1727 هزار میلیارد تن تسهیلات بانکی به چه کسانی داده شد؟ / تصمیم عجیب بانک ها برای جلوگیری از افزایش مطالبات معوق

ساعت: 14:52
تاریخ انتشار: 1400/10/07
کد خبر: 1795830

بانک مرکزی با پرداخت 1727 هزار میلیارد تن تسهیلات بانکی در 8 ماهه امسال به بخش‌های اقتصادی خبر داد که یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه باید مشخص شود این وام‌ها به چه کسانی اعطا می‌شود، گفت: به این ترتیب میزان وجوه به چه کسانی تعلق می‌گیرد. پرداخت شود ما باید شاهد رونق باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد: تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی در هشت ماهه امسال حدود یک هزار و 727 میلیارد تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 642 میلیارد تن افزایش 59.2 درصدی داشته است.

سهم سرمایه در گردش به صورت سرمایه در گردش در تمامی بخش‌های اقتصادی 1148 تریلیون تن است که معادل 66.5 درصد از کل وسایل پرداخت است.

برخی معتقدند اگر این وام ها طبق دستور بانک مرکزی تولید و پرداخت شود، باید شاهد رشد و جهش در اقتصاد کشور باشیم، اما به دلیل حجم تسهیلات پرداختی که بیش از 40 درصد است، این اتفاق نیفتاد. نقدینگی کل کشور

کارشناسان می گویند باید مشخص شود که این وام ها به چه کسانی و در کدام بخش ها اعطا شده است. البته برخی می گویند حدود 60 درصد این وام ها معوق است.

چرا رفاه نبود؟ / وام ها به چه کسانی داده می شود؟

عطا بهرامی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص مزایای خدمات پرداختی بانک ها گفت: اگر این مبلغ به بخش تولیدی و اقتصادی کشور پرداخت شده است باید شاهد جهش اقتصادی باشیم. اما این اتفاق نیفتاد: «اعلام این آمار ارزش چندانی ندارد.

وی افزود: بر اساس آمار بانک مرکزی، میزان تسهیلات پرداختی بانک ها به بخش های اقتصادی نسبت به سال گذشته 59 درصد افزایش یافته است. در سال های اخیر نیز آماری (افزایش یا کاهش) وجود داشته است، اما این وام ها را به چه کسانی داده اند؟

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این وام ها به بخش های اقتصادی اعطا شده است، افزود: به عنوان مثال یک شرکت ثبت شده و سیستم بانکی به آن وام داده است که همیشه این کار را کرده اند، اما باید اعلام کنند که چه تعداد سپرده مردم در شرکت ها وجود دارد. آنها همچنین وام دادند و در بازارها سرمایه گذاری کردند.

کیفیت خدمات بانکی مهم است

4cd44d71 da96 4788 9e92 299b9f10d312 خبر خاکستری

بهرامی با تاکید بر اینکه کیفیت این وام ها مهم است نه کمیت آن، ادامه داد: باید مشخص شود بانک ها این وام ها را به چه کسانی داده اند و چه ضمانتی دارند تا معوق نباشد. اگر بانک ها اعلام کنند که به چه کسانی وام داده اند، حفره ها به طور خودکار شناسایی می شوند.

وی در خصوص وجوهی که به عنوان سرمایه در گردش پرداخت می شود، با توجه به اینکه بخش تولیدی از کمبود سرمایه در گردش رنج می برد، گفت: بانک ها نیز به همین بهانه به شرکت ها یا سهامداران خود وام می دهند. آنها نام سرمایه در گردش را می دهند که اغلب برگردانده نمی شود.

چرا بانک مرکزی میزان مطالبات معوق بانک ها را اعلام نمی کند؟

این تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه در دوره جدید بهتر است بانک مرکزی آخرین میزان مطالبات معوق بانک ها را اعلام کند، گفت: این آمار چند سالی است که سانسور شده و نمی گوید چه تعداد بدهی معوق در دوره هما رخ داده است. آمار دقیقی در این مورد وجود ندارد، اما ظاهرا معوقات به بانک ها افزایش یافته است.

بهرامی افزود: هنوز برخی آمارها از بانک مرکزی منتشر نشده است اما پایین بودن نسبت کفایت سرمایه بانک ها نشان می دهد که وام های پرریسک داده اند و همه دارایی های سمی هستند که ارزشی ندارند. بانک مرکزی کنترل بانک ها را رها کرده و بانک های خصوصی در وضعیت بدتری قرار دارند، هرچند بانک های دولتی از نظر کفایت سرمایه در وضعیت بهتری قرار دارند.

استراتژی عجیب بانک ها برای جلوگیری از رشد مطالبات معوق

این کارشناس تصریح می کند: بانک ها وام های معوق را با اقدامات اسنادی – حسابداری یا با عنوان اوراق مشکوک منعکس می کنند تا به مطالبات معوق و معوق تبدیل نشود یا با دادن وام جدید، وام قبلی را تسویه کنند. یعنی پول در اسناد وام قبلی تسویه شده و وام جدید بدون تعویض پول ثبت می شود.

بهرامی گفت: متأسفانه استانداردهای سطح سه را اعمال نکرده ایم زیرا اگر وضعیت بانک ها شفاف شود در وضعیت بد اعتباری قرار می گیرند. آنها با آنها کار نمی کنند و این غیرقابل قبول است که بسیار خطرناک باشد.

پانزی / فروشگاه بازی تورم در ایران یک سیاست منتخب است

fd63b1c5 a459 4131 a584 877fd888487b خبر خاکستری

وی گفت: متأسفانه سیستم بانکی ما به فروشگاه پانزی گیمز تبدیل شده است یعنی به جای واسطه گری مالی سکه، ارز، مسکن و زمین می خرند که بر عهده بانک نیست. اکنون تعداد زیادی جای خالی برای بانک ها وجود دارد که آنها را نمی فروشند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: این بازی های پانزی باعث شده تورم در ایران به یک سیاست انتخابی و نه تصادفی تبدیل شود. چرا که نقش بانک ها در تورم چند رنگ است و هر چند سال یک بار با ایجاد موج شدید تورم، دارایی آنها 10 برابر می شود و بدهی های خود را با آن پرداخت می کنند.

دولت برای اصلاح نظام بانکی/ بانک های خصوصی زمینه اصلی نوسانات اقتصادی هستند

بهرامی تاکید کرد: اگر دولت آیت الله رئیسی تکلیف خود را برای بانک ها روشن نکند، این شرکت ها دولت را با چالش جدی مواجه خواهند کرد. تقریبا 20 سال از تولد بانک های خصوصی در اقتصاد ایران می گذرد و این بانک ها زمینه اصلی نوسانات اقتصادی هستند که نسبت به دوره قبل افزایش یافته اند.

وی با اعلام اینکه 87 درصد خلق پول توسط بانک ها به ویژه بانک های خصوصی انجام می شود، گفت: سهم دولت از خلق پول به دلیل کسری بودجه تنها 13 درصد است. بانک های خصوصی برای تحریک اقتصاد راه اندازی شده اند، اما پولی را خلق می کنند که اقتصاد کشور را با چالش جدی مواجه کرده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هزینه ماهانه دولت در چند ماه گذشته 21 هزار میلیارد تن بوده است، گفت: بانک ها و شرکت های تابعه در مرداد ماه سال گذشته تنها 250 درصد بورس را به دست آوردند. اگر نظام بانکی اصلاح نشود قطعا دولت با چالش جدی مواجه خواهد شد و این بانک ها دولت را ساقط خواهند کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید