4 دی ماه “روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی” نامگذاری شده است.


ساعت: 13:04
تاریخ انتشار: 1301/07/30
کد خبر: 1905002

4 دی مصادف با انتشار نامه تاریخی امام راحل در سال 67 به عنوان «روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» نامگذاری شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ 4 دی مصادف با انتشار نامه تاریخی امام راحل در سال 67 به عنوان «روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» نامگذاری شده است. سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و جمعی از اعضای مجمع هماهنگی مراکز تحقیقات تاریخی و بانک‌های اسناد ایران (مهتاب) طی مکاتبه‌ای در بهمن ماه 1400 با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کردند. پنجم دی ماه به عنوان «روز تاریخ نویسی انقلاب اسلامی» در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

این پیشنهاد پس از بررسی در هفتاد و هفتاد و یکمین جلسه شورای فرهنگی کل کشور به تصویب رسید تا پنجم دی ماه به عنوان «روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» در تقویم رسمی کشور ثبت شود.

شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در جلسه اخیر خود در تاریخ 26/07/1301 به ریاست سید ابراهیم رئیسی این پیشنهاد را تصویب کرد. از این رو پنجم آذرماه به عنوان «روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است.

در 4 دی ماه 1367 حضرت امام خمینی (ره) پیامی صادر کردند و سید حمید روحانی را مأمور تدوین تاریخ انقلاب اسلامی کردند.

در بخشی از پیام امام آمده است: امروز مانند همیشه در تاریخ انقلاب ها عده ای مشغول نگارش تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی ایران هستند که سرشان در مهدهای غرب و شرق است. دنیا پر است از تعریف و تمجید و توهین افراد خاص، له یا علیه دیگران، یا رویدادهای قابل بحث، اگر بتوانید تاریخ را با صدا و فیلمی که محتوایی متفاوت از انقلاب با زبان توده‌های رنج‌دیده دارد مستندسازی کنید، انجام داده‌اید. یک چیز خوب و شایسته در تاریخ ایران پایه های تاریخ انقلاب اسلامی ما و خود انقلاب باید بر دوش پابرهنگان خشمگین قدرت ها و ابرقدرت ها باشد.

پیشنهاد نامه تعیین 4 دی ماه به عنوان روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی به امضای مجموعه سازمان های اسناد (سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، پژوهشگاه مطالعات سیاسی و…) پژوهش، دفتر پژوهش و تدوین تاریخ ایران، مؤسسه تحقیقات تاریخی، مرکز بررسی اسناد معاصر و تاریخی) رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید