4 سال از فیلتر تلگرام می گذرد. رئیسی و کلیباف همچنان از آن استفاده می کنند

4 سال از فیلتر تلگرام می گذرد.  رئیسی و کلیباف همچنان از آن استفاده می کنند

روز جدید : چهار سال از فیلتر شدن تلگرام به دستور بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه برای قطع دسترسی ایرانیان به تلگرام در تهران می گذرد. در این مدت سوالات زیادی درباره تاثیرگذاری این کار مطرح شد و سوال اینجاست که فیلتر شدن تلگرام تا چه حد مانع استفاده از آن شده است.

برای پاسخ به این سوال مراجعه به دیتای تلگرام می تواند مفید باشد. بر اساس این یافته ها، اگرچه استفاده از تلگرام و محتوای آن نسبت به دو سال گذشته کاهش یافته است، اما نسبت به تیرماه سال گذشته این مشکل تغییر محسوسی نداشته است.

نتایج این داده‌ها و بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگرچه فیلترینگ تلگرام باعث کاهش استفاده از آن شده است، اما فیلترهای آن به هدف اصلی خود که مسدود کردن دسترسی ایرانیان به تلگرام است، نرسیده‌اند و تاکنون بسیاری از ایرانی‌ها، حدود ۴۰ درصد از آنها، همچنان از تلگرام استفاده می‌کنند. آنها این کار را انجام می دهند. البته طی این 4 سال پس از کاهش استفاده از تلگرام، استفاده از واتس اپ و اینستاگرام افزایش چشمگیری داشته و این دو پلتفرم بیشترین استفاده را در بین ایرانیان داشته اند. افزایش روزافزون استفاده از واتس اپ، اگرچه امکانات آن بسیار کمتر از تلگرام است، اما می توان آن را به فیلترینگ تلگرام نسبت داد.

از دیگر نشانه های خرابی فیلترینگ تلگرام می توان نام برد. پس از فیلتر شدن تلگرام، بسیاری از مقامات دولتی و رسانه ها به پیام رسان های داخلی و دیگر شبکه های اجتماعی مهاجرت کردند و صفحات تلگرامی خود را بستند. اما اکنون پس از 4 سال فیلترینگ تلگرام، شاهد بازگشت تعداد زیادی از آنها به تلگرام هستیم. از جمله می توان به صفحات تلگرامی ابراهیم رئیسی و محمد باکر کلیباف و فعالیت های رسانه ای خبرگزاری های فارس و تسنیم اشاره کرد. اما نکته جالب فعالیت کانال تلگرامی «عدالت نیوز» در تلگرام است که اخبار قوه قضائیه را پوشش می دهد در حالی که حکم فیلترینگ تلگرام از سوی یکی از بازپرسان دادسرای فرهنگ و رسانه صادر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید