مقام ارشد دولت بایدن: دیپلماسی با فروپاشی برجام دفن نخواهد شد

مقام ارشد دولت بایدن: دیپلماسی با فروپاشی برجام دفن نخواهد شد

مقام ارشد دولت بایدن می گوید: با یا بدون برجام، دیپلماسی با ایران ادامه دارد زیرا زمان احیای برجام مشخص نیست.

رویترز امروز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت که حتی اگر برجام نتواند احیا شود، درب دیپلماسی با ایران باز خواهد ماند.

رویترز در تحلیلی از وضعیت کنونی مذاکرات رفع تحریم ها در وین نوشت: نزدیک به دو سال است که ایالات متحده تلاش کرده و نتوانسته توافق هسته ای 2015 را احیا کند. اما واشنگتن و متحدان اروپایی اش از بستن درهای دیپلماسی خودداری می کنند. با ایران

رویترز به نقل از مقامات غربی نوشت که رویکردهای جایگزین برای دیپلماسی خطرات خود را دارد. از یک سو، پیامدهای حمله نظامی به ایران غیرقابل پیش بینی است و از سوی دیگر، ایران هنوز مواد و فناوری هسته ای لازم برای ساخت بمب هسته ای را در اختیار ندارد و هنوز زمان برای تغییر مسیر تهران وجود دارد. .

رویترز در ادامه این مقاله اعلام کرد: ایران در حال حاضر 60 درصد اورانیوم را در تاسیسات هسته ای خود از جمله فردو که در کوه ها ساخته شده و با بمباران از بین بردن آن سخت تر است، غنی می کند.

تعدادی از دیپلمات‌های غربی با رد بررسی اقدام نظامی علیه ایران، به رویترز گفتند که چنین حمله‌ای تمایل ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را افزایش می‌دهد و خطر انتقام‌جویی ایران را به خطر می‌اندازد.

یک دیپلمات غربی به رویترز گفت: «فکر نمی‌کنم کسی گزینه نظامی را در کوتاه‌مدت بررسی کند». راه حل (مشکل هسته ای) نظامی نیست.

به گفته یک دیپلمات دیگر، «بدون حمایت غرب برای اسرائیل غیرممکن است که ایران را بمباران کند».

دیپلمات ها به رویترز گفتند که غنی سازی 90 درصدی خط قرمز غرب است و ایران هنوز چنین اقدامی نکرده است.

یک دیپلمات غربی به رویترز گفت: اگر ایران بخواهد آشکارا برنامه نظامی خود را از سر بگیرد و غنی سازی 90 درصدی را انجام دهد، همه رایزنی ها در آمریکا، اروپا و اسرائیل تغییر خواهد کرد. به گفته این دیپلمات، راه دیپلماسی تا آغاز غنی سازی 90 درصد باز خواهد بود.

به گزارش رویترز، ایران تمدید توافق هسته ای را منوط به تکمیل تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ذرات اورانیوم در سه سایت کرده است. آمریکا و متحدانش با این شرط موافقت نکرده اند.

یک مقام ارشد دولت بایدن که نخواست نامش فاش شود، گفت که علیرغم توقف مذاکرات هسته ای، انریکه مورا، دیپلمات اسپانیایی که مذاکرات را هماهنگ می کند، “به گفتگو با همه طرف ها ادامه می دهد.”

تعیین زمان و چگونگی احیای برجام دشوار است

یک مقام ارشد دولت بایدن گفت که حتی اگر توافق هسته ای نتواند احیا شود، راه حل های دیپلماتیک دیگری ممکن است در دسترس باشد.

وی افزود: تعیین زمان و چگونگی احیای برجام دشوار است. حتی اگر برجام از بین برود، به این معنا نیست که دیپلماسی دفن خواهد شد.

وزارت امور خارجه ایران اخیرا با صدور بیانیه ای 11 ماده ای خطاب به کشورهای اروپایی نوشت: در جریان مذاکرات برای ازسرگیری اجرای کامل و موثر برجام، خواسته های جمهوری اسلامی ایران همواره در چارچوب برجام بوده است. مذاکرات وین اما فهرست بلندبالای نقض‌های فاحش طرف اروپایی و آمریکایی در جریان اجرای برجام، ایران را مجبور می‌کند نسبت به آینده واقع‌بین باشد.

هدف جمهوری اسلامی ایران انعقاد یک توافق باثبات و باثبات است، توافقی که در آن منافع عملی لغو تحریم ها برای ایران تضمین شود. و دوم اینکه نباید به راحتی توسط سیاست داخلی دولت ها نقض شود. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد بر اساس پیش نویس مذاکرات وین که حاصل ماه ها مذاکرات سخت و فشرده بود، مذاکرات را به نتیجه برساند. اکنون احزاب غربی مخالف با اتخاذ سیاست های غیرواقعی و محاسبات نادرست دچار سردرگمی شده اند.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای مسئول معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای، همواره بر اساس تعهدات بین المللی خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری داشته و مصمم به ادامه این همکاری است. همچنین به کشورهای غربی توصیه می کنیم که فضای همکاری فنی ایران و آژانس را با پرهیز از کار سیاسی تخریب نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید