8 هزار میلیارد تومان برای تملک آثار تاریخی در کشور نیاز است


ساعت: 13:11
تاریخ ارسال: 1301/10/09
کد خبر: 1920725

ضرغامی گفت: حداقل اعتباری که برای تملک بسیاری از اقلام ضروری کشور محاسبه می شود 8 هزار میلیارد تومان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، عزت الله ضرغامی صبح امروز در بازدید از بافت تاریخی بروجرد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بروجرد هم از نظر فرهنگ ناملموس و هم از نظر میراث فرهنگی ملموس از جایگاه ویژه ای برخوردار است و از این نظر در سطح بالایی قرار دارد. البته ظرفیت های خوبی در بروجرد دیده می شود و باید تلاش کنیم تا جایگاه بروجرد آن چیزی باشد که شایسته تاریخ، تمدن و هویت بروجرد و مردم آن است.

وی با اشاره به اینکه بروجرد شهر ملی ورشو است و این هنر یکی از معروف ترین حوزه های صنایع دستی است، افزود: ورشو برخلاف برخی مناطق که جنبه ویترینی دارند اما ورشو انجام می دهند، می تواند در زندگی مصرفی مردم بسیار مفید باشد. در محل مصرف مفید واقع شود که مانند گذشته است و باید آن را متنوع کرد، البته تهیه مواد اولیه و بازار عرضه نیز مهم است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: برای اطمینان از این وضعیت که اینجاست، برای تثبیت هنر ورشو باید درهای جدیدی برای فروش این صنایع دستی در سطح ملی و جهانی باز شود. خوشبختانه با تاییدی که هفته گذشته دریافت کردیم. شرایط خوبی برای صادرکنندگان صنایع دستی از جمله قرارداد ارزی فراهم شده است و خدمات بسیار خوبی برای صادرکنندگان به ویژه برای ورشو است که می توانند در سطح جهانی مشتری داشته باشند.

ضرغامی بیان کرد: میراث فرهنگی بروجرد مملو از تاریخ ارزشمند ملی و دینی است و می طلبد که صاحبان علم، دانش و قصه گویی بتوانند از این جایگاه و ظرفیت استفاده کنند و این فرصتی است برای انتقال فرهنگ به نسل های جدید، به گونه ای که گاهی اوقات مکان های مهم می توانند فرصت هایی را برای کلمات مهم تر فراهم کنند.

وی با بیان اینکه مجموعه باغ های ایرانی به ثبت جهانی رسیده است، گفت: باغ های بروجرد از جایگاه ویژه ای برخوردار است و تلاش می شود تا با مشخصات و استانداردهای لازم مطابقت داده شود تا به ثبت ملی برسد. و این نقش مهمی در جذب گردشگر دارد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه 270 هکتار بافت تاریخی در بروجرد وجود دارد که باید حفظ شود، گفت: حداقل اعتباری که برای دستیابی به اقلام بسیار مورد نیاز در سطح کشور محاسبه می شود، حدود هشت هزار میلیارد تومان است. که در حال بررسی است. در مورد این رقم برای بودجه سال آینده صحبت کردیم و با توجه به اینکه دولت در حوزه منابع درآمدی مشکلات جدی دارد، هشت هزار میلیارد تومان رقم بالایی است. باید بودجه سال آینده برای کسب مناطق مورد نیاز لحاظ شود.

ضرغامی واگذاری آثار تاریخی به مردم را از سیاست های این سازمان دانست و گفت: باید به توانمندی های کشور نگاه کرد و مردم را درگیر کرد. که بودجه همیشه همراه با تبصره است و امسال کارهای خوبی انجام شده و تبصره های حاوی احکام دائمی به صورت مستقل در قالب لایحه تقدیم مجلس می شود.

وی بیان کرد: صندوق احیا و مرمتی که داریم باید تغییر ماهیت دهد تا دستش باز باشد تا خیلی از عملیات ها از منظر قانونی انجام شود در حالی که سختگیرانه برخورد نشود. و فقط چند کاربرد کلیشه ای خاص را در نظر نگیرید، این امر سرمایه گذار را بدشانس می کند.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: بافت تاریخی بروجرد بافت خوب و متفاوتی است و ویژگی این بافت بناهای تاریخی است که در آن قرار دارد و باید تملک و مرمت شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید