یونان نفتکش ایرانی را به آب انداخت


ساعت: 17:23
تاریخ انتشار: 1401/04/05
کد خبر: 1878784

رسانه های محلی گزارش دادند نفتکش روسی حامل نفت ایران که دو ماه پیش به درخواست قوه قضاییه آمریکا متوقف شده بود، آزاد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ منابع محلی گفتند مقامات یونان یک نفتکش روسی حامل نفت ایران را که دو ماه پیش به درخواست آمریکا توقیف شده بود، آزاد کردند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که پلیس بندر یونان امروز (یکشنبه) مطلع شد که یک نفتکش روسی حامل نفت ایران که در اواسط آوریل به درخواست قوه قضاییه آمریکا در یونان توقیف شده بود، می تواند کشتی را از سر بگیرد.

بر اساس این گزارش، مقامات یونان در 19 آوریل (30 آوریل) نفتکش پگاسوس را که بعداً به لانا تغییر نام داد، در امتداد جزیره اوبوئا که حامل 115000 تن نفت ایران بود، توقیف کردند و سپس خواستار ارسال نفت وزارت دادگستری آمریکا به یونایتد شدند. ایالت ها. ایالت ها.

این اقدام آمریکا با واکنش مقامات جمهوری اسلامی ایران مواجه شده است و تهران از سازمان بین المللی دریانوردی خواسته است در حکم دادگاه یونان مداخله کند.

در پی اعتراضات ایران، دادگاه منطقه یونان در 9 ژوئن دستور بازگرداندن نفت توقیف شده به ایران را صادر کرد، اما چند روز بعد دادگاه جدید به طور موقت از یک شرکت قطعات یدکی یونانی تقاضای پول کرد. او از خروج از نفتکش برای ارائه خدمات ویژه منع شد.

در 10 ژوئن، سه منبع آگاه گزارش دادند که دادگاه یونان حکم اولیه مبنی بر توقیف بخشی از محموله نفت ایران در یک نفتکش ایرانی در سواحل یونان را لغو کرده است.

به گزارش یورونیوز، نفتکش لانا روز یکشنبه از بندر کاریستوس در قسمت جنوبی جزیره اوبوئا به سمت بندر پیرئوس حرکت کرد. کاپیتان و خدمه نفتکش باید مجوز ناوبری خود را به پلیس در بندر پراس ارائه دهند.

بر اساس این گزارش، به گفته یک منبع دیپلماتیک، بدهی به شرکت ذخیره نیز بازپرداخت شده است و آتن ابراز امیدواری کرده است که دو نفتکش یونانی توقیف شده در آب های خلیج فارس پس از رهاسازی نفتکش آزاد شوند.

سفارت ایران در آتن همچنین به لغو حکم مصادره نفت ایران توسط دادگاه تجدیدنظر یونان اشاره کرد و گفت: این موضوع تا اجرای کامل این دستور در دستور کار رایزنی های فشرده دو کشور باقی خواهد ماند.

بعد از اینکه دولت یونان یک نفتکش ایرانی را در آب های خود گرفتار و به درخواست آمریکا محموله آن را تخلیه و به نفتکش دیگری منتقل کرد، عصر جمعه پنجم خرداد، روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد: نیروی دریایی سپاه امروز (جمعه) ) دو نفتکش یونانی به دلیل ناآرامی در آب های نیلگون خلیج فارس توقیف شدند. این دو کشتی در خلیج فارس یکی در حوالی عسلویه و دیگری در حوالی بندرلنگه در نزدیکی جزیره هندورابی توقیف شدند. هر دو کشتی به نام های جنگجوی محتاط و دلتا پوزئیدون با پرچم یونان حرکت کردند و به اسارت ناوگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمدند.

حاتب زاده در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره آخرین وضعیت دو نفتکش یونانی توقیف شده در ایران و وضعیت نفتکش های ایرانی در یونان نیز افزود: محاکمه نفتکش های یونانی ادامه دارد. دولت یونان از طریق وکلای خود سعی کرده اسنادی را برای آزادسازی کشتی ها آماده کند. ما به دولت یونان توصیه کرده‌ایم که از ظرفیت قانونی ایران حداکثر استفاده را ببرد و مطمئن هستم که مسیر قانونی و قضایی خود را طی خواهد کرد. امیدواریم در عمل شاهد آزادسازی عرضه نفت ایران باشیم و مطمئنم راهی که در پیش خواهیم گرفت حفظ روابط دوجانبه و مصون ماندن از خود در برابر عامل سوم است که آمریکا نقش بسزایی در آن دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید