5000 تن چای تاریخ مصرف گذشته در انبار NB چه می کنند؟!

5000 تن چای تاریخ مصرف گذشته در انبار NB چه می کنند؟!

چگونه سود کشاورزان ایرانی و پول ملت در انبارهای بانک ملی تبخیر می شود
آفتاب یزد – رضا بردستانی: با ورق زدن روزنامه ها که به یک عادت روزمره تبدیل شده است، آگهی درج شده در صفحه دوم روزنامه … مورخ چهارشنبه سوم خرداد (روزنامه شماره 8780) توجه ما را به خود جلب می کند. ; “اطلاعیه مزایده چای یوم الله بانک ملی/ نوبت 2 (تاریخ گذشته)” به مبلغ 5000 تن. در متن آگهی اطلاعات عجیب تری آمده است: «بانک ملی ایران در نظر دارد، مطابق با تصویب … تاریخ … (تصویر مزایده پیوست گزارش) … بر اساس ضوابط و ضوابط 5000 تن چای سالیانه در انبارهای «…» از طریق مزایده الکترونیکی سراسری دولت (ستاد ایران) صرفاً برای مصارف صنعتی و صادرات به کشورهای آسیای میانه و روسیه در بالاترین حد ممکن است. قیمت پیشنهادی مطابق با قوانین مربوطه و شرایط و ضوابط مندرج در اسناد/شرایط مناقصه و تعهد فروش شرکت در مناقصه. لازم به ذکر است در این آگهی مبلغ اصلی مزایده 825 میلیارد ریال می باشد.

> 5000 تن چای از سال های گذشته

در انبار بانک ملی چه می کند؟!
در همان زمان با دیدن این آگهی سوالات زیادی برای ما پیش آمد از جمله اینکه 5000 تن چای کهنه در انبار بانک ملی چه می کند؟ در همان روز و پس از جستجوهای اولیه، اطلاعات باورنکردنی پیدا کردیم که به طور مستقل نه تایید می کنیم و نه تکذیب، اما بررسی ها نشان می دهد. این 5000 تن تمام ماجرا نیست و عدد واقعی می تواند بسیار بیشتر از این عدد و رقم باشد!

به جز این سوال: 5000 تن چای معوق در انبار بانک ملی چه می کند؟! می دانیم که ماجرای این مقدار چای ذخیره شده در انبار بانک ملی ریشه در تسهیلات داده شده به چایکارانی دارد که محصولاتشان به عنوان وثیقه یا وثیقه عدم پرداخت وام محسوب می شود و در این بین اتفاقاتی نیز رخ داده است. که این مقدار از محصول تلاش چایکاران بعد از انقضا به حراج گذاشته می شود! به هر حال این محصول محبوب خانواده های ایرانی به هدر رفت.

و چند سوال:
– اگر بانک ملی محصول چایکاران را به اصطلاح ضمانت و تضمین تحت هر عنوانی پذیرفته و توقیف کرده است، چرا نباید اقدامی در جهت تبدیل آن به پول انجام دهد تا این مقدار چای منسوخ شود. ?

  • اصل ماجرا این سوال است که در واقع چرا بانک باید محصول کشاورز را به عنوان وثیقه و تضمین بپذیرد، آیا بانک ملی تجارت چای دارد؟
  • – از نظر قانونی آیا بانک چنین مجوزی داشته است؟

  • – اشاره می شود که مقصد این مقدار چای خارج از کشور (آسیای میانه و روسیه) است، چه تضمینی وجود دارد که این چای قدیمی پس از خروج از کشور فقط برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار گیرد و در طول مدت زمان به “چای” تبدیل شود. چای کیسه ای و تی کیسه ای و سر مورچه را فرآوری کنید و در کشور خودمان به عنوان واردات وارد چرخه مصرف نشود و استفاده شود، می گویید چای تست شده است، چای قاچاق را چه می کنید؟
  • – بانک ملی در صورت عدم توانایی کشاورز در پرداخت چای (محصول تولیدکنندگان چای) وام اعطا و معادل وام دریافت کرد، چرا بانک ملی نباید این مقدار چای را قبل از انقضا به فروش برساند. تاریخ برای اینکه عذاب نکشید؟
  • منتظر پاسخ بانک ملی ایران با این توضیح هستیم که از انتشار «پاسخ» محکم و مستندی که پاسخگوی سوالات و ابهامات موجود نیست، معذوریم! و پس از توضیحات بانک سوالات دیگری مطرح خواهد شد.
    و اما دادستان محترم کل کشور برای حفظ حقوق ملت که تاکنون خدمات شایسته ای از ایشان شاهد بوده ایم و همچنین رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و دارایی وزارت جهاد. كشاورزي و سازمان چاي كشور از آنها مي‌خواهيم كه به طور جدي وارد اين موضوع شوند و سكوت كنند.
    آفتاب یزد انتقاد می کند، نقد گران است اما شیرین است.

دیدگاهتان را بنویسید