یک رهبر متعادل برای مدیریت دوره انتقالی نظم بین المللی

یک رهبر متعادل برای مدیریت دوره انتقالی نظم بین المللی

روز جدید: تمامی سخنان رهبر انقلاب اسلامی در دیدار روسای جمهور روسیه و ترکیه نشان دهنده سطح جدیدی از ویژگی های بارز رهبر کارکشته و باهوش بود که علاوه بر جایگاه رهبری ایران، به عنوان یک مقام معظم رهبری مطرح شد. رهبران دوره انتقالی نظم بین المللی برای منطقه غرب آسیا و مسیر استقلال، اقتدار و افتخار را به دو کشور بزرگ همسایه ایران نشان دادند.

تهران در 28 ژوئیه میزبان ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهور روسیه و ترکیه برای اجلاس سران کشورهای تضمین کننده آتش بس در سوریه بود. پس از سفر بی‌ثمر و بی‌ثمر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه و حضور بلندپایه بایدن در غرب آسیا که با اهداف شومی مانند احیای نقشه‌های شکست خورده «عرب» انجام شد، چه بر سر اطلاعات نظام آمد. ناتو و عادی سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی

اما از همه مهمتر نوع حضور و برنامه های همراه در اجلاس تهران با حضور سران روسیه و ترکیه بود. آنچه علی باقری معاون وزیر امور خارجه در مورد تدبیر و برنامه ریزی ایران در زمان این رویداد مهم عنوان کرد. در سرعت بالای تحولات کنونی جهان و تغییر آشکار موازنه قوا در جهان، قدرت‌های نوظهور در تلاش هستند تا مدل‌های مختلف به چالش کشیدن ابرقدرت آمریکا و نظام تک‌قطبی لیبرال دموکراسی به رهبری آمریکا را بر سر راه خود قرار دهند. دستور کار. بازیگران و قدرت های نوظهور بین المللی مانند چین و روسیه و قدرت های منطقه ای مانند جمهوری اسلامی ایران در تلاشی مشترک به دنبال تغییر نظم کنونی جهانی که مبتنی بر قواعدی مانند سلطه دلار و نهادهای بین المللی است، هستند.

در این راستا بازیگران و قدرت های نوظهور بین المللی مانند چین و روسیه و قدرت های منطقه ای مانند جمهوری اسلامی ایران مسیر خود را طی می کنند و نظم های منطقه ای را در مقابل نظم واحد جهانی معرفی می کنند و به جای دلار از ارزهای ملی استفاده می کنند. همه این اقدامات ابزار قدرت سازی آمریکا را از دست آنها خارج کرده است و دیگر معادلات بین المللی در نیویورک و واشنگتن تعیین نمی شود و هر منطقه از جهان با توجه به ارزش ها و ظرفیت های خود جایگاه ویژه تری دارد. .

سخنان رهبری در شرایطی مطرح شد که به گفته غربی ها، روسیه شدیدترین تحریم ها را متحمل شده است و این ایران است که در این شرایط سخت، نه تنها روابط با روسیه را کاهش نداده، بلکه خواهان طولانی مدت است. همکاری مدت

بعد از جنگ جهانی دوم با تسلط دلار و سازماندهی نهادهای بین المللی مانند سازمان ملل متحد و نهادهای زیرمجموعه، آمریکایی ها نظم مورد نظر را انجام دادند. این موضوع پس از فروپاشی شوروی شدیدتر شد. و این در حالی است که رهبران مهم ترین مناطقی که سرنوشت قرون اخیر را رقم می زند و بسیاری از معادلات آینده جهان را رقم می زند، در روزهای اخیر در تهران گرد هم آمدند. رهبران کشورهایی که منطقه جغرافیایی تحت نفوذ آنها هارتلند (قلب زمین) نامیده می شود، در شرایطی گرد هم آمدند که مورد توجه همه رسانه ها و تحلیل های بین المللی قرار گرفت.

آنچه به نظر می رسید نادیده گرفته می شد، عدم پرداختن به ابعاد هوشمندانه، حرفه ای و البته رهبری مقام معظم رهبری در دیدار با پوتین و اردوغان بود. رهبر معظم انقلاب با مواضعی که اتخاذ کردند، شاخص‌های نظم منطقه‌ای مطلوب ایران در غرب آسیا و محیط زیست را به کشورهای دیگر دیکته کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سخنان روشنگرانه‌ای در خصوص تحولات منطقه بیان کردند که گویی اعمال نظم منطقه‌ای را به سران روسیه و ترکیه دیکته می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس جمهور روسیه بر همکاری های بلندمدت دو کشور تاکید کردند و آن را تامین کننده منافع دو کشور ارزیابی کردند. این سخنان رهبری در شرایطی مطرح شد که به گفته غربی ها، روسیه سخت ترین تحریم ها را متحمل شده است و این ایران در این شرایط سخت است که نه تنها روابط خود را با روسیه کاهش نداده، بلکه خواهان طولانی مدت است. همکاری مدت درسی که ایران از این موضوع به جهانیان آموخت این است که اگر کشورهای مستقل جهان از زیر یوغ آمریکا رنج می برند، از کشورهای پیشرو در مقابله با نظام استکباری و تک سلطه آمریکا حمایت کنند. .

شاید روس ها در برخی موارد برای حفظ منافع خود اقدامات ضدایرانی انجام داده اند، اما رهبر نظام اسلامی نشان داده است که به عنوان رهبر دوره گذار نظم بین المللی، نسخه مهمی از غرب آسیا را در اختیار دارد. یعنی حمایت از کشوری که در کنار ایران باشد و در راستای امنیت و ثبات منطقه در کنار ایران بجنگد. این جمله رهبر معظم انقلاب است که «…اما در مورد اوکراین، اگر شما ابتکار عمل نمی‌کردید، طرف مقابل به ابتکار خود شروع به جنگ می‌کرد»، این مهم است. تهران معتقد بود اگر در سوریه با داعش نجنگید، باید در کرمانشاه و همدان با داعش بجنگید، اگر روسیه ناتو را در پشت مرزهای غربی اوکراین متوقف نکرد، قطعاً باید در مرزهای خود با ناتو بجنگید.

این در حالی است که حتی قبل از طرح این موضوع، رهبر معظم انقلاب به صراحت بر موضع رسمی ایران در قبح پدیده جنگ تاکید کردند، اما همانطور که اگر قله ایران سقوط کند، داعش روسیه را در صورت قبضه تسخیر خواهد کرد. روسیه سقوط می کند، ایران یکی از اهداف اصلی بعدی ناتو است. تمجید از مواضع ضد صهیونیستی پوتین توسط رهبر انقلاب نیز برگی دیگر از ردای رهبری منطقه غرب آسیاست و بیش از همه جایگاه ام الکرای در جهان اسلام تثبیت شده است و هر کشوری که علیه صهیونیست ها اقدام کند مورد حمایت و تحسین ایران قرار خواهد گرفت. این موضوع درس بزرگی است برای رهبران خودخوانده عرب و غیر عرب غرب آسیا که این روزها به بهانه های واهی آرمان فلسطین را می فروشند.

اوج رهبری هوشمندانه آیت الله خامنه ای در نظم منطقه را می توان در سخنان وی خطاب به اردوغان یافت. وی با پیشنهاد مواضع متعدد، رسماً اعلام کرد که ایران با هرگونه تغییر ژئوپلیتیکی در منطقه مخالف و مخالف است. آنها با درایتی مثال زدنی در شمال سوریه وارد عمل شدند و عواقب هرگونه اقدام خودسرانه علیه جغرافیای سوریه را به طرف مقابل گوشزد کردند.

از سوی دیگر، بسیاری از سخنان رهبر خطاب به اردوغان در مورد مسئله فلسطین بود. وی تصریح کرد: آرمان فلسطین در منطقه غرب آسیا محوریت دارد، ایران برخلاف برخی از کشورهای مدعی منطقه همچنان به آرمان فلسطین پایبند است. نکته مهم دیگری که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند این جمله مهم بود که «علی رغم اقبال برخی دولت ها به رژیم صهیونیستی، ملت ها به شدت با این رژیم غاصب مخالف هستند». این نکته مهم از سوی رهبر انقلاب به نظرسنجی اخیر از آمریکایی ها اشاره دارد که بر اساس نتایج نظرسنجی جدید بنیاد مطالعات آمریکایی واشنگتن در مورد عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با امارات، بحرین و عربستان سعودی. صهیونیست ها اعلام کردند که بیش از دو سوم ساکنان این کشورها مخالف عادی سازی روابط با این رژیم هستند.

بیشتر سخنان رهبری خطاب به اردوغان در مورد فلسطین بود. وی با توجه به محوریت آرمان فلسطین در منطقه غرب آسیا توضیح داد

این نظرسنجی نشان داد که بیش از 80 درصد مردم بحرین مخالف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و همچنین 75 درصد مردم امارات عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را رد می کنند. این در حالی است که بیش از ۷۵ درصد مردم عربستان با برقراری روابط دیپلماتیک با رژیم غاصب صهیونیستی کاملا مخالف هستند. سخن گفتن از دل مردم منطقه به این ترتیب نگاه دقیق و میدانی رهبر معظم انقلاب را نشان می دهد که از موضع مردم و با توجه به صدای مردم یک نوع منطقه ای را تجویز می کنند.

همه سخنان رهبر انقلاب اسلامی نمایانگر سطح جدیدی از ویژگی های بارز رهبری کارکشته و باهوشی بود که علاوه بر جایگاه رهبری ایران، به عنوان رهبر دوره انتقالی نظم بین المللی ظهور کرد. منطقه غرب آسیا و زمینه ساز استقلال، اقتدار و افتخار دو کشور بزرگ شد.همسایه ایران نشان داد.

دیدگاهتان را بنویسید