یک سال تا واقعیت روز جدید

یک سال تا واقعیت  روز جدید

روز جدید : راهنما به مردان ورامین گفته بود

رای مردم در انتخابات 28 خرداد، رای به عدالت و مبارزه با فقر، فساد و تبعیض بود.

آمارها نشان می دهد که از رشد اقتصادی 4 درصد عبور کرده ایم

این ادبیات زمانی از زبان برخی از حامیان رئیس جمهور پخش شد که وی به مردم ورامین گفت: «رأی مردمی در انتخابات 28 خرداد، رأی عدالت بود. آنچه مردم از ما خواستند مبارزه با فقر و فساد و تبعیض بود و ما به این عهد با مردم وفادار هستیم. «به خواست خدا ما یک دولت مخلص خواهیم بود.

اما در سالگرد دولت سیزدهم، دلیل چندانی برای جشن گرفتن پیروزی ابراهیم رییسی در انتخابات 1400 وجود ندارد. موافقان پرونده او در تلاش هستند تا متن واقعی این بیانیه را در فضای مجازی در دسترس قرار دهند. طرفداران پرونده او در تلاش هستند تا رونوشت واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند. بیانیه ای که از زمان دولت حسن روحانی با هم هماهنگ بوده و دولت ریاست جمهوری تنها بیانیه ای بود که این توافقات را اجرا کرد. همچنین برخی از اعضای تیم ریاست جمهوری به ویژه معاون اول نخست وزیر و وزیر بهداشت سال گذشته تلاش زیادی کردند تا واکسن وارداتی را با واکسن ساخت داخل جایگزین کنند، اما با روی کار آمدن واکسیناسیون تاج چین به پایان رسید و ایران با واردات میلیون ها دوز واکسن از آن کشور، واکسیناسیون علیه تاج تاج موفق شد.

البته مهم ترین وعده های ریاست جمهوری در حوزه اقتصاد بود. ابراهیم رییسی پس از تصدی مسئولیت این وعده ها را ادامه داد. یکی از مهمترین وعده های ابراهیم رییسی افزایش دو برابری تورم بود. اما افزایش قیمت کالاها با حذف ارز ترجیحی، حداقل در سال جاری، نشانه‌ای از تورم تک رقمی را نشان نداد. در وزارت اقتصاد مهم ترین وعده ها حول محور بورس، قیمت دلار و ساماندهی ساختارها بود. سید احسان هندوزی گفت: با منابع مالی مختلف و سرمایه گذاری خارجی مشکل مسکن را حل خواهیم کرد. وی همچنین قول پایان برداشت پول از بانک مرکزی را داد و مهمتر از آن گفت که با تصمیمات دولت قیمت ها هرگز افزایش نخواهد یافت. اما تقریبا هیچ یک از این وعده ها محقق نشده است. وضعیت بورس همچنان نامشخص است و ثباتی وجود ندارد. قیمت ها مدام در حال افزایش است و تورم از کنترل خارج شده است.

ساخت یک میلیون خانه در سال در حال حاضر در مراحل اولیه ثبت نام داوطلبان و یافتن پیمانکار است. جمعه گذشته سعید قاسمی پیشنهاد داد بخشی از این پروژه به او و دوستانش واگذار شود. وی در حضور سیدابراهیم رئیسی گفت: چه کنیم؟ غم را نمی گوییم، جز یک در هزار. نحوه صحبت: ما در این جنبش یک میلیونی مسکن قرار داریم که گفتید می توانیم بخشی از دغدغه های شما را در بخشی از نهضت که مطرح کردید حل کنیم. چرا وزیر محترم می گوید باید از ترکیه و چین افرادی بیاوریم تا بتوانیم؟ رستم قاسمی، وزیر راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به تقسیم بندی هر استان در طرح ملی نهضت، وعده های رئیس جمهور را با تخفیف 50 درصدی اعلام کرد: «ما جهادگران چگونه می توانیم ثابت کنیم که می توانیم. مسکن و ثبت آن در سامانه، گفت: بالغ بر یک میلیون و 350 هزار. یک ساختمان مسکونی در دست ساخت است که تا شهریور ماه به 100 هزار نفر واگذار می شود. وی با بیان اینکه روند اجرای نهضت ملی مسکن نیاز به تسریع دارد، گفت: تا پایان دولت 2 میلیون مسکن باید ساخته و به بهره برداری برسد. این در حالی است که سیدابراهیم رییسی در دوران تبلیغات انتخاباتی و حتی در ابتدای کار خود اعلام کرد که با اطمینان سالی یک میلیون خانه یا به عبارتی 4 میلیون خانه در چهار سال خواهد ساخت!
در مورد برجام، دولت ریاست جمهوری تاکنون ناموفق بوده است. رئیس جمهور آذرماه سال گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی با تشریح کارنامه 100 روزه خود، رفع تحریم ها را با قوت پیگیری می کند: «او دو متن در مورد سلاح های هسته ای و تحریم ها تحت برجام کشف و ارائه کرد. اما اکنون واقعیت سیاست خارجی به ویژه در منطقه برجام نشان می دهد که این چشم انداز روشنی برای مذاکرات نیست. تیم مذاکره کننده سکوت کرده و روند طی هفته های اخیر به گونه ای پیش رفته است که نه تنها چشم انداز روشنی برای لغو تحریم ها وجود ندارد، بلکه به نظر می رسد چرخشی شدیدی در تقابل ایران و گروه 5 پلاس یک داشته است.

سیدابراهیم رییسی از جناح محافظه کار قدرت است و طبیعی است که تحقق وعده های فرهنگی و اجتماعی در اولویت او نباشد. به خصوص الان که اولویت ها فراموش شده است. اما بازنگری در برخی از این وعده ها در مدت یک سال بیهوده نیست. یکی از وعده های محقق نشده رئیس جمهور قبل از انتخابات ایجاد سیستم شفافیت و شفافیت اقدامات بود که تاکنون محقق نشده است. ناظران سیاسی هنوز از برنامه های اقتصادی دولت و جزئیات مذاکرات برجام اطلاعی ندارند. این رفتار دولت حتی مجلس را هم سردرگم کرد. به نظر می رسد نوسانات در تصمیم گیری ها شفافیت در عمل را مختل می کند، همانطور که در مورد حذف ارز ترجیحی و اعطای یارانه برای زندگی مردم و سردرگمی دولت آشکار بود. برخی از شعارهای رئیس جمهور دقیقاً در جهت مخالف اتفاق افتاد، از جمله شعار ایشان برای استفاده از همه ظرفیت ها و نیروهای مؤثر و همفکر کشور که با برکناری صدها مدیر میانی توسط وزرای ریاست جمهوری درست در دستور کار قرار گرفت. هزینه های درمانی، حل مشکل مسکن جوانان در آستانه ازدواج، اینترنت رایگان برای دهک های پایین جامعه، رونق اقتصاد فضای مجازی و… بلکه شعارهایی بود که اصولگرایان آن زمان و هنوز هم برای تبلیغ به آن اعتقاد نداشتند. البته طرفداران ریاست جمهوری می گویند باید فرصت های بیشتری در اختیار ریاست جمهوری قرار گیرد. اما واقعیت این است که در دنیای امروز زمان کیمیاگری فرا رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید