10 درصد مسکن روستایی استان مرکزی بازسازی شد/ ساخت بزرگترین کتابخانه کشور با زیربنای 19 هزار متر مربع در اراک

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; مهدی زندی وکیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: در دو سال و نیم گذشته 10 هزار واحد مسکونی روستایی بازسازی شده که 10 درصد از کل مسکن روستایی استان را شامل می شود. 5000 مورد پس از سیل سال 1388 با اعتبار ویژه و 5000 مورد دیگر با بازآفرینی روستایی تامین شد.

با ساخت 22 هزار واحد مسکن ملی جزو 3 استان برتر هستیم

وی افزود: با توجه به اینکه ساخت و ساز مسکن در یکی دو سال اخیر دولت قبل آغاز شد، 22 هزار واحد شهری در قالب طرح ملی مسکن ساخته شد که استان مرکزی را جزء سه استان برتر کشور قرار داد که برخی از این موارد هستند. پروژه ها مجوز ساخت دریافت کرده اند همچنین در یک سال و نیم گذشته 3000 مسکن برای نیازمندان ساخته شده است که 2000 خانه توسط بنیاد مسکن و 1000 مورد توسط کمیته حمایت ساخته شده است که حدود 85 درصد بوده است. از این 3000 بلوک تکمیل شده و محرومان در آن سکونت دارند.

زندی وکیلی با اشاره به ساخت ده ها مدرسه و سالن ورزشی گفت: بودجه این مراکز فرهنگی ورزشی از سوی دولت و خیران تامین شده است. همچنین در روستاهای استان حدود 100 زمین بازی با چمن مصنوعی احداث شد که با طرح آن نزدیک به 2 سال پیش موافقت شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی در خصوص بهسازی و ساخت راه ها و راه های استان گفت: تکمیل راه های اراک – خمین، اراک – فرمین که مسیر شهرستان های آشتیان، تفرش و نیز می باشد. کمیجان، بهسازی جاده آجرد – آشتیان، تکمیل و بهره برداری کمربندی ساوه به طول 30 کیلومتر را حذف کرده و جاده های گرگ آباد – نوبران، شهباز – شازند و خمین – گرچی باشی را نیز مورد بهره برداری قرار داده است. همچنین طی این 4 سال تعدادی راه نیز راه اندازی شده که همچنان در حال اجراست که از آن جمله می توان به محور اراک – هرم آباد که از قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) در حال ساخت است و بزرگراه شمال اراک که توسط جهاد نصر در حال ساخت است. . بهسازی جاده اراک – کمیجان و دوبرابر شدن جاده نراک – دلیجان نیز در حال انجام است.

وی با اشاره به پروژه های عمرانی حوزه سلامت استان تصریح کرد: تکمیل بیمارستان سوانح، سوختگی و تشعشعات توسط سازمان انرژی اتمی، احداث بیمارستان 130 تختخوابی خمین، احداث بیمارستان ولیعصر، جایگزینی بیمارستان زنان و زایمان طالقانی. در بیمارستان امیرالمومنین.

زندیه وکیلی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست گفت: جنگل کاری 100 هکتاری در منطقه چپکلی یکی از اقدامات مهم است که جنگل کاری 400 هکتار در منطقه معتدل شازند، … ایجاد پارک مدیریت حوضه آبریز دره گردو از دیگر اقدامات قابل توجه وزیر جهاد کشاورزی بود که مشابه آن در کشور وجود ندارد.

حذف ۷۴۰ دیگ آلاینده ایرالکو برای کاهش آلودگی هوای اراک

وی با بیان اینکه در 4 سال گذشته اقدامات قابل توجهی در جهت کاهش آلودگی شهر اراک انجام شده است که باعث کاهش آلودگی در شهر اراک شده است، گفت: در سال 2018 شاهد کاهش آلودگی هوا هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی افزود: احداث 5 تقاطع غیرهمسطح در رینگ های جاده ای شهر اراک و ابتدای 5 تقاطع غیرهمسطح دیگر، اجرای طرح کلی شهر است. اراک و احداث 350 هکتار فضای سبز در سیبک شهرستان اراک از اقدامات قابل توجه در اراک بود.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در روستاهای بخشداری گفت: حجم و تعداد کارگاه های ساخت و ساز روستاها در این 4 سال برابر با کل کارگاه های قبلی است. این اقدامات در زمینه پسماندهای روستایی، آسفالت، احداث مناطق روستایی، احداث حمام، ساماندهی قبرستان ها و آرامستان های شهدا قابل توجه است.

زندیه وکیلی بیان کرد: در حوزه مدیریت بحران اقدامات خوبی انجام شده است که می توان سیل سال 1398 و جلوگیری از خسارت به منازل مردم را پیش بینی کرد. با توجه به اینکه در سیل سال 1388 معاون استان های لرستان و کرمانشاه بودیم، در هر استان 2000 واحد مسکونی را بازسازی کردیم. همچنین در زمینه پیشگیری از شیوع آنفولانزای پرندگان در بین طیور اقدامات خوبی انجام شد که توسط کشور مورد ارزیابی قرار گرفت.

85 درصد شهروندان اراکی از آب سد کمال صالح بهره مند هستند

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای آبرسانی به عموم مردم استان گفت: آبرسانی روستاهای خمین، تکمیل رینگ شمالی آبرسانی شهر اراک به پایان رسیده و در حال حاضر 85 درصد اراک. ساکنان از آب سالم بهره مند می شوند. کمربندی جنوبی نیز در حال ساخت است و به نظر می رسد به زودی به بهره برداری برسد که حدود 95 درصد از آب شهری اراک از سد کمال صالح استفاده می شود. آبرسانی به تفرش نیز انجام شد و امروز آب منطقه هفتیان به این شهر می رسد. آبرسانی ساوه نیز 20 کیلومتر در حال پیشرفت است.

اراک جزو 3 استان اول با 99 درصد تکمیل فاضلاب است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی افزود: تکمیل 99 درصد فاضلاب اراک از اقدامات مهم است. در مجموع استان مرکزی یکی از 3 استان برتر از نظر فاضلاب است. در حوزه زباله در شهر اراک نیز اقدام بسیار ویژه ای صورت گرفته است تا زباله های عفونی شهر به صورت بهداشتی جمع آوری، بی عفونی و دفن شوند. از این نظر ما مهمترین استان کشور هستیم.

ساخت بزرگترین کتابخانه کشور با زیربنای 19000 متر مربع در اراک

زندیه وکیلی با اشاره به پروژه های انجام شده در حوزه حراست و فرهنگسراها گفت: فرهنگسرای علامه آشتیانی در شهر آشتیان، فرهنگسراهای محلات، زرندیه و خنداب احداث شد. فاز اول پارک موزه دفاع مقدس نیز افتتاح شد و مابقی نیز به موقع به بهره برداری می رسد. دو پروژه فرهنگی بسیار مهم در اراک داریم. سالن مرکزی که کمتر از 6 ماه دیگر افتتاح می شود چرا که تمام کارهای ساختمانی انجام شده و فقط سالن ها برای تجهیز باقی مانده است. در صورت تکمیل با مساحت 10000 متر مربع و دو سالن آمفی تئاتر مجهزترین سالن آمفی تئاتر منطقه ای در بین 5 سالن برتر کشور خواهد بود. کتابخانه مرکزی اراک به مساحت 19 هزار مترمربع یکی دیگر از پروژه های شاخص کشور است که بعد از کتابخانه ملی ایران بزرگترین پروژه در کشور است که انشاالله سال آینده به بهره برداری می رسد.

با افتتاح 50 پروژه، این مرکز به مقصد گردشگری تبدیل شده است

وی با اشاره به فعال شدن و ورود 100 معدن به معادن مشترک استان گفت: افتتاح 50 پروژه گردشگری از جمله توسعه کاروانسرای دودک، مرمت ارگ میشیگان، مرمت گنبد امامزاده آستانه علوی، افتتاح. بیش از 30 خانه برای اکوتوریسم تبدیل به یک مقصد گردشگری. همچنین در حوزه گازرسانی نیز 100 درصد مناطق شهری و 99 درصد مناطق روستایی استان دارای خط لوله گاز هستند.

معاون هماهنگی عمران استانداری مرکزی با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی در شهرستان های مهاجران و امیرکبیر انجام شده است، گفت: پروژه هایی مانند استخر، زمین های ورزشی، درمانگاه، کلانتری و آتش نشانی در امیرکبیر افتتاح شده است. زمین مورد نیاز در این دو شهر تهیه شده است که شامل 96 هکتار در مهاجران و 70 هکتار در امیرکبیر است و در این دو شهر هر تعداد خانه مورد نیاز برای پروژه های ملی قابل ساخت است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید