رشد اقتصادی 8 درصدی در سال 1401; واقعیت یا ایده آل؟

رشد اقتصادی 8 درصدی در سال 1401;  واقعیت یا ایده آل؟

روز جدید با تداوم شرایط تحریمی موجود برای سال آینده – جدای از اینکه رشد 8 درصدی یکی از اهداف برنامه ششم است – می توان بدون پیش فرض رشد 8 درصدی در سالی که بودجه آن رو به کاهش است، قول داد. رشد با قیمت ثابت منفی است؟ آیا از سوی بالاترین مقام دولت و با تاکیدات مکرر این است که مذاکرات با اهداف بودجه ارتباطی ندارد؟

رئیس جمهور در گزارش بودجه 1401 به مجلس شورای اسلامی یکی از اهداف این بودجه را دستیابی به رشد 8 درصدی دانست.

به گزارش آفتاب نیوز؛ تعیین چنین هدفی از سوی یک مقام ارشد اجرایی در حالی است که کشور به دلیل شرایط خاص بین المللی و ادامه تحریم های اقتصادی در شرایط رکود تورمی قرار دارد و از یک سو با محدودیت منابع مالی داخلی و از سوی دیگر با موانع جدی در برابر خارجی مواجه است. سرمایه گذاری آیا محصول یک راه حل تخصصی است؟

اصولاً چه سازوکاری در بودجه 1401 طراحی و پیش بینی شده است که زمینه رشد 8 درصدی اقتصاد ایران را فراهم کرده است؟

واقعیت این است که تهیه و تنظیم بودجه کشور برای عبور از تنگناها و تنگناهای پنجمین سال تحریم و محاصره اقتصادی کاری سخت و دشوار است که توسط کارشناسان مجرب و قابل اعتماد سازمان برنامه و بودجه انجام شد. و بودجه سازوکارهایی برای دستیابی به رشد 8 درصدی در لایحه بودجه 1401 – با توجه به شرایط داخلی و خارجی کشور – به رسمیت شناخته است؟

رشد 8 درصدی تولید ناخالص داخلی یکی از اهداف اصلی قانون برنامه ششم بود که با توجه به سازوکارهای تعیین شده در برنامه در شرایط نهایی مبنای اجرای آن تعیین شد. اما واقعیت این است که با تغییر شرایط و توقف برجام، وضعیت اقتصاد تغییر کرده است. بنابراین از سال 1397 اقتصاد کشور عملاً تحت برنامه تحریم ویژه اداره می شود. بنابراین، مفروضات دستیابی به رشد 8 درصدی که در مواد 3 و 4 قانون برنامه ریزی ششم تصریح شده بود، غیرممکن شد.

با توجه به اینکه تحقق رشد 8 درصدی در برنامه ششم توسعه طبق بندهای مختلف ماده 4 قانون برنامه منوط به رشد 2.5 درصدی سرمایه گذاری و تجهیزات و تامین 30 میلیارد دلار خطوط اعتباری خارجی، دلاری است. 15 میلیارد سرمایه گذاری مستقیم خارجی و 20 میلیارد دلار از طریق مشارکت با شرکت های خارجی (در مجموع 65 میلیارد دلار) است، چه با تمدید تحریم های موجود برای سال آینده – به جز رشد 8 درصدی یکی از اهداف برنامه ششم – بدون پیش فرض. آیا در سالی که بودجه رو به کاهش است و رشد آن با قیمت ثابت منفی است، می توان به مردم قول رشد 8 درصدی داد؟ آیا از سوی بالاترین مقام دولت و با تاکیدات مکرر این است که مذاکرات با اهداف بودجه ارتباطی ندارد؟

بی شک مسئولیت کاهش و تضعیف جایگاه اجتماعی و اعتماد به سرمایه ملی رئیس جمهور در صورت تحقق نیافتن این وعده بر عهده کسانی خواهد بود که در شرایط تحریم، رئیس جمهور را برای رسیدن به چنین هدفی در شرایط تحریم بدون ارائه دلیل ترغیب کرده اند. برای رشد 8 درصدی.

دیدگاهتان را بنویسید