4 هزار و 137 مددجوی جرایم غیرعمد در استان کرمان از زندان آزاد شدند/ 23 اعیاد گلریزان ماه رمضان امسال برگزار می شود.


ساعت: 09:56
تاریخ انتشار: 1401/01/16
کد خبر: 1819550

سید حجت الله موسوی قوام در ستاد دیه ستاد دیه در دو دهه از تاسیس در استان گفت: تاکنون 4 هزار و 137 مشتری غیرعمد در استان کرمان از زندان آزاد شده اند که بیش از 101 میلیارد تومان برای آنها هزینه شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرمند، سید حجت اله موسوی قوام مدیرعامل کارخانه دیه کرمان در گفتگو با رسانه ها از رسالت دیه حول دو محور درمان و پیشگیری خبر داد و گفت: در حوزه درمان و جمع آوری کمک های مردمی به خوبی کار کرده ایم. «ما یکی از استان های پیشرو هستیم که جشنواره های گل برگزار می کنیم و منابع مالی را تامین می کنیم.

وی افزود: در بحث پیشگیری که بسیار مهمتر است، اما نه تنها مسئولیت ستاد دیه، بلکه باید از طریق مراکز علمی، دانشگاهی و فرهنگی افکار عمومی را بسیج کنیم تا بتوانیم از زندانی شدن افراد جلوگیری کنیم. برنامه ریزی هماهنگ و منظم.»

موسوی در تشریح برنامه ها و اهداف ستاد دیه گفت: دو گروه زندانی در زندان ها داریم که دسته اول سرقت، مواد مخدر و … که جزو برنامه های ما نیست و دسته دوم شامل این زندانیان است. . که مجرم نیستند و تنها با جنایات غیرعمد ناخواسته به ورطه زندان کشیده شده اند.

موسوی قوام 4 گروه از دست اندرکاران طرح ستاد دیه را برشمرد و گفت: گروهی از بدهکاران دیه تصادفات رانندگی یا کارگاهی هستند که برخی از بدهکاران مالی که چک به آنها به قصد کلاهبرداری برگشت داده نمی شود، اما صادقانی هستند که غیر ارادی ورشکست شده است.مالی و بخشی که باید مهریه و نفقه همسرانشان را بپردازند.

وی در ارائه ستاد دیه پس از گذشت دو دهه از تاسیس در استان تصریح کرد: تاکنون 4 هزار و 137 مددجوی اتفاقی در استان کرمان از زندان آزاد شده اند که در مجموع 101 میلیارد و 700 میلیون تن برای آنها هزینه شده است. 2524 نفر به ارزش 62 میلیارد و 700 میلیون تومان با کمک های مردمی و خیریه و 657 نفر نیز با تسهیلات بانکی از زندان آزاد شدند.

موسوی قوام گفت: وام های ما 2 قسمت است. بخشی از آن اعتبار دولتی است که در قالب تسهیلات در اختیار ما قرار می گیرد، تسهیلاتی که زندانیان می توانند از آن برای پرداخت بدهی خود استفاده کنند و بخشی دیگر به صورت کمک های مردمی است که در حوزه بانکی به زندانیان ارائه می شود. خدمات و 657 نفر تا مبلغ 18 میلیارد و 474 میلیون تومان تاکنون موفق به اخذ تسهیلات از بانک ها و آزادی از زندان شده اند.

مدیر ستاد دیه افزود: 657 نفر موفق به اخذ تسهیلات از صندوق حمایت شده اند و بانک ها تاکنون 18 میلیارد و 474 میلیون تن از زندانیان ما را به استان پرداخت کرده اند.

وی ادامه داد: صندوق بیمه خسارت های بدنی نیز در کنار مجموعه گیاه دیه قرار دارد. آن دسته از افرادی که دیه بدهکار هستند و به صندوق کمک می کنند، صندوق مشکل را حل می کند. تاکنون 224 نفر از صندوق بیمه خسارت های بدنی تسهیلات دریافت کرده اند که آزاد شده اند و مبلغی که تاکنون به کارخانه دیه کمک کرده 19 میلیارد و 747 میلیون تومان است.

موسوی گفت: 723 نفر بدون پرداخت پول از طریق جلسات صلح و سازش از زندان آزاد شدند. یکی از برنامه های ما این است که نمایندگان ستاد دیه استان با شکات رایزنی و کسب رضایت کنند. منتشر شده و مهمتر از آن در حال بررسی است و خوشبختانه استان در این موضوع خوش درخشیده است.

وی ادامه داد: از طریق جلسات صلح و سازش تا حد امکان امتیازاتی دریافت می کنیم که برخی مبالغ به دلیل رضایت شاکی کاهش می یابد و برخی نیز بر عهده خود زندانی است و چنین زندانی می تواند بدهی خود را پرداخت کرده و آزاد شود.

موسوی تاکید کرد: سقف میزان کمک های ستاد دیه حداکثر 200 میلیون تن در قالب وام قرض الحسنه از بانک های موجود است.

وی با بیان اینکه ارائه این ستاد در سال گذشته بسیار موفق بوده است، افزود: ستاد دیه استان کرمان هم در جذب کمک های مردمی و هم در زمینه آزادی زندانیان آزاد شده از زندان سرآمد بوده و در سال گذشته 326 زندانی بسته شده است. استان کرمان آزاد شد در سال 1400 مبلغی که در سال گذشته پرداخت کردیم 23 میلیارد و 26 میلیون تن بود که در سال گذشته 18 میلیارد و 650 میلیون تن از کمک های مردمی پرداخت شد که نسبت به سال های گذشته 20 درصد افزایش داشت.

موسوی افزود: سال گذشته 3 میلیارد و 618 میلیون تن تسهیلات بانکی از محل کمک های خیرین داشتیم. از محل تسهیلات بانک ها در سال گذشته، صندوق جبران خسارت 573 میلیون تنی سال گذشته به بدهکاران کمک کرد. .

وی تاکید کرد: 196 نفر از شاکیان موفق بودند، 287 میلیارد تن کاهش بدهی داشتیم، شاکیان را خیر گیاه یا بخشش آنها می دانیم و در سال گذشته 24 مراسم گلریزان در سراسر استان برگزار کردیم.

موسوی اذعان داشت: از ابتدای آذرماه سال گذشته و همزمان با آغاز هفته بسیج، سپاه ثارالله و بخش های مختلف بسیج اعم از کارگری، کارمندی و … در ستاد دیه استان مستقر شدند. آزادی داشتیم، اسرای مکتب سلیمانی را آزاد کنید، برکاتی هم برای جمع بود که آزادگان یا در گلزار شهدای کنار مزار سردار و یا در بیت الزهرا اجرا می شدند.

وی افزود: در هفته بسیج 70 نفر از زندان آزاد شدند. در سالگرد سردار سلیمانی ۶۳ اسیر در سالگرد شهادت وی آزاد شدند. در پایان سال، 37 زندانی آزاد شده بودند.

رئیس ستاد دیه کرمان اعلام کرد: آمار اسرای ما شناور است و مدام در حال تغییر است، هم آزادی داریم و هم ورود. در حال حاضر آخرین استعلام حاکی از آن است که 147 نفر از واجدین شرایط از زندان های دربام واجد شرایط کمک از ستاد دیه هستند.

81 چک معکوس بدهکاران مالی ما هستند

موسوی گفت: 56 فقره جهیزیه و 8 فقره نفقه که 47 فقره آن در کرمان، 12 فقره در گیرافت، 11 فقره در رفسنج و 11 فقره در بم، 9 فقره در زرند، 7 مورد در بافت، 5 مورد در سیرجان و کهنوج است. در شهربابک 4 نفر هستند و خوشبختانه در زندان منوجان زندانی غیرعمد نداریم.

وی گفت: اولویت با زندانیانی است که سالهای حبس بیشتری دارند. تا الان فقط 6 نفر داریم. از سال 1999 ما 8 نفر در زندان داریم. نگران پارسال نباش

سخنگوی ستاد دیه افزود: جذب کمک های خیرین و اساس کار این است که بتوانیم با کمک مردم این موسسه را اداره کنیم. هدف اول ما جلب کمک های مردمی و دوم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی این کار خوب و خداپسندانه در سطح جامعه است.

وی گفت: مقام معظم رهبری همه ساله در ماه مبارک رمضان به ستاد دیه کمک می کنند. در چند روز آینده که تعطیلات گلریزان تهران است حتما مثل هر سال کمک خواهد کرد چون برنامه اش کمک به زندانیان دیه است.

موسوی تاکید کرد: ما خیریه های زیادی در سراسر کشور داریم، اما مقام معظم رهبری که به همه کمک نمی کنند، اما نشان از اعتمادشان به ستاد دیه است، هر سال چراغ کمک های اولیه را روشن می کند و بعد سر سه نفر را روشن می کند. شاخه ها بالاخره مردم و نهادها به این جشن شکوفه ها پایان می دهند.


مدیرعامل استانداری کرمان دیه گفت: طی جلسه ای با مسئولان استانی برنامه ای تهیه کردیم و به تمام شهرستان ها ارسال شد تا در ماه رمضان همه شهرستان ها نیمه دوم ماه مبارک رمضان مصادف با سالروز ولادت را جشن بگیرند. از اهل بیت امام حسن مجتبی و امروز جشن گلزارهای ما در شهرستان ارزویه آغاز شد.

وی افزود: یک روز، یک روز بین آنها، طبق برنامه اعلام شده در ماه مبارک رمضان، 23 شهرستان قرار است جشنواره گلریزان را برگزار کنند و ستادهای تشکیل شده با محوریت خیرین در حال شناسایی هستند.

موسوی در پایان خاطرنشان کرد: در مرکز استان همزمان با میلاد با سعادت کریم اهل بیت امام حسن (ع) پنج شب گل در سریال صدا و سیما را سپری خواهیم کرد که به صورت زنده از شبکه استانی پخش شود. متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید