40 مقام سابق غربی از بایدن خواستند به برجام بازگردد


ساعت: 17:36
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۰۱
کد خبر: 1823651

گروهی متشکل از 40 مقام دولتی سابق و کارشناسان برجسته منع اشاعه، سیاست دولت ترامپ در مورد منع اشاعه را «غیر مسئولانه» خواندند و از دولت بایدن خواستند تا مذاکرات برای احیای برجام را با موفقیت به پایان برساند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ گروهی متشکل از 40 مقام دولتی سابق و کارشناسان برجسته منع گسترش تسلیحات تسلیحات تسلیحاتی از دولت بایدن خواسته اند تا مذاکرات در مورد بازگشت به توافق هسته ای با ایران را با موفقیت به پایان برساند، با این استدلال که تهران یک یا دو هفته فرصت دارد تا اورانیوم کافی با سلاح های بمباران تولید کند. فاصله

به گزارش واشنگتن پست، کارشناسان در بیانیه ای که امروز (پنجشنبه) منتشر می شود، تغییر سیاست دولت ترامپ را که از توافق بین قدرت های جهانی و ایران در سال 2018 مستثنی شده بود، «غیر مسئولانه» و ادعا کردند. که “خطر تبدیل شدن ایران به کشوری در آستانه فعالیت هسته ای را افزایش می دهد.”

او گفت: «همه طرف‌های مذاکره به طور فزاینده‌ای نسبت به دستیابی به توافقی جدید برای تمدید قرارداد 2015 بدبین هستند… تقریباً همه قانون‌گذاران جمهوری‌خواه و بسیاری از دموکرات‌ها گفته‌اند که مخالف هرگونه توافق با ایران هستند». گزارش ها مبنی بر اینکه دولت آمریکا در حال بررسی حذف عنوان “تروریست” سپاه پاسداران است شدت گرفته است. توافق گسترده ای در دولت ایالات متحده در مورد خطرات عدم تمدید توافق وجود دارد، اما در مورد اینکه آیا تهدید هسته ای به جای میدان مین سیاسی است یا خیر، اختلاف نظر زیادی وجود دارد.

بر اساس این گزارش، «حامیان حتی در حال بررسی حذف این برچسب هستند و استدلال می‌کنند که این موضوع تا حد زیادی نمادین خواهد بود، زیرا سپاه همچنان تحت تحریم‌های بسیاری قرار خواهد گرفت».

بیانیه کارشناسان مستقیماً به این موضوع اشاره نکرده است، اما گفته شده است که برخی در کنگره تهدید کرده اند که اقدامات لازم برای بازگرداندن ایران به محدودیت های تعیین شده توسط برجام را مسدود خواهند کرد. آنها ادامه دادند که کمپین ترامپ برای فشار حداکثری برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران، که به گفته او با هدف دستیابی به توافقی بهتر یا جامع‌تر است، نه تنها به وعده‌های خود عمل نکرده، بلکه راه را برای ایران هموار کرده است. «محدودیت‌های هسته‌ای برجام و تسریع ظرفیت آن برای تولید مواد هسته‌ای از بمب».

آنها بر خلاف اهداف صلح آمیز ایران گفتند: «در نتیجه، اکنون تخمین زده می شود که مدت زمانی که ایران برای تولید مقدار قابل توجهی (25 کیلوگرم) بمب اورانیوم … برای بیش از یک سال تحت برجام نیاز دارد.» برنامه هسته ای “به حدود یک یا دو هفته کاهش یافت.”

به گزارش رسانه های آمریکایی، امضاکنندگان این بیانیه شامل کارمندان فعلی و سابق بولتن علوم اتمی، انجمن کنترل تسلیحات، اتحادیه دانشمندان نگران و بنیاد پلاژرز و همچنین دیپلمات ها و کارشناسان دانشگاهی سابق آمریکایی و اروپایی هستند.

دولت بایدن گفته است که قصد دارد با بازگشت به برجام، آن را احیا کند، اما تاکنون از اقدامی برای اجرای تعهدات واشنگتن خودداری کرده است. در ماه‌های اخیر، قانون‌گذاران آمریکایی بارها نسبت به برنامه هسته‌ای ایران و احیای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تحت فشار قرار دادن ایران و کسب مواضع در مذاکرات ابراز نگرانی کرده‌اند. مقامات ایرانی فقدان تصمیم سیاسی آمریکا برای لغو تحریم‌ها را مانعی برای دستیابی به نتایج نهایی می‌دانند و می‌گویند که بهره‌برداری کامل از منافع اقتصادی و لغو موثر تحریم‌ها اولویت اصلی تهران است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید