سریال عقب مانده گلستان ادامه دارد/ گلستان تنها استان بدون سایت تولید محصولات دانش بنیان در کشور است.


ساعت: 15:14
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1819220

به نظر می رسد عقب ماندگی گلستان به عرصه دانش رسیده است و گلستان تنها استانی است که از امکانات تولید دانش بنیان برخوردار نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما ; در چاه عقب ماندگی اعتبارات زیادی به استان سرازیر می شود و همین امر باعث بی ثمری تلاش مسئولان استان در توسعه و رفع بیکاری و محرومیت در استان شده است.

این عقب ماندگی ها از آنجا ناشی می شود که گلستان از دولت و ارزهای ارزان سال های گذشته برای حل درست مشکلات اصلی خود بهره نبرده است و به همین دلیل شاهدیم که اگرچه گلستان قطب کشاورزی کشور است، اما کشاورزان این استان از محرومیت رنج می برند. یا قلب این استان با وجود سرسبزی خاص این استان دچار کم آبی است.

هیچ گلستانی قطعی برق در تابستان یا قطعی مکرر آب به دلیل کمبود منابع لازم را فراموش نمی کند و همه اینها به دلیل روی کاغذ ماندن پروژه ها و برنامه های مسئولان زیرساختی است.

عدم توجه به این استان حتی باعث از بین رفتن فرصت های مهمی چون گردشگری و تجارت خارجی شده و استان آنچنان که باید در جذب سرمایه گذار خارجی موفق نبوده است.

اما شعار سال و تمرکز بر شرکت های نابینایان دانش بنیان امیدی بود برای این استان که با ظرفیت نخبگان می توانست در یک شب 100 سال سفر کند و بخشی از مشکلات استان را حل کند.

اما در گفتگو با رئیس پارک علم و فناوری گلستان متوجه شدیم که این استان از اجرای شعار سال اول عقب نمانده است و گلستان تنها استانی است که سایتی برای محصولات دانش بنیان راه اندازی نکرده است.


59c804f4 13a5 49d1 bce9 1f1d2a29176e خبر خاکستری


گلستان هیچ وب سایتی برای محصولات دانش بنیان ندارد

مهدی غفاری در این خصوص می گوید برای اجرای منویات مقام معظم رهبری یکسری برنامه ها از قبل تدارک دیده شده است و دستگاه اجرایی باید کمک کند هر چه زودتر این موانع برطرف شود و بتوانیم با برنامه های خود پیش برویم.

غفاری گفت: برنامه پنج ساله توسعه اقتصاد دانش بنیان مشخص شده و نقش نهادها در آن مشخص است و نیاز به اقدام عملی دارد. ما منتظر این تلاش ها در استان هستیم تا شاهد رشد چشمگیری در این زمینه باشیم.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا در گلستان عقب هستیم و آیا این عقب ماندگی در حوزه دانش دیده می شود یا خیر، گفت: در سال گذشته بسیاری از مشکلات شرکت های دانش بنیان حل می شود و زیرساخت ها حل می شود. خوش گذشت و مشکلی که در صدد رفع آن هستیم راه اندازی سایت تولید محصولات دانش بنیان است که تا زمانی که استان این سایت را راه اندازی نکند و اگر زمینی در گلستان داشته باشیم هنوز موفق به راه اندازی آن نشده ایم. ، این مشکل برطرف خواهد شد.


9f998f7b a78a 4e72 8cf9 3397368dc8c6 خبر خاکستری


بخشداری گلستان آمادگی واگذاری زمین برای ایجاد شرکت های دانش بنیان را دارد

علی محمد زنگنه استاندار گلستان با اعلام آمادگی برای واگذاری زمین برای راه اندازی سایت گفت: چند ماه پیش قبل از اینکه مقام معظم رهبری سال را به نام تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال نامگذاری کنند، دیدار دانش- بر این اساس 50 شرکت دانش بنیان فعال در استان گلستان داریم که باید این تعداد را به حد قابل قبولی برسانیم.

استاندار گلستان گفت: از سال 1404 برای افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان در افق برنامه ریزی شده و سهم هر نهاد و دانشگاه در راستای تقویت معضلات دانش بنیان تعیین شده است.

زنگنه گفت: همچنین در سال جدید جلسه ای با شرکت های دانش بنیان و دستگاه های اجرایی مرتبط تشکیل شد و اهداف کمی و کیفی بیان دانش بنیان را بررسی کردیم. یکی از اقدامات مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان، ارائه مالکیت کارخانه نوآوری است. منبع

وی در خصوص سایت شرکت های دانش بنیان تاکید کرد: در این خصوص بحث و تبادل نظر شد و مقرر شد زمینی در این زمینه اختصاص داده شود و در صورت تمایل در پارک علم و فناوری بتوانیم. این زمین را فراهم کنید.


71e3f1c5 cc6f 4434 9364 e5582761c7d6 خبر خاکستری


تولید دانش محور نیازمند بسترهای مناسب است

گلمرضا منتظری نیز در گفت و گو با ما گفت: بر اساس راهبرد سالانه پیشروی در تولید دانش بنیان نیازمند بسترهای مناسبی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده گرگان و آق قلا با بیان اینکه از بدو تاسیس پارک نوآوری و کارخانه در کوتاه مدت شاهد کمبود استعداد بوده ایم، گفت: این امر مسئولیت استان را سنگین تر می کند و اگر جوانان پایدار و پایداری داشته باشند. فضای بی دغدغه، خوب

وی افزود: در جلسه شورای برنامه ریزی منطقه چندین پیشنهاد برای تملک فضای پارک علم و فناوری ارائه شد که نیاز به بررسی دارد و بحث جدی ایجاد فضای مناسب برای این ماموریت است.

منتظری گفت: چشم انداز ما این است که استفاده از ظرفیت را به جز در مرکز استان گسترش دهیم تا حداقل بتوانیم جایگاه ظرفیت دانش بنیان را در استان دو برابر کنیم.

البته با انسجام و حمایت دستگاه های اجرایی بسیاری از گلایه ها و مشکلات فعالان دانش بنیان مرتفع خواهد شد و فعالان این بخش از مسئولان انتظار دارند توپ را به سمت یکدیگر نیندازند و سعی کنند چتر را پشت سر نگذارند. فعالان شرکت های دانش بنیان

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید