160 میلیارد تومان برای احیای قنوات خراسان جنوبی تصویب شد


ساعت: 17:45
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۳
کد خبر: 1889885

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی:

محمدی گفت: یکی از مهم ترین مصوبات بعد از سفر آیت الله رئیسی در بخش کشاورزی مربوط به احیا و احیای قنوات است که در سال های 1401 و 1402 160 میلیارد تومان برای آن مصوب و تخصیص داده شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اکبر محمدی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار خاورستان، اظهار داشت: یکی از دستاوردهای سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در حوزه کشاورزی، ایجاد سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بود. ستاد احیاء، بازسازی و مدیریت قنوات استان با تصویب 160 میلیارد تومان اعتبار تاکنون 151 کانال را احیا کرده است.

وی افزود: رئیس جمهور در سومین سفر خود به خراسان جنوبی 28 شهریور سال گذشته درخواست تشکیل ستاد احیای کانال را به عنوان اولین استان کشور داد.


160 میلیارد تومان اعتبار برای احیای قنوات خراسان جنوبی

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: یکی از مهم ترین مصوبات پس از سفر آیت الله رئیسی در حوزه کشاورزی مربوط به احیا و احیای قنوات است که برای آن 160 مورد میلیارد تومان مصوب شده است که در سال های 1401 و 1402 توزیع شده است.

محمدی گفت: سال گذشته 40 میلیارد تومان برای احیا و احیای قنوات مصوب شد که 37 هزار و 500 میلیون تومان اعتبار تخصیص یافت و تاکنون بیش از 151 کانال به طول 40 کانال در استان احیا و بازسازی شده است. کیلومتر

وی با بیان اینکه این طرح ها 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در حال اجراست، گفت: خراسان جنوبی بیشترین تعداد قنات در کشور را دارد زیرا بیش از 8 هزار قنات در استان وجود دارد که شناسایی و گواهی می کنیم. ،

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به وضعیت منابع و قنوات آب در استان گفت: بر اساس آمار شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی وجود دارد. 11905 منبع آب کشاورزی در استان که از این تعداد 2000 مورد است و 58 حلقه چاه، 6 هزار و 983 رشته قنات و 2 هزار و 864 رشته چشمه وجود دارد و تاکنون اطلاعات مکان 77 هزار و 500 رشته قنات ثبت شده است. گواهی شده.

محمدی افزود: شهرستان بیرجند با هزار و 875 قنوات بیشترین تعداد قنات در استان را دارد.

وی گفت: امسال شاهد افت 30 تا 100 درصدی آب در برخی از کانال های کوهپایه ای استان بوده ایم و این کاهش آب به دلیل خشکسالی های متعدد و طولانی مدت و هوادهی قنوات است، اما این امر باعث می شود. به این معنی نیست که کانال ها می میرند، بنابراین پس از بارندگی دوباره، آبدهی آنها افزایش می یابد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در دهه اخیر اجرای طرح های آبخیزداری در بالادست قنوات توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در دستور کار قرار گرفته است. و اجرای این طرح ها نقش موثری در آبیاری قنوات استان داشت.

محمدی گفت: بر اساس تفاهم نامه منعقده با منابع طبیعی و آبخیزداری استان، هماهنگی های لازم در حوزه احیا و اجرای طرح های آبخیزداری انجام خواهد شد تا بیشترین تاثیر را داشته باشد.

وی افزود: طول قنوات خراسان جنوبی چهار هزار کیلومتر است که نزدیک به 30 درصد آن احیا و احیا شده است و بقیه نیاز به مرمت دارند.


3600 رشته قنات در استان احیا شده است

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تاکنون حدود 3600 رشته قنات در خراسان جنوبی حداقل یک بار احیا شده است و برای احیا و احیای قنات ها حدود یک هزار و 439 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. تا سال 1405

محمدی با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر تشکیل ستاد احیای قنوات در سفر به خراسان جنوبی گفت: ستاد احیاء، بازسازی و مدیریت قنوات استان در 7 شهریور سال گذشته و بلافاصله پس از این سفر تشکیل شد. رئیس جمهور به ریاست استاندار و دبیر سازمان جهاد کشاورزی.

وی افزود: از محل اعتبارات احیا و احیای قنوات برای سال مالی جاری، احیا و بازسازی 290 کانال به حجم 68 کیلومتر در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی درباره تأثیر احیا و بازسازی قنوات بر افزایش آب در آنها گفت: به طور میانگین احیای قنوات حداقل 20 به تاثیر 30 درصدی در افزایش زهکشی و در برخی از کانال های استان احیا و بازسازی باعث افزایش چند برابری آب قنات شد؟


اعطای 20 میلیارد تومان اعتبار از سوی وزارت نفت

محمدی با اشاره به اینکه سالانه 195 میلیون مترمکعب آب از قنوات استان برداشت می شود، افزود: امسال علاوه بر حوضه به اعتبارات جالیز با اولویت قنوات، 20 میلیارد تومان اعتبار به این قنوات اختصاص یافته است. استان از محل اعتبارات وزارت نفت به دستور رئیس جمهور که در مرحله انعقاد قرار دارد مراحل قرارداد و مقدمات اجرا را طی می کند.

وی بیان کرد: تاکنون حدود 400 ماگ در خراسان جنوبی شناسایی شده است که هم اکنون برای ساماندهی ماگ ها نیازمند حمایت ویژه هستیم و انجمن صنفی ماگ ها باید هر چه سریعتر در استان تشکیل شود. و با حمایت این مجموعه هیچ مشکلی در اجرای طرح احیا و احیای قنوات نخواهیم داشت.

این مدیر افزود: این مدرسین دوره های آموزشی توسط کارشناسان کانال های جهاد کشاورزی گذرانده و از سوی سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان گواهینامه مهارت صادر شد.

محمدی بیان کرد: با ساماندهی مغنی ​​ها برای ساکنان بومی روستاها شغل ایجاد می شود و موکنی نیز به نگهداری قنوات رسیدگی می کند تا همیشه نیازی به مرمت و احیای آنها نباشد و هزینه شود. وام ها پس انداز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: طول مسیل های خراسان جنوبی در مجموع 4 هزار کیلومتر است و این استان با 6983 قنوات اولین استان کشور در تعداد قنوات است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید