13 میلیون تن علوفه در حوزه دام مورد نیاز است/ نگرانی برای تامین کالاهای اساسی نداریم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پرویز آورزی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد نیوز گفت: در خصوص فعالیت های مزارع بنیاد شهید و امور ایثارگران در مجتمع کشاورزی و بخش های دام، باغات و زراعی، جلسه ای در کمیته کشاورزی با حضور در کمیته کشاورزی برگزار شد. با حضور رئیس بنیاد شهید و معاونین مربوطه.

وی افزود: بر اساس مصوبات جلسه مذکور مقرر شد با کمک کمیسیون کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی از پتانسیل های لازم در زمینه تامین بذر، سموم، کود و نهاده های دامی استفاده و از پتانسیل های لازم در این زمینه استفاده شود. از ظرفیت های موجود در حوزه امنیت غذایی استفاده می شود و بر این اساس تفاهم نامه هایی منعقد شده و تلاش می کنیم از ظرفیت مدیریتی در حوزه امنیت غذایی کشور استفاده کنیم.


ذخایر کافی کالاهای استراتژیک کشور

به گفته اوزازی، بر اساس گزارش هایی که از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کردیم، وضعیت مطلوبی در ذخایر اصلی کالایی کشور داریم و نگرانی در این زمینه وجود ندارد، بلکه انتظار می رود ذخایر کافی و تولید باشد. در حوزه های مختلف مطابق با نیاز کشور بوده و حتی در بسیاری از حوزه های صادراتی وجود دارد.

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اکنون کشور با شرایط خشکسالی مستمر مواجه است و در دو سال اخیر با خشکسالی شدیدی مواجه بوده ایم که بخش کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده است.

اوزازی تصریح کرد: در ایران کشاورزی وابسته به آب است و وقوع خشکسالی و کم آبی بر حوزه تولیدات کشاورزی تاثیرگذار است و امیدواریم در سال زراعی جاری اگرچه بارندگی ها دیر شروع شده اما کمبود بارندگی جبران شود.

وی افزود: خشکسالی دو سال متوالی در حوزه کشاورزی به ویژه در دامپروری مشکلاتی را برای دامداران به ویژه دامداران خرد و کوچک ایجاد کرده است که البته برای تامین مواد اولیه و علوفه و کمک به دامداران اقداماتی انجام شده است.

بر اساس میانگین، دامداران صنعتی نسبت به دامداران خرد توان مالی بیشتری دارند و همچنین خدمات لازم را از اتحادیه های صنفی به موقع دریافت می کنند.

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای اسلامی گفت: دامداران کوچک که تعدادشان بیشتر است ضعیف و توان مالی پایین تری دارند و عمدتاً در روستاها فعالیت می کنند، دامی که قابل پرورش نیست و باید باید پرورش داد. با حمایت وزارت جهاد کشاورزی از چرخه اصلاح حذف شوند.

آوساری با بیان اینکه صادرات دام رایگان است، تصریح کرد: زمینه صادرات دام برای دامدارانی که دام مازاد دارند و علاقمند به صادرات دام هستند آماده است.

وی ارز ترجیحی را مشکلی برای کشور خواند و افزود: در اقتصاد ما نمی توانیم به آن برگردیم و البته هیچ اقتصادی چنین کاری نمی کند و اکنون نرخ ارز آزاد شده است.


کمبود مواد اولیه برای دام وجود ندارد

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای اسلامی با بیان اینکه کمبود مواد اولیه دامی نداریم، گفت: مواد اولیه دامی به مقدار کافی در سامانه بازار موجود است و دامداران و مرغداران می توانند به همان میزان خام خریداری کنند. موادی که ممکن است بخواهید

اوزازی تصریح کرد: در بحث ارتقای یارانه ها به تمامی گروه های هدف اعم از مرغداران و دامداران پرداخت نقدی انجام شده و تمامی امکانات رفاهی لازم را دریافت کرده اند، هرچند ممکن است این پول کم باشد و پاسخگوی نیاز مردم نباشد. تهیه کنندگان.

وی با تاکید بر اینکه منابع دامی به اندازه کافی وجود دارد، گفت: هزینه و سود تولید به طور منطقی بازار را به حرکت در می آورد و در نتیجه باعث ایجاد انگیزه و سودآوری برای تولیدکنندگان می شود.

اوزتی بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی و اعضای کمیسیون کشاورزی حمایت از تولیدکنندگان را در اولویت کاری خود قرار داده اند زیرا تا زمانی که تولید صورت نگیرد نمی توانیم درباره قیمت ها بحث کنیم، اما تولیدکننده باید شروع به تولید کند، سپس به تنظیم بازار کمک می کنیم. که کاربر آسیب نبیند.

وی با بیان اینکه عمده فشارها در دامداری و کشاورزی به دامداران است، گفت: اکنون 13 میلیون تن علوفه مورد نیاز دام است و ظرفیت مراتع را از دست داده ایم که باعث گلایه آنها شده است، افزود: در این میان خشکسالی در حال تشدید است. علت اصلی این مشکلات است

اوزازی خاطرنشان کرد: اکنون 13 میلیون تن علوفه مورد نیاز حوزه دام است در حالی که ظرفیت مراتع را از دست داده ایم و ظرفیت تولید علوفه در بسیاری از مناطقی که منابع آب های پایدار و سطحی داشتیم نیز از بین رفته است. ما مجبور هستیم از واردات و سایر روش ها برای تهیه خوراک دام استفاده کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید