یکسان سازی و تناسب حقوق بازنشستگان جنجال به پا کرده است

یکسان سازی و تناسب حقوق بازنشستگان جنجال به پا کرده است

حقوق بازنشستگان که باید از طریق همسان سازی و تناسب افزایش می یافت، هنوز به طور کامل احقاق نشده است. اگرچه دولت ها می گویند یکسان سازی حقوق بازنشستگان اجرایی خواهد شد. نمایندگان مجلس همچنین می گویند که همسان سازی حقوق بازنشستگان دائمی می شود. جزئیات افزایش حقوق مستمری بگیران در سال 1402 اعلام شد و طبق آخرین اخبار میزان این افزایش حقوق بازنشستگان نیز مشخص شده است. جزئیات و نحوه افزایش حقوق مستمری بگیران، همسان سازی حقوق و واریز مابقی تناسب حقوق مستمری بگیران اعلام شد، برخی از مستمری بگیران مشمول تناسب، همسان سازی و این افزایش حقوق نیستند.

بازنشستگان نسبت به یکسان سازی دستمزدها و نحوه محاسبه تعادل تناسب و فرمول های کارشناسان CSR انتقاد دارند. آنها معتقدند که دقت کافی در حوزه تناسب باقی مانده انجام نشده است.

مستمری بگیرانی که پس از دریافت تصمیمات قانونی خود احساس می کنند حقشان ضایع شده است می توانند به شعب تامین اجتماعی مراجعه کرده و ابهامات موجود را مطرح کنند و در صورت قانع نشدن قدم بعدی این است که تصمیمات را به دست خود بگیرید. به مراجع قانونی از جمله دیوان دادگستری اتحادیه اروپا.

جزئیات جدید از پرداخت باقیمانده تناسب حقوق بازنشستگان
رئیس کانون برتر بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی کشور گفت: مستمری بگیرانی که پس از اخذ تصمیمات قانونی خود معتقدند حقشان ضایع شده است می توانند با مراجعه به شعب تامین اجتماعی نسبت به طرح سوال و رفع ابهامات موجود اقدام کنند. آنها متقاعد نشده اند، به عنوان گام بعدی، آنها می توانند با احکام حقوقی در دست به مراجع قضایی، از جمله دیوان دادگستری اروپا مراجعه کنند.

با آغاز پرداخت حقوق بازنشستگان اردیبهشت ماه به بازنشستگان کارگری، اعتراضاتی نسبت به نحوه اعمال مابقی تناسب وجود داشت. مستمری بگیران می گویند: اعمال 25 درصد باقیمانده تناسب 1400 پس از یک وقفه طولانی منصفانه و درست نیست. در واقع انتظار ما این بود که افزایش بیشتری داشته باشیم.

در همین حال، چندین مستمری بگیر فیش حقوقی خود را برای ما ارسال کرده اند. افزایش متناسب برخی از این کوپن ها کمتر از 100 هزار تومان است. حتی موردی داشتیم که اعمال تناسب باقیمانده برای مستمری بگیران سطوح دیگر فقط 15 هزار تومان به همراه داشت. مستمری بگیرانی هم هستند که ادعا می کنند «علیرغم شمول» بقیه تناسب رعایت نمی شود.

این مستمری بگیران نسبت به نحوه محاسبه تراز تناسب و فرمول های کارشناسان سازمان تامین اجتماعی انتقاد دارند. آنها معتقدند که دقت کافی در حوزه تناسب باقی مانده انجام نشده است.

محمد اسدی رئیس مرکز عالی تامین اجتماعی مستمری بگیران و مستمری بگیران کشور در رابطه با افزایش دستمزد مستمری بگیران کارگری می گوید: قبول داریم که افزایش مستمری ها کافی نیست و نمی تواند هزینه های زندگی را تامین کند. اما امسال سعی کردیم در حوزه حقوق کودک و زندگی خانوادگی و همچنین در حوزه بن و کمک هزینه مسکن افزایش بیشتری داشته باشیم. بنابراین، اگر درآمد اضافی را جمع آوری کنیم و به پایه مستمری ماهانه اضافه کنیم، نسبت به سایر گروه های حقوقی به افزایش نسبتا قابل قبولی می رسیم که البته مجموع این ارقام همچنان ناکافی است.

اسدی تاکید می کند: البته نمی گوییم این دستمزدها و مزایا با این تورم شدید جوابگوی زندگی بازنشستگی است. ما فکر می کنیم که حتی ده روز هم نمی توان با این دستمزد زندگی کرد. بیست روز از ماه، جیب مستمری بگیران کاملا خالی است.

رئیس کانون عالی بازنشستگان کارگری با بیان اینکه برای احقاق حقوق بازنشستگان با هیچکس مذاکره نمی کنیم و نخواهیم کرد، افزود: کانون عالی بازنشستگان کارگری با تمام توان برای احقاق حقوق بازنشستگان عزیز تلاش کرده است. و این روند بدون وقفه ادامه خواهد داشت.

اسدی در ادامه در رابطه با اعمال 25 درصد باقیمانده تناسب توضیح داد و گفت: به دنبال یک اصل بودیم و آن اعمال تناسب باقیمانده حقوق بود. الان در سال جدید به این اصل اولیه رسیده ایم اما در تبعیت اگر فردی مشکلی دارد می تواند موضع بگیرد و از طریق دیوان عدالت اداری مشکل را پیگیری کند.

وی افزود: مستمری بگیران بیمه بدانند که با بازرسی های مکرر مرکز عالی و برگزاری جلسات متعدد با کارکنان سازمان بیمه گر، موضوع تناسب 25 درصدی دستمزدهای باقی مانده از سال 1400 در دستور کار قرار گرفت. و صدور اوراق در تاریخ بیستم. در 17 اسفند ماه سال گذشته در حالی محقق شد که مطالبات و معوقات مربوطه پرداخت شده است. این قسمت از مزایای مزدی از اول فروردین 1402 به پایه مزد سالهای 1401 و 1402 اضافه شد که در نتیجه بحمدالله این روند ادامه یافت و کار مهمی انجام شد. در نهایت مبالغ مربوطه به همراه افزایش 1402 و مزایای آن به حساب مشمولان واریز شد.

به گفته اسدی، در خصوص باقیمانده حقوق بازنشستگان و جامعه ذی‌نفع و نحوه محاسبه و پرداخت چند نکته وجود دارد. وی در این خصوص توضیح می دهد:

وی ادامه داد: اولاً مبالغ مربوط به 25 درصد باقیمانده تناسب فقط برای مستمری بگیران سایر مقاطع است، به عبارت دیگر مواردی که در مصوبات تناسب 1400 مشخص شده است که مشمول 75 درصد تناسب می باشد اکنون 25 درصد باقی مانده را دریافت کنید. بنابراین تنها بخشی از مستمری بگیران سازمان مشمول دریافت این مبالغ بودند».

در همان زمان بازنشستگان واجد شرایط به عنوان مثال. کسانی که در احکام تناسب 1400 مشمول 75 درصد بودند، اغلب از روش اجرا و فرمول‌های محاسبه انتقاد داشتند. این مستمری بگیران چه باید بکنند؟ رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته در پاسخ می گوید: بازنشستگانی که پس از اخذ تصمیمات قانونی احساس می کنند حقشان ضایع شده است می توانند با مراجعه به شعب تامین اجتماعی و طرح سوال و رفع ابهامات موجود در صورت عدم قانع به عنوان گام بعدی می توانند با در دست داشتن احکام قانونی به مراجع قضایی از جمله دیوان عدالت مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: همه مستمری بگیران باید مطمئن باشند که کانون عالی بازنشستگان و بازنشستگان سراسر کشور کمافیل ساق موضوع همسان سازی دائمی مزد را تا نتیجه نهایی و همچنین نظرات و پیشنهادات شورای نگهبان به طور جدی پیگیری خواهد کرد. متخصصان و کارشناسانی که در گروه ها و کانال های مختلف پرورش یافته و انشالله در اولویت قرار خواهند گرفت. بازنشستگان باید مطمئن باشند که اولویت های مشروع آنها توسط مرکز عالی پیگیری می شود و خدای ناکرده غفلت نمی شود.

رئیس شورای عالی مستمری بگیران و مستمری بگیران تامین اجتماعی کشور در پایان تاکید می کند: در راستای اجرای مابقی تناسب حقوق بازنشستگان، جلسات و جلسات مکرری تشکیل شد. این وظیفه علیرغم ایرادات و انتقاداتی که به آن وارد شد محقق شد، اما از آنجایی که مرکز عالی با مدیریت و اتخاذ تدابیر لازم به خواسته اصلی 25 درصد باقیمانده تناسب دست یافت، موضوعات و محورهای مربوط به آن خواهد بود. در آینده ردیابی می شود

عده ای در ادارات و سازمان استخدامی و سازمان برنامه از یکسان سازی حقوق بازنشستگان جلوگیری کردند.

رئیس کمیسیون آموزش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با طرح این سوال که چرا وقتی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در آمارهای جداگانه تورم نقطه‌به‌نقلی را نزدیک به 60 درصد اعلام کردند، دستمزد کارکنان نسبت به سال 1402 تنها 20 درصد افزایش یافت؟ وی در ادامه در خصوص یکسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: عده ای در دستگاه های اجرایی و سازمان استخدامی و سازمان برنامه مانع یکسان سازی حقوق بازنشستگان می شدند.

محمد واحدی با انتقاد از خلأ ایجاد شده در خصوص پرداخت حقوق بازنشستگان، اظهار داشت: بر اساس ماده 64 قانون برنامه ششم توسعه؛ در سال 2018، در سال 1394، پرداخت حق بیمه بازنشستگان انجام شد. حقوق کارکنان دولت باید به گونه ای باشد که این حقوق ها در مقایسه با تغییرات تورم سالانه کفاف زندگی آنها را بدهد. از سوی دیگر در خصوص مستمری بگیران نیز به صراحت اعلام شد که تعدیل حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق های مختلف از وظایف دولت است.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملگان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در شورای اسلامی یادآور شد: در سال های اخیر این موضوع معطل مانده بود اما در ابتدای مجلس یازدهم دولت موظف به یکسان سازی شد. حقوق بازنشستگان و سپس دولت لایحه ای را به مجلس ارائه می کند و بر احیای حقوق بازنشستگان تاکید می کند، اما دولت جدید برای افزایش پرداخت ها این لایحه را پس می گیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه عده ای در سازمان برنامه و بودجه و اداره و سازمان استخدامی مانع از ارسال لایحه جدید دولت به مجلس شده اند که در غیر منتظره این لایحه در کمیسیون تلفیق رد می شود، همین موضوع این اتفاق برای پیشنهاد من در سال گذشته رخ داد.

وحیدی تصریح کرد: اگر صندوق ها قادر به یکسان سازی حقوق بازنشستگان نیستند و دولت فقط به این صندوق ها کمک می کند باید تکلیف آنها مشخص شود. در حال حاضر صندوق ها تنها نقش 5 درصدی در پرداخت حقوق بازنشستگان دارند، حال سوال اینجاست که چرا باید این صندوق ها به فعالیت خود ادامه دهند؟ پس فقط حقوق بالا برای مدیران و هیات مدیره صندوق ها؟

رئیس کمیسیون آموزش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: اگر دولت اجازه فروش این وجوه را داشته باشد می تواند بخشی از هزینه های خود را از محل درآمد حاصل از این اقدام پرداخت کند، این موضوع در برنامه هفتم قرار دارد. وظیفه باید تعریف شود با پذیرش این صندوق ها همگی ورشکسته هستند و نیازی به ادامه فعالیت صندوق ورشکسته نیست.

وی افزود: چرا وقتی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در آمارهای جداگانه تورم نقطه به نقطه را نزدیک به 60 درصد اعلام کردند، حقوق کارمندان در سال 1402 تنها 20 درصد افزایش می یابد در این شرایط حقوق مردم افزایش می یابد. کسانی که درآمد دارند، در تغییرات تورمی پایدار هستند آنها با مشکلات جدی روبرو هستند.

دیدگاهتان را بنویسید