14 راه برای غلبه بر بحران

14 راه برای غلبه بر بحران

روز جدید شاید نتوان جلوی برنامه ریزی ها و اقدامات بیگانگان به ویژه دولت های متخاصم را برای ایجاد جنبش های اجتماعی در کشور گرفت. اما دولت می تواند برای جلوگیری از شورش هایی که از سال 2008 به طور پراکنده رخ داده است، اقداماتی انجام دهد. چالش های عمده کشور مانند تورم، بیکاری، عدم توسعه کشور، خشکسالی، مشکلات معیشتی، تخریب شدید محیط زیست و… هر از چند گاهی باعث اعتراض بازنشستگان، معلمان و دانش آموزان شد. وقوع چنین حوادثی باعث شده است که وضعیت ایران در یک دور باطل قرار گیرد. بنابراین هرگونه اقدامی از سوی دولتمردان نه تنها از مشکلات و بدبختی های مردم نمی کاهد بلکه اوضاع را بدتر می کند.

مثلا افزایش حقوق باعث افزایش نقدینگی می شود. افزایش نقدینگی منجر به افزایش تورم می شود و تورم نیز منجر به افزایش نارضایتی می شود. یا اینکه حضور گشت ارشاد باعث ناراحتی تعداد زیادی از مردم به خصوص بسیاری از خانم ها می شود. رفتار برخی از ماموران انتظامی و امنیتی ولسوالی ارشاد باعث اتفاقات ناگواری مانند مرگ مهسا امینی می شود. مرگ مهسا جرقه های اعتراضی را برانگیخت. برای مقابله با اعتراضات، دولت مجبور شده است شبکه های اجتماعی را مسدود کند و پلیس به سرکوب معترضان و دستگیری برخی از آنها پرداخته است. این رفتارها باعث رنجش مردم از دولت می شود. بنابراین متاسفانه این چرخه معیوب ادامه دارد.

حال برای نجات کشور از این دور باطل و تغییر شرایط جامعه به گونه ای که اقدامات دولت رضایت مردم را افزایش دهد و کشور از عقب ماندگی نجات یابد و ایران به سمت توسعه حرکت کند چه باید کرد . کسانی که با درس سیستم های پویا آشنا هستند می دانند که در چنین شرایطی باید اقدام کرد تا سیستم وارد چرخه یا چرخه منفی مورد نظر شود. به این معنا که هر اقدامی از سوی دولت موجب افزایش رضایت مردم و در نتیجه کاهش مشکلات و بدبختی های کشور خواهد شد. بنابراین برای برون رفت از وضعیت فعلی توجه به نکات زیر ضروری است.

1- جدی گرفتن تمام مشکلات و معضلاتی که موجب اعتراض می شود. مانند رفتار نهادهای دولتی به ویژه نهادهای امنیتی و انتظامی برای اجبار مردم برای ایجاد بهانه اعتراض.

2- مسئولین کمتر حرف می زنند و حرف اکثریت مردم و نخبگان را می شنوند و نظرات کارشناسان حوزه های مختلف را می شنوند.

3- تعیین اینکه نهادهای مختلف حاکم چه کارهایی را انجام ندهند و چه اقداماتی را انجام ندهند.

4- بررسی نتایج اجرای برخی از قوانین و مقررات و نیز ارزیابی عملکرد برخی از سازمان ها مانند گشت ارشاد و ستاد عنبره معرفت به نحوی که اگر وجود آنها زیانبارتر از نبود آنها باشد. بسته شود . آنچه اکنون در جامعه مشاهده می شود این است که کار گشت ارشاد منجر به افزایش بی حجابی در کشور شده است.

5- اولویت دادن به اقداماتی که منجر به رضایت اکثریت مردم می شود از جمله کاهش تعداد زندانیان، تسهیل امور اداری، رفع انسداد اینترنت و شبکه های مجازی، توسعه استفاده از فضای مجازی و رفع محدودیت های علمی، فرهنگی. دولت سیاسی، هنری، ورزشی و اجتماعی.

6- حرمت زن و احترام گذاشتن به آنها بیش از مردان و با زنان و دختران درگیر نشوید و آنها را به هیچ عنوان نگه ندارید.

7- حذف زندانیان سیاسی از آمار زندانیان کشور

8- رفتار درونی با معترضان و استفاده از روش قرآنی رحمت و عدم تعامل با مردم.

9- استقبال از نقد و دیدگاه اندیشمندان و دانشگاهیان، حوزویان، احزاب، انجمن ها و سازمان های مردم نهاد.

10- بالا نبردن توقعات مردم بابیان وعده های غیرعملی

11- دروغ نگفتن در شرح حوادث واقع شده

12- عدم بیان تحلیل های غیرواقعی

13- اولویت‌بندی توسعه اقتصادی عملی کشور با تکیه بر اقتصاد دانش‌بنیان و تدوین الگوی توسعه ایران با بهره‌گیری از نخبگان این حوزه.

– بازخوانی و به روز رسانی درک متولیان، تصمیم گیران و قانونگذاران از مبانی و شعائر دینی.
در نهایت همه دست اندرکاران مدیریت و مدیران باید توجه داشته باشند که اولین ویژگی یک مدیر در نظام اسلامی داشتن صاعصدر در برخورد با مردم، قاسمین الغیز در برخورد با مخالفان و العفین است. ما در روابط با جامعه. هنگامی که حضرت موسی به پیامبری برگزیده شد، فرمود: رب اشره لی صدری و یسرلی امری، و خداوند نیز به رسولش محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: المنشره لک صدرک.
حافظ نیز بر اساس برداشت خود از مبانی اسلامی می گوید:
آسایش دو گیتی تفسیر این دو نامه با دوستان ماروت با دشمنان است

دیدگاهتان را بنویسید