهم می کند و نمادی از همبستگی عزاداران حسینی در شهرستان دامگان است.

در این آیین هشت هیئت از تکیه ها و حسینیه های شهرستان حضور دارند که هر بار یک هیئت میزبان هفت هیئت دیگر شهرستان است.

لازم به ذکر است در روز ششم محرم بیش از 300 راس گوسفند و 1000 مرغ و خروس در حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) جهت ادای نذورات و اعلام ارادت و نیازهای عزاداران و عزاداران در عزاداری قرار می گیرد. برای سیدالشهدا(ع) قبل از علم قربانی می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید