یک بام و دو هوای جهاد در حمایت از شالیکاران گلستان


ساعت: 09:54
تاریخ ارسال: 05/10/1401
کد خبر: 1886983

رنج کشت برنج در گلستان به گنج تبدیل نمی شود و تقریبا نیمی از برنج استان توسط دلالان به استان مازندران صادر می شود و کشاورزان نیز می گویند از این گرانی برنج در بازار سودی نمی برند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ؛ طی یک روز گذشته با اعلام معاونت بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی از کاهش قیمت برنج ایرانی، تجار مشتاق خرید برنج با قیمت بالا هستند.

دولت در نظر دارد تولید برنج داخلی را افزایش دهد که امسال نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشته و پیش بینی می شود نسبت به میانگین تولید سال های گذشته 20 درصد افزایش داشته باشد و تولید برنج کشور به 2 میلیون و 400 هزار برسد. تن از دو میلیون تن..

همچنین با توجه به اینکه در سال جاری دولت طرح خرید مطمئن برنج را آغاز کرده است، تداوم واردات برنج در فصل برداشت با سال های گذشته متفاوت خواهد بود و دولت تصمیم گرفته است طی 4 ماه منتهی به آبان ماه، فصل برداشت برنج و عرضه محصولات داخلی به بازار همزمان خواهد بود و ادامه واردات برنج است.

اما کشاورزان گلستانی می گویند گرانی برنج نیمه پنهان است و سود حاصل از رنج کشاورزان به جیب دلالان بازار می رود و دولت باید به فکر تنظیم بازار باشد و از خرید و فروش برنج سود منطقی در نظر بگیرد.


f6fd5d73 a21d 4cf9 94b4 580a55f17c09 خبر خاکستری


تاثیر تورم بر هزینه تولید برنج

الله قلیمانی دبیرخانه کشاورزی استان گلستان در این باره می گوید: ما در کشوری زندگی می کنیم که تورم بالایی دارد و وقتی تورم بالا باشد هزینه تولید نیز به همین دلیل افزایش می یابد. ادامه داد: چرا برنج گران است؟ تولیدکننده برنمی گردد و با دلالان و واسطه ها در بازار در ارتباط است، قیمت تولید هر کیلوگرم برنج بین 32 تا 45 هزار تومان است، اما برنج در حد 100 هزار تومان در بازار به فروش می رسد و دلال و واسطه کسانی هستند که برنج را به قیمت گزاف می فروشند و او این همه سود فروخته است.

ایمانی تصریح کرد: نمی گوییم دلال و دلال را حذف کنیم، بلکه باید بازار برنج نظام مند شود و این مهم با سود معقول اتفاق بیفتد، اما می بینیم که اگر دلالی برنج را در بازار با سود 20 درصد بفروشد. او 100 درصد سود خواهد داشت.

وی فکر می کند با سود 20 درصدی، قیمت خرید برنج محلی از کشاورزان باید 60 هزار تومان باشد، اما در بازار شاهد هستیم که برنج بین 120 تا 130 هزار تومان معامله می شود و کشاورزان چیزی عایدشان نمی شود. این سود

این مسئول یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت برنج را گرانی کارخانه های شالیکوبی می داند و می افزاید: گرانی کارخانه های شالیکوبی باعث شده کشاورزان برنج خود را به دلالان بفروشند و دلالان این برنج را به استان های همجوار ببرند. مازندران و ارزش افزوده برنج استان گلستان از بین رفته است.

ایمانی افزود: با وجود اینکه کارخانه های شالیکوبی مدرن در استان داریم اما بسیاری از کارخانه های شالیکوبی استان سنتی هستند و از امکانات خشک کن مناسبی برخوردار نیستند.


3858c274 64dc 4b0f 9735 84714c45fcb4 خبر خاکستری


430 هزار تن برنج در گلستان تولید می شود

به گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان گلستان حدود 430 هزار تن شلتوک در استان تولید می شود که تنها 260 هزار تن آن در کارخانه های شالیکوبی استان به برنج تبدیل می شود.

کشاورزان نیز دردسرهای زیادی را نسبت به کارخانه های شالیکوبی احساس می کنند و می گویند بسیاری از این کارخانه ها دستگاه خشک کن ندارند یا راندمان تبدیل شلتوک در این کارخانه ها پایین است و این مشکل به دلیل افزایش قیمت خسارت زیادی به آنها وارد می کند. از برنج

30 درصد برنج تولیدی استان گلستان را نمونه های بومی طارم هاشمی، طارم سنگی و دم سیاه تشکیل می دهد و مابقی را محصولات با عملکرد بالا مانند فجر، ندا و شیرودی تشکیل می دهد.

محمدرضا عباسی معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان می گوید: پارسال 75 هزار تن سطح زیرکشت برنج در استان داشتیم و به دلیل شرایط خشکسالی 380 هزار تن برنج از این شالیزارها خارج شد.

عباسی گفت: امسال سطح زیر کشت برنج در استان 67 هزار هکتار است که پیش بینی می شود 430 هزار تن برنج از این اراضی حذف شود.

وی افزود: 100 کارخانه شالیکوبی در استان داریم که ظرفیت برنج به برنج آن نزدیک به 260 هزار تن است و مابقی برنج استان به استان های دیگر منتقل می شود.

این مسئول گفت: بسیاری از کارخانه های شالیکوبی در روستاها ظرفیت خشک کردن پایینی دارند و بارها اعلام کرده ایم که خشک کن آنها باید تعویض شود.

با توجه به وضعیت کارخانجات برنج استان و صادرات نیمی از برنج استان به استان همجوار مازندران، قیمت نهایی برنج در استانی مانند مازندران برای گلستان تعیین می شود و به نظر می رسد دولت توان رسیدگی به برنج را ندارد. تولید با یک سقف و دو هوا.

یکی از اقدامات اساسی در خصوص مدیریت بازار، ارائه تسهیلات مناسب برای استان هایی مانند گلستان برای تولید برنج مورد نیاز استان است، اما در این سال ها با وجود اینکه بیش از 60 هزار هکتار برنج در استان کشت می شود، سیاست های دولت تدبیر و امید است. بر این اساس پیشرفت نمی کنند و کشاورزان انتظار دارند که دولت در ازای خرید مطمئن برنج، خدمات کافی را به کشاورزان ارائه دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید