3 نیروی دخیل در لایحه حجاب

3 نیروی دخیل در لایحه حجاب

قبل از اینکه به پاییز 1401 و اتفاقات سال گذشته برسیم، فشار امر به معروف و نهی از منکر و تاکید بیشتر بر اعمال حجاب در نهایت به اتفاقات چند ماه پیش منجر شد.

داوود حشمتی: قبل از اینکه به پاییز 1401 و وقایع سال گذشته برسیم، اصرار ستاد امر به معروف و نهی از منکر و تاکید بر فشار بیشتر برای اجرای حجاب، در نهایت به اتفاقات چند ماه قبل منجر شد. . با کاهش اعتراضات شاهد تغییراتی در وضعیت حجاب در جامعه بودیم. این تغییرات باعث شد تا سنت گرایان برای پایان دادن به این وضعیت، دولت را تحت فشار قرار دهند. در نهایت پیش نویس لایحه ای وجود دارد که با دو گزینه به مجلس ارسال می شود. نسخه اولیه که قوه قضاییه نوشت و به دولت داد و نسخه ثانویه که دولت باید به مجلس بفرستد.

دو نسخه که مشخصا تفاوت هایی با هم دارند. اختلافاتی که برای جلب رضایت جنبش رادیکال نزدیک به دولت ایجاد شد تا نگرانی های خود را برطرف کند. به نظر نمی رسد نگاه قوه قضائیه به نحوه برخورد با حجاب با دیدگاه حامیان دولت و اصولگرایان تندرو همخوانی داشته باشد. این را از نقد لایحه قوه قضائیه مشخص می کند. به طور خلاصه، انتشار لایحه اولیه حاوی پیامی با مضمون زیر بود: «نظر قوه قضائیه با دیدگاه تندروها همخوانی ندارد».

اول: لایحه منتشر شده

اوایل هفته جاری خبر رسید متن لایحه حجاب که توسط قوه قضائیه تهیه شده بود به دولت ارسال شده است. بلافاصله پس از آن متنی در فضای مجازی منتشر شد که ادعا می شد متن پیش نویس لایحه حجاب است. هیچ کس در مورد منشاء این لایحه و انتشار آن صحبت نمی کند. حتی مشخص نبود که آیا این لایحه دقیقاً به مجلس ارسال می شود یا خیر. با این حال رسانه ها آن را تحلیل کردند.

اعتراضات به این لایحه از ارگان های نزدیک به قدرت آغاز شد. آنها از دولت می خواستند که فشار بیشتری بر مردم در خیابان ها و اماکن عمومی وارد کند. اصراری که در نهایت منجر به آن شد که فرجا طرح خود را با حضور پررنگ رسانه ای در 6 فروردین آغاز کند. اکنون یک ماه از این طرح می گذرد و طبیعتا نحوه کار همچنان مورد رضایت این قشر نبوده است.

اگر به روزنامه‌های کیهان و همشهری و نوشته‌های حمید رسایی نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که لایحه‌ای که قوه قضائیه تنظیم کرده فقط به نفع آنها نیست. بلکه به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

دوم: حساب نامطلوب

جریان اصولگرای تندرو به تدریج انتقادات به این لایحه را از سطح گروه های تلگرامی و کانال های ایتا حذف کرد و علناً در رسانه ها فریاد زد. روزنامه کیهان در حمله به این لایحه نوشت: با نگاهی به مفاد این لایحه و مقایسه مواد پیشنهادی با قوانین موجود، به نظر می رسد که لایحه مورد بحث برای مقابله با حجاب نبوده، بلکه با هدف ( هر چند ناخواسته) از بین بردن موانع.” قانون موجود است و زمینه برای گسترش این پدیده زشت فراهم شده است!…» (کیهان، 1 خرداد 1402).

روزنامه همشهری نیز با انتقاد از این لایحه به قوه قضائیه حمله کرد و نوشت: در متنی که در فضای مجازی به عنوان لایحه جدید عفاف و حجاب منتشر شد و البته دولت، قوه قضائیه و مجلس متن رسمی آن را منتشر نکردند. قوانین و مقررات دستخوش تغییرات گسترده و نگران کننده ای شده است که اگر درست باشد ضربه بدی به شأن والای قوه قضائیه وارد می کند. ستون فقرات این تغییرات این است که مقامات قضایی کشور رعایت نکردن حجاب شرعی را قبل از اینکه منجر به کشف پوشش کامل سر شود، جرم زدایی کردند و آن را کاملاً مجاز دانستند و حتی از مهار فیزیکی مجرمان – حتی اگر کاملاً بی حجاب بودند – از مأموران جلوگیری کردند. .حجاب.یا نیمه برهنه اند، تا برهنه شوند – جلوی راه را بگیر! (همشهری 2 خرداد 1402).

حمید رسایی یکی از نزدیکان به تفکر پایداری نیز به منتقدان (که احتمالاً از دوستان او بودند) گفت که باید منتظر بمانند تا دولت لایحه را تغییر دهد. وی نوشت: «لایحه قوه قضاییه طبق قانون به دولت ارائه شده است. دولت آن را در کمیته های خود بررسی کرد و تغییراتی در آن ایجاد کرد. طبق قانون این لایحه باید از طریق دولت به مجلس ارسال شود و قوه قضائیه نمی تواند مستقیما لایحه ارسال کند. من دیروز مجلس بودم. هنوز لایحه ای به مجلس ارائه نشده است. بنابراین اساساً متن مورد بررسی در مجلس نهایی نشده است تا قابل نقد باشد. دوستانی که نقد می کنند بر اساس مطالبی است که برخی رسانه ها منتشر کرده اند که من نمی دانم صحت دارد یا نه».

ثالثاً: آنچه از تفاوت ها می فهمیم

از محتوای مطالب منتشر شده موارد زیر را درک می کنیم:

1- لایحه ای که منتشر شد لایحه قوه قضائیه بود نه دولت.

2- تندروها از این لایحه ای که توسط قوه قضائیه تهیه شده ناراحت هستند و به شدت به آن انتقاد می کنند.

3- دولت تغییراتی در این لایحه ایجاد کرد. این موضوع در نخستین روز خرداد ماه در گفت و گو با رسانه ها توسط سخنگوی دولت نیز تایید شد.

4- لایحه ای که دولت تهیه کرده و در آستانه ورود به مجلس است هنوز در صحن علنی نیست.

5- در عبارت «این ضربه بدی به شأن والای قوه قضائیه است» که روزنامه همشهری نوشته، دقت بیشتری شود زیرا محل درگیری را روشن می کند. در واقع از دیدگاه آنها، ارائه این لایحه موجب تضعیف «حیثیت» دستگاه قضایی می شود.

6- پس از انتشار لایحه ای که دولت به مجلس می فرستد باید با لایحه فعلی مقایسه شود و تفاوت های این دو لایحه در واقع تفاوت در نوع نگاه قوه قضائیه و مجریه به موضوع رسیدگی است. حجاب

و در نهایت:

اما سوال اینجاست که اولین لایحه زمانی که باید توسط دولت تغییر می کرد چرا و چگونه منتشر شد؟ پاسخ به این سوال یکی از دو احتمال نیست: یا قوه قضاییه لایحه ای را منتشر کرد که برای شفاف سازی دیدگاه خود در مورد حجاب تهیه شده بود یا این لایحه توسط دولت برای افزایش فشار بر قوه قضاییه به بیرون درز پیدا کرد و دولت باید تغییراتی ایجاد کند. به این قانون

فراموش نکنیم که دیدگاه این گروه در این موارد چقدر افراطی است. رجانیوز ماه گذشته در یادداشتی با عنوان «چک های میلیونی غیرقابل نقد» ضمن توصیه به نهاد حزب الله برای فاصله گرفتن از دولت نوشت: باید از دلال (دولت) جدا شود و پلیس بد شود. «باید رژه خیابانی برگزار شود.» «دستور کار همه در محیط های کوچکتر مانند دانشگاه، محله، بسیج، مسجد، هیئت و غیره. مختص شرایط است باید بیش از حد شلوغ باشد.”

به نظر می رسد جریانی «در خیابان» همچنان به دنبال ایفای نقش «پلیس بد» است و می خواهد با «معامله» فشار بیشتری به مسئولان وارد کند. توپ اکنون در زمین مجلس است که پیش از این جبهه ثابت فکر می کرد قوانین مرتبط با حجاب را نادیده می گیرد. اما سوال اصلی که باید به آن پاسخ داده شود این است که آیا پشت این «مشغول کاری» و «سفارش خیابان» اهدافی نهفته است که ما از آن بی خبریم؟

دیدگاهتان را بنویسید