16 ساعت سرنوشت افراد حاضر در بیمارستان در دستان پرستاران رقم خورد


ساعت: 13:25
تاریخ انتشار: 09/07/1401
کد خبر: 1914259

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: پرستاران تنها مجموعه ای هستند که 16 ساعت از 24 ساعت شبانه روز به صورت مستقل بیمارستان ها را مدیریت می کنند و 16 ساعت نیز سرنوشت افراد در بیمارستان به دست پرستاران رقم می خورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد میرزابیقی در نشست خبری روز پرستار در آستانه میلاد حضرت زینب(س) اظهار داشت: دانشکده ها و دانشجویان پرستاری دقیقاً دارای مهارت هایی هستند که کشورهای جهان اول خواستار آن هستند. در این میان یکی از تاکیدات افزایش مراقبت های پرستاری است و باید به نقطه ای رسید که پرستار بر اساس علمی که در آن آموزش دیده، خدمت کند. همه ما باید همانطور که در بحث آموزش و درمان می کوشیم، مراقبت های پرستاری علمی، ایمن و با کیفیت را ارائه دهیم.

وی افزود: اکنون حدود 250 هزار پرستار از دانشجو تا مستمری بگیر داریم که 50 هزار نفر دانشجو هستند، 140 نفر در بیمارستان های وزارت بهداشت، حدود 30 هزار نفر در بخش خصوصی، تامین اجتماعی، بیمارستان های نیروهای مسلح و حدود 20 هزار نفر بازنشسته یا ارائه می شوند. خدمات در مراکز مراقبت در منزل

و ادامه داد: سازمان نظام پرستاری یک سازمان حرفه ای بر اساس مصوبه مجلس است و هر 4 سال یکبار بر اساس انتخاب پرستار تشکیل می شود و سوالات و مشکلات پرستاران را پیگیری می کند.

رئیس سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: لازم است همه کارکنان نقش خود را در مراقبت های پرستاری بدانند. حل مشکلات پرستاری که صنفی و حرفه ای است به کیفیت مراقبت افراد بستگی دارد. در بیمارستانی که تعداد پرستاران به تعداد بیماران باشد، بیماران بستری کوتاه تری خواهند داشت، مرگ و میر بیماران کاهش می یابد، خدمات بهتری ارائه می شود و هزینه های دولت مقرون به صرفه تر خواهد بود. پرستاران تنها گروهی هستند که 16 ساعت از 24 ساعت شبانه روز به طور مستقل بیمارستان ها را اداره می کنند و 16 ساعت سرنوشت افراد در بیمارستان در دستان پرستاران رقم می خورد. این در حالی است که معمولا خدمات 24 ساعته ارائه می دهند و خدمات پرستاری لحظه ای متوقف نمی شود و پرستار هر لحظه مشغول کار و فعالیت است. در واقع پرستاران قلب نظام سلامت هستند که همیشه در حال فعالیت در زمینه کرونا، آلودگی هوا، مناسبت های مذهبی، نوروز و … هستند. و حتی حجم کاری او می تواند در طول تعطیلات و دورکاری در مشاغل دیگر افزایش یابد.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر تکریم پرستاران گفت: در این زمینه مجلس قوانینی را تصویب کرده و رئیس جمهور نیز دستورات زیادی (بیش از 22 دستور) در این زمینه دارد. دستوراتی مانند تعیین نرخ برای پرستاران، جذب پرستار، نیروهای فعال در کرونا و … در همه دولت ها مسئله پرستار چندان سیاسی تلقی نمی شود و ما به فکر رفع مشکلات هستیم. در مجموع گلایه‌های پرستاری این است که علی‌رغم حضور 24 ساعته در بیمارستان‌ها و آثار خدمات آن‌ها و علی‌رغم قوانین و دستورات مقام معظم رهبری، به‌ویژه در دو سال اخیر، همچنان گلایه‌هایی وجود دارد.

میرزابیقی ادامه داد: پرستاران به قدری بالغ هستند که کاستی های برخی مدیران اجرایی را در کل نظام در نظر نمی گیرند، اما اگر این قوانین در دانشگاه ها و وزارتخانه ها اجرا نشود؛ به نظر می رسد این قوانین در دانشگاه ها و وزارتخانه ها اجرا نمی شود. 100% مشکل مدیرعامل است. بنابراین، شکایات پرستاران از اجرای ضعیف برخی قوانین است و در سطح آنها ارزیابی می شود. انتقاد ما از مدیر، اهانت به مراقبتی که از پرستاران داشته اند نیست. اما باید به مسائل پرستاری رسیدگی شود. اینکه سیستم برای رفع مشکلات هزینه می کند درست نیست، اما عدم اقدام مدیر باعث نارضایتی می شود.

میرزابیغی به اقدامات پنجمین دوره ساماندهی نظام پرستاری اشاره و بیان کرد: اولین کاری که انجام شد انحلال طرح قاصدک بود که تلفیقی از اضافه کاری و کارآمدی پرستار بود، اما آن را به پرستاران پرداخت کردند. نام کارآمدی که ظلمی مضاعف به پرستاران بود. در حال حاضر، اضافه کاری و نیروی کار جداگانه پرداخت می شود. کاهش مدت پرداخت معوقات پرستاری از چندین سال به چند ماه نیز از دستاوردهای دوره پنجم این سازمان است.

مدیرعامل سازمان نظام پرستاری افزود: ارائه مزایای فصل دهم، ارائه مزایای ویژه اضطراری، پیگیری صدور پروانه کار و اجرای قانون نرخ پرستاری پس از 15 سال نیز از دیگر اقدامات و دستاوردهای این دوره از سازمان است.

قانون حق الزحمه پرستاری

وی درباره قانون تعرفه خدمات پزشکی ادامه داد: تعرفه شامل دو بخش است. بخشی از صورتحساب مربوط به شناسایی و ثبت خدمات پرستاری در بیمارستان ها است و بر این اساس K پرستاری تعریف شد که مشابه K سایر گروه های بهداشتی دارای مجوز است. بخش دوم تعیین نرخ بهره مندی پرستاران از این درآمد ایجاد شده است. بر اساس قانون تعرفه خدمات پرستاری، مقرر شد حق الزحمه پرستاران از تعرفه خدمات خودشان پرداخت شود که آن را مصوبه بازتوزیع نامیدیم. بر این اساس دستورالعملی برای ثبت خدمات در HIS بیمارستان ها، دستورالعمل توزیع مجدد و پردازش اسناد تدوین شد تا تعرفه به درستی به دست پرستاران برسد. وقتی ک محاسبه شد در قالب آیین نامه به شورای عالی بیمه رفت، تصویب شد و قابل اصلاح است. دستورالعمل دیگری که باید نوشته می شد دستورالعمل پردازش اسناد است که بیمه ای که خدمات پرستاری را خریداری می کند با چه معیارهایی این کار را انجام می دهد؟ این دستورالعمل توسط دبیرخانه شورای عالی بیمه به کل کشور ابلاغ شد.

وی تاکید کرد: درآمد حاصل از ارزش نسبی بسته های خدمات پرستاری و ک پرستاری واریز شده در بیمارستان ها باید طبق دستورالعمل بازتوزیع و پس از ثبت خدمات در HIS بیمارستان ها به دست پرستاران برود. دستورالعمل کار با اسناد که ابزاری برای حق بیمه است نیز تنظیم شده است. یعنی طبق این بخشنامه بیمه باید خدمات پرستاران را بپذیرد اما اتفاقی که افتاد این است که در برخی بیمارستان ها زیرساخت ثبت خدمات پرستاری در سیستم HIS را ایجاد نکردند یا با وجود این زیرساخت انجام دادند. ثبت نکردن خدمات پرستاران، منجر به شکایت پرستاران می شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: حدود دو هفته پیش مبلغی به نام هزینه خدمات به حساب پرستاران واریز شد که این پرداخت علی الحساب است. سازمان نظام پرستاری به دنبال اجرای صحیح قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است، انتظار داریم خدمات پرستاری در HIS بیمارستان ها ثبت شود و شرکت های بیمه بر اساس دستورالعمل رسیدگی به مدارک اقدام کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر پرداخت علی الحساب توضیح داد: در برخی از بیمارستان ها خدمات پرستاران در سامانه HIS ثبت می شود اما در برخی دیگر ثبت نام نمی شود و به دلیل عدم ثبت خدمات مبلغی در نظر گرفته می شود. در قالب پرستاران به صورت علی الحساب پرداخت می شود. در ابتدا سازمان نظام پرستاری پیشنهاد داده بود که این پرداخت بر اساس میانگین عملکرد در بیمارستان هایی که نرخ عملکرد و خدمات ثبت می شود انجام شود، اما اتفاقی که افتاد این بود که عملکرد قبلی پرستاران در 2.2 ضرب و بر روی یک قبض شد. که شکاف درآمدی پرستاران را بیشتر کرد.

بودجه تعرفه های پرستاری در سال جاری 5000 میلیارد تومان است

میرزابیقی تصریح کرد: بودجه قانون تعرفه گذاری پرستاری در سال جاری حدود 5 هزار میلیارد تومان است که قرار است از طریق بیمه به پرستاران پرداخت شود اما در واقع خدمات خریداری شده و سپس بر اساس احکام بازتوزیع سهم هر پرستار از نرخ ها تعیین خواهد شد تاکنون 99 درصد راه را برای اجرای قانون طی کرده ایم، اما پرداخت ها در شرایط مناسب انجام نشده است.

وی افزود: در جلسه ای که با ریاست محترم قوه قضاییه داشتیم، رئیس سازمان کنترل در کشور به برخی نهادها از جمله تامین اجتماعی تذکر داد که اگر نهادی این قانون را اصلا اجرا نکند یا به درستی اجرا نکند. ، به عنوان نقض اعتماد تلقی خواهد شد. در نظر گرفته خواهد شد. یک پرستار محترم باید بداند که این موضع قانون کشور نیست که قانون در بیمارستان شهری با سلیقه اجرا می شود.

مدیرعامل سازمان نظام پرستاری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر علت تخصیص بودجه به تفکیک به هر یک از سازمان های بیمه گر و مشخص نشدن این بودجه، اظهار کرد: ابتدا باید کل بودجه می شد. در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار گرفت، بنابراین این سازمان بیمه گر برای خرید خدمات پرستاران، اما بعدا بنا به دلایلی که سازمان برنامه ارائه کرد، مقرر شد مبالغ جداگانه ای به هر یک از سازمان های بیمه گر پرداخت شود. شاید یکی از دلایل این مشکل اخیر و پرداخت به دلیل شارژ خدمات از این طریق، این بود که بیمه سلامت به درستی سخت گیری کرده بود که خدمات پرستاری باید در HIS بیمارستان ثبت شود تا مشخص شود چه خدماتی پول پرداخت می شود. نکته دوم تاکید بیمه سلامت بر این اصل مهم است که این بودجه مشخص شده و باید در جای اصلی خود برای پرستاران هزینه شود.

وی گفت: اکنون ردیف اعتباری نرخ پرستاری تعیین شده است و بعید می دانم کسی از آن بودجه در جای دیگری هزینه کند. البته ما اصراری به داشتن ردیف اعتباری مجزا از سایر خدمات نداریم و آرزوی ما از بودجه سال 1402 این است که سرانه خدمات تشخیصی و درمانی را وارد کنیم تا مراقبت های پرستاری وزن و جایگاه خود را داشته باشد. .

ادامه دارد

دیدگاهتان را بنویسید